Nu när Sommartorparn tagit hand om den delen kan jag ta hand om min favoritgren inom trädgårdssporten: shoppa plantor

, inte helt lätt att slå mig där kan jag säga...
Min subjektiva åsikter: absoluta favoriten är Zetas (www.zetas.nu) trots att det ligger på andra sidan stan från mig - kanske lika bra det när jag tänker efter, för ekonomin... Ulriksdal är OK (www.rappne.nu). Rosendal är för dyrt, fast kul att fika där och titta. Plantagen vid Bergianska har ibland frösådder av pioner t.ex. från Bergianska, såna kan jag tänka mig att köpa där. Sen finns det ställen jag varit på och inte åker tillbaka till, och såna som jag inte varit på som jag skulle vilja besöka. Finns något ställe i Skarpnäck som visst är bra på på klättrare, t.ex.
Sen har jag fått tag i bra perennplantor på de mest underliga ställen: Hötorget, växtbyte i trädgårdsföreningen, 8-pack alunrot på byggmarknad för nästan inga pengar alls, sticklingar av allt (går det så går det) och lite frösådder emellanåt. Och ibland har grannarna delat med sig. Osv...
Jag tänker så här: Träd, buskar, häckväxter och rariteter köper jag av proffs som månar om kvalitet och om sitt rykte. Har dom inte personal som kan svara på frågor i "butiken" lär dom inte ha det om det blir problem. Perenner av det lättare slaget kan man köpa på stundens ingivelse och göra "fynd".
PS om uppstamning av bondsyrén: jag har sett jättefina exemplar. Grannen mittemot hade en jätte fin gammal. Visst fick de ta rotskott och putsa av grenar från stammen men vackert var det, tills snöplogen blev lite överambitiös en vinter
Redigerat av Ingrid Zon3: 22-05-2008, 05:28