Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Osäker på hur mkt man beöver vattna i denna hetta?!
          martiniiii
          Inlägg 02-06-2008, 19:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 14 469

Skulle behöva lite hjälp...igen.. Så jag vänder mig till er kunniga med gröna fingrar! help.gif

Nu e det så att jag har planterat lite buskar, 3 hallon och 4 rosor och 1 rhododendron för ca en månad sen. Tycker att jorden ser så himla torr ut jämt så jag vattnar nästan varje kväll, ska man göra det? Min rodhodendron står rätt soligt och den är riktigt torr ut i bladtopparna och de fina vita blommorna torkade snabbt ut. HUR mycket vatten behöver den?

En vännina sa till mig att alla dessa nyplanterade buskar behöver ca 10L per dag. Stämmer det?

Jag tycker det e väldigt svårt att veta hur mkt den får när jag vattnar med slangen så jag har köpt en kanna på 10L nu. Har även köpt flytande blåkorn som jag använder till alla växter.

Och gräset? Behöver man vattna varje kväll nu när det är så hett? Jag känner mig så kluven för jag får så olika svar hela tiden.

Hoppas på lite hjälp. :-)

smiley_small_hug.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-06-2008, 20:06
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Tio liter om dagen de första veckorna är en bra grundregel för nyplanterade buskar. Nu är det ovanligt varmt så kanske lite ytterligare inte är så dumt. Duscha är också bra mitt på dagen vid hetta. Gräsmattan behöver verkligen inte vattnas varje dag. En rejäl omgång (motsvarande ca 30 mm regn ) var tionde dag räcker för att hålla den grön. Det är dock tveksamt om man bör vattna gräsmattan överhuvudtaget. En etablerad gräsmatta hämtar sig bra till hösten även efter en rejäl uttorkning. Gödsla inte för mycket, vilket är lätt hänt när man ändå är ute och vattnar. kombinationen lite för mycket gödsel och för lite vatten är inte så lyckad.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          martiniiii
          Inlägg 02-06-2008, 20:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 14 469

Tack för ditt svar, kul med svar så fort. tummenupp.gif

Ok jag misstänkte nästan det, att de behöver så pass mkt. Men ska jag gödlsa med blåkorn en gång i veckan eller mer sällan?

Gräset ser väldigt bränt ut och det är strävt, på framsidan e det nästan inget grönt alls, ska jag ändå inte vattna?

Det är en hel vetenskap det här med trädgård och jag har bara börjat haha... Kommer väl ta ett par år innan man får lite hum om saker å ting.

Just det! Jag har satt 14 jordgubbsplantor och 2 rabarber oxå. Hur mkt ska dem vattnas?

Blommor har jag satt i krukor och lådor så dom vattnar jag varje dag men nu ska jag iväg över långhelgen som kommer, kan det vara en bra ide att ta in dessa krukor och lådor så dom inte torkar ut medan vi är borta?

thanks.gif

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 02-06-2008, 20:28
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Gödslar du så ofta, så gör det med mycket svag dos/lösning. Gräset skulle jag inte prioritera. Jordgubbsplantorna behöver mycket vatten . Men när de börjat sätta frukt så ska frukterna helst inte bli blöta. Om du vattnar krukorna ordentligt och de inte står i full sol hela dagen så visst klarar de en långhelg. Till nästa år: satsa på stora krukor, de klarar sig väldigt mycket längre. En växt som lätt torkar ut och far illa är Verbena, medan t.ex. Pelargonia är tålig mot torka.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 02-06-2008, 21:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

jag brukar säga så här vattna första sommaren rejält få gånger . inte dutta . och stå länge och väl vid buskarna ( håller med om att 10-12liter är bra ) då under hela sommaren när dom är just nyplanterade får man ju vattna mer som aqvakul skrev ,, sedan är en del som roddisar är tåligare mot torka än andra . även en roddis som rullar bladen och får lite skador kommer överleva . gräset hade jag inte brytt mig ett dugg om . gräsmattan hos mig sommaren 06 ( ca 3månaders torka och temp upp till 30-33c i norr och lägre fukt % än 20 i solen ) så blev gräset total brunt och på södersidan var det så illa att man såg sanden som låg där ,,gräset bokstavligen blåste veck . allt utom södersidan blev till hösten lika grönt som det var innan . gräset växer ju ändå när det är mellan +5c +10c och kräver lite fukt för att överleva .

Citera
          Ingrid Zon3
          Inlägg 02-06-2008, 21:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Det här med gödsling kan väl bli lite lätt religöst eller vad man ska säga, men att gödsla hela tiden (som till krukväxter) måste väl ändå vara onödigt?

Mina växter får 1-2 gödselgivor per år, en rätt tidigt på våren när det börjat grönska och en mellan skolavslutningen och midsommar. I bästa fall precis före regn så slipper man vattna ner det. Nu vet jag ju inte hur blåkorn i någon form fungerar. Men det verkar ju väldigt arbetsamt att hålla på och "dutta" hela tiden.

Jag kör med väl brunnen ko- eller hästgödsel, har jag och växterna tur blir det "riktig" annars på påse, crysan och benmjöl. Gräset får hönsgödsel. Mer att hålla reda på kanske och det finns säkert lika många varianter som det finns medlemmar på forumet.

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera
          CillaM
          Inlägg 02-06-2008, 21:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Jag säger som Ingrid, att gödsla växterna så mycket är inte nödvändigt, tvärtom, det kan nog ställa till med problem när det är så torrt ute. Finns säker fler som säger emot men en växt ska ju gå på sparlåga när det är torka o genom att ge en massa gödsel, av olika slag, stimulerar man ju en tillväxt som växten inte klarar av. O så måste jag skriva att jag tycker det är så härligt att det inte bara är jag som totalt skiter i hur gräsmattan mår. Jag får fina visioner av nya rabatter. Problemet är att jag inte kan gräva dom längre no.gif

Citera
          KURT
          Inlägg 03-06-2008, 05:06
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Att bära vatten i kannor till buskar och träd är inte speciellt effektiv, använd hellre rotvattnare eller vatytenspridare. I den här torkan kan även etablerade träd och buskar behöva extra bevattning.

Citera
          HelenJ
          Inlägg 03-06-2008, 21:04
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Jag kör med vattenspridaren ca var tredje kväll - den får stå på samma ställe 30-60 min åt gången. Vattnar allt utom gräsmattan.

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 04:58

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon