Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Frukträdskräfta i toppen på ungt träd, Fruktträdskräfta i toppen på ungt träd
          Karl-Göran Karls...
          Inlägg 21-08-2003, 16:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 720

Jag har ett Ingrid Marie träd som står väldigt utsatt för vind och det har redan (endast efter cirka 5 år) fått en märkbar lutning p g a vindens härjningar. För att i någon mån minska belastningen på hösten (då det i allmänhet blåser som mest) ville jag i år testa att göra en rejäl sommarbeskärning (JAS metoden) istället för den traditionella beskärningen på vårvintern som jag annars brukar utföra.

Men, under denna process uptäcker jag till min fasa att strax under toppskottet (cirka 1 1/2 meter) finns en tydlig antydan till fruktträdskräfta och djupa sprickor i grenklykorna (se bifogade bilder). Vad skall man göra åt detta? Hade trädet varit äldre hade jag kanske snabbt varit framme och kapat bort denna del av trädet och satsat på underliggande grenar men på ett så här pass ungt träd undrar jag om det är vettigt att göra ett sådant ingrepp. Eller blir jag rent av tvungen till det? Vad säger expertisen?

Citera
          Cilla
          Inlägg 21-08-2003, 22:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Svårt fall. Några saker att ta med i avgörandet:

1. Kräftan går inte att beskära bort ur trädet. Senare rön tyder på att svampen sprider sig också inne i trädet, det är säkert därför man får fortsatta angrepp även om man tycker man har skurit bort allt och man skurit bort det enda sår ett träd hade. Vissa tycker att de kan hålla lkräftan i sckack om de beskär bort såren och den inte spridit sig i hela trädet, men jag har också sett många exempel på motsatsen.

2. Stora snitt (i förhållande till trädets grovlek är detta ett stort snitt) och nya grenkragar som kommer från de nya grenarna som skjuter fart om man skär bort en topp är nya bra fästen för svampsporerna.

3. Vissa tycker att de kan hålla spridningen av kräftan i trädet nere genom att skrapa bort fnas och sporer i såren, och genom att skära bort lite av den övervallningsved som trädet svarar med (då svarar den med mer övervallning). En del talar emot detta, bl a att nya sår alltid är nya inkörsportar och att andra mänskliga åtgärder för att läka träd visat sig ha rent skadliga effekter. Jag testar ändå detta på ett antal träd sedan 4 år tillbaka. Tycker det är för tidigt att säga om det haft effekt eller inte.

4. Det här toppskottet med sin sidogren till vänster i bild kommer i sinom tid sannolikt att brytas eller strypas av kräftsåret om det får vara kvar. Genom att trädet är ungt kan det etablera ett nytt toppskott om man drastiskt skär av det intill närmaste friska sidogren. Om närmaste sidogren har hyfsat liten vinkel mot toppskottet kan denna spjälkas upp och formas till nytt toppskott. Om trädet inte sjuknar helt i kräfta kommer denna operation inte att synas om 5-10 år.

5. Vad du än väljer - att låta utvecklingen ha sin egen gång, att renskära såret, att kapa det sjuka stället - så har trädet en riskfylld framtid. Sätt ett äppelträd till i trädgården och välj en sort som inte är extra kräftkänslig. Ingrid Marie är extra känsligt, liksom Åkerö, Sävstaholm m fl. Om jag var du och hade plats för ett stort frukt-kronträd skulle jag välja ett E-plantmärkt äppelträd som stod på fröstam. Går att beställa.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 22-08-2003, 09:56
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Vårt kräftankripna äppelträd har gett stor skörd i sommar.
          Men jag har ändå planterat ett nytt träd, som har några äpplen redan i år. smile.gif

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Cilla
          Inlägg 22-08-2003, 14:06
          Länk hit: #4

Medlem

Hetta upp sekatören mellan snitt i träden Hannele så att inte kräftan sprider sig också till det nya! Kaffekokaren bör vara på hela vårdagarna när man är ute med sekatören, så att man kvickt och lätt kan decinficera den.

Lövträd kan leva mycket länge med kräfta, men de blir så småningom ganska fula träd och träd som får kräfta i ung ålder blir det oftast inte mycket med även om de kan leva i 15-20 år. Om man klättrar upp i ett större, kräftsjukt träd känner man att det inte har en riktig framtid även om det ser härligt ut nedifrån och på håll. Trädet kämpar med att kompensera för avsnörpta grenar i första hand och man kan inte hjälpa det särskilt mycket i att bygga nytt. Det måste få komma grenar lite där det kommer, så att trädet inte förlorar för mycket bladmassa.

Frukt kan det få ändå, till dess kräftan går in i årsskotten. Då gör trädet som efter en alltför hård beskärare - satsar på vattenskott. Efter 5-10 år komemr det ju frukt även på dem, men kräftan hinner ofta ifatt och så måste trädet kasta upp vattenskott igen...

Att ta ned ett fruktbärande träd som man tycker om är ett stort steg, och helt onödigt om ändå grannen har kräfta i sina eller om man inte vill plantera nytt - eller om kärleken till det stora trädet är stor...

Jag hoppas mycket på den forskning som hålls i England och som syftar till att få fram något botgörande mot kräftan. Till dess gäller att köpa friska träd, plantera så att risken för kräfta blir liten och att hålla sekatören sporfri.

--------------------

Citera
          Hannele
          Inlägg 22-08-2003, 22:46
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 732
          Medlem nr: 22

Jo, i teorin vet att sekatören ska vara ren - men jag är slarvig av mej.
          Ska försöka...

--------------------
          Carpe Diem. Fånga dagen.

Ta ingen skit, tjejer! Grynet

Citera
          Alexandra
          Inlägg 24-08-2003, 19:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 280
          Medlem nr: 461

Vilka sorter bör man då satsa på? Finns det sorter som är HELT resistenta?
          Jag letar efter sorter som är resistenta mot kräfta och motståndskrafitga mot skorv och fruktmögel (tror jag det heter) samt klarar sig i zon 3/4. Jag har redan ett transparent blanche och skulle vilja ha höst/vinterfrukt som komplement. smile.gif Lånade precis boken "100 äppelsorter" på bibblan, men det verkar som om de flesta sorter antagligen klarar sig till zon 2/3 eller är sjukliga på något sätt......

Citera
          Cilla
          Inlägg 27-08-2003, 00:32
          Länk hit: #7

Medlem

Jadå, de flesta äppelträd liksom andra växter är mottagliga för några sjukdomar tongue.gif. Men de har närapå alltid speciella styrkor också!

Det finns vad jag vet inga sorters äpple som är helt resistenta mot fruktträdkräfta, men det finns sorter som får det lättare än andra. Mer eller mindre helt skorvresistenta sorter finns dock.

Får ofta fruktträdkräfta: Åkerö, Transparent Blanche, Ingrid Marie, James Grieve, Spartan, Summered, Gravensteiner, Cox-sorterna

Får ofta skorv:
          Mutsu, Signe Tillish, Alice, Cos-sorterna, Lobo, Summerred

Får sällan fruktträdkräfta och skorv:
          Den sort som jag sett vara minst kräftbenägen är Filippa, som också har bra resistens mot skorv. Antonovka sägs vara motståndskrafitg också, även mot skorv. Aroma är i princip helt resistent mot skorv i trädgårdsodlingar (i kommersiell odling sprutas den ändå).
          Silva, Katja, Mio, Sylvia, Discovery har bra motståndskraft.
          Sedan finns nya sorter som anses helt motståndskraftiga - slå en signal till Äpplets hus i Kivik så kan de berätta.

Fruktmögel, gul monilia, är relativt lätt att hålla begränsad - man tar bort sjuka frukter så tidigt som möjligt och lägger dem en bit ned i trädgårdskomposten. Vill man minska den ytterligare gör man en kartgallring när äpplena kommit en bit i utvecklingen. Just nu kommer jag bara på Oranie och Transparente blanche som lätt får den, men det finns fler sorter.

Jag tycker man ska satsa på de sorter som ger en skönaste drömmarna om vacker vårblom, tunga härliga kronor och vackra saftiga frukter med den arom man lärt att tycka om. Sedan kollar man om de kan växa där man bor, om frukterna mognar när man vill och om de tillhör de som lätt får kräfta eller skorv. Så funderar man en gång till och sedan köper man trädet som E-plantemärkt eller från en handlare man tycker om - och planterar en dag när man kan ägna planteringen en god stund.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 10-08-2025, 11:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon