Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Istället för Blåkorn?
          Lillin
          Inlägg 10-06-2008, 20:43
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 51
          Medlem nr: 9 677

Har läst runt lite på forumet och förstår att ni inte rekommenderar att gödsla sånt man ska äta med blåkorn. Är det någon som kan förklara varför? Jag hade i första hand tänkt använda det till mina tomater, chili och squash.
          Vad ska jag gödsla med istället? Är det gräsklipp och nässelvatten som gäller? Hur ofta ska jag i så fall lägga på nytt gäsklipp respektive vattna med nässelvatten?

Citera
          EKLO
          Inlägg 10-06-2008, 20:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Jag odlar bara grönsaker på friland, och tomater i en hink - och jag täckodlar med gräsklipp (men det går ju lika bra med annat finfördelat "grönt"). Det lägger jag i ett lager på kanske 5 cm i början (det jag får ihop) och sedan bättrar jag på lagret så att det blir kanske 10 cm. Det bryts ner ganska fort, och då lägger jag på lite mer. Allt växer så det knakar och dessutom håller det jorden fuktig bättre (fast torkan är ju en annan femma denna extrema vår i södra sverige). Ogräs slipper man dessutom i stort sett

Citera
          Irene_L
          Inlägg 10-06-2008, 21:20
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 111
          Medlem nr: 5 006

Jag har läst att man kan gödsla med något som heter Biobakt.......flytande ekologiskt gödsel som ger friska, goda och giftfria grönsaker. ( har ej testat själv)

--------------------
          Irene sår och odlar i zon 3

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-06-2008, 07:54
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Man kan gödsla växthuset med blå korn ifall man vill, plantorna ser inte skillnad konstgödning eller naturgödsel. Och det är inte farligt att äta växter som gödslats med konstgödning, majoriteten av grönsakerna i grönsaksdisken är gödslade med konstgödning. Konstgödning är inte mer giftig än naturgödsel.

En nackdel med konstgödning är dock att det ofta växer lite snabbare och då främst p.g.a att växten tar upp mera vatten så frukterna innehåller mera vatten men lite mindre näring + många tycker smaken på tomater och dyl. blir något svagare ifall man gödslat med konstgödning typ blå korn än om man använder naturgödsel.

Jag använder en del gräsklipp och nässelvatten under sommaren det är gratis, men jag brukar också ha pelleterad hönsgödsel + något ekologiskt flytande hemma, man brukar kunna se på växterna om de behöver mera gödning så jag brukar gödsla efter behov inte något regelbundet schema.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          rosita
          Inlägg 11-06-2008, 11:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 781
          Medlem nr: 5 587

Åsa: hur ser du om växterna behöver gödning?

--------------------
          Rosita zon 1

www.ankispassion.blogg.se

www.dromtolkning.blogg.se

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 11-06-2008, 11:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

På ex. tomaterna ser man på den nya tillväxten hur mycket näring växten får, tomatplantor som får mycket näring får jättetjocka stammar de som får magert får tunna stammar jag brukar försöka hålla så att stammarna blir medeltjocka, ser jag att de börjar bli tunnare förstår jag att det börjar bli magert i jorden och ökar på dosen gödning i hela växthuset.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:26

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon