Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

2 sidor V   1 2 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Göteborgs lustgårdar, någon varit där?
          anne-li i olofst...
          Inlägg 29-06-2008, 19:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

Tänkte starta en ny tråd.
          Göteborgs lustgårdar....

Ja jag vet att det startade igår, men om någon varit på någon av de fyra ställena som ingår vill jag gärna höra tips om sevärdheter, bilder mm.

Citera
          Österläge
          Inlägg 03-07-2008, 09:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 073
          Medlem nr: 8 205

Jag har varit i alla men inte sedan utställningen började, tänkte mig till Botaniska idag eller imorn. Den är alltid vacker!! Ett tips är att köpa Kulturarvskortet, det kostar 120 kr och då ingår bl a gratis inträde till Trädgårdsföreningen (inträde 100 kr under Gbg Lustgårdar), halva inträdet till Gunnebo mm. Se www.svensktkulturarv.se.

--------------------
          Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.

Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com

Citera
          Bettis
          Inlägg 03-07-2008, 09:59
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 4 213
          Medlem nr: 9 061

Har inte heller varit där ännu men jag ska försöka komma iväg nästa vecka, så jag tar också gärna emot tips tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Bee
          Inlägg 03-07-2008, 10:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Tack för tipset om Kulturarvskortet! Nu har jag beställt till maken och mig. Vi har tänkt besöka Göteborgs Lustgårdar under semestern. Det är ju inte fel att komma undan lite billigare....

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Österläge
          Inlägg 03-07-2008, 14:26
          Länk hit: #5

Medlem

Jag var en kort sväng i Botaniska idag på lunchen, hade bara ca 40 min där men hann titta snabbt på linnéträdgården, Örtagården o den fantastiska Dahlirabatten!! Otroligt vad många sorter det finns, man skulle kunna ha en hel trädgård med bara dahlior om man ville och ändå få alla färger o sorter!!

Det är jättefint i Botaniska nu, full blom överallt! Och butiken har bl a kryddor o dahlior samt rea på sommarblommor... wink.gif De har lustgårdsvisningar varje dag kl 13, tror det kostade 50 kr. Kan nog vara värt att pricka in!

Ja kulturarvskortet är jättebra, det ger även fritt inträde till växthusen i Botaniska, 40 kr under utställningen. Inträdet till Botaniska är ju frivilligt men höjt till 40 kr istället för 20, men man betalar ju gärna lite för att få behålla denna underbara park mitt i Göteborg!! yes.gif

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 05-07-2008, 17:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 4 738
          Medlem nr: 45

Jag tänkte att gå i veckan till Botan och kanske rosariet.

Kom hem igår från en resa med husbilen.

Tittade lite på trädgårdar i danmark. Egentligen skulle det bli bara en Norgeresa men där var vädret så dåligt , så vi åkte över till danmark (gubben tröttnade på all regnet i Norge....)

Kulturarvskortet kan man köpa det på Botan vid ingången eller måste man beställa det?

Elisabeth

Citera
          Piccante
          Inlägg 05-07-2008, 19:37
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Var på trädgårdsföreningen idag. Blev fint efter renoveringen.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          snigel
          Inlägg 06-07-2008, 13:44
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 27
          Medlem nr: 10 854

Var på Botaniska i onsdags. Första besöket för mig och hela familjen var imponerad, även 5-åringen och den tjuriga 9-åringen. Det är häftigt att se så många växter på så "liten" yta och kunna läsa vad varenda liten planta heter. Den långa vandringen till klippträdgården och den gamla japanska delen var väl värd sina steg i 30-gradig värme!

Citera
          Österläge
          Inlägg 08-07-2008, 09:31
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 05-07-2008, 18:56) *
          Kulturarvskortet kan man köpa det på Botan vid ingången eller måste man beställa det?

Elisabeth

Tror inte de säljer det på Botan, men kolla svensktkulturarv.se så ser du hur man beställer det! Borde stå försäljningställen oxå.

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 08-07-2008, 09:54
          Länk hit: #10

Medlem

vi var i Trädgårdsföreningen igår. Där har ju förändrats en hel del sen jag var där sist.............., mycket bra det mesta.

Men 100 Kr. i inträde tycker jag är lite väl mycket. Tyvärr kan jag ju inte gå så länge jag ville men fint var det.

Nu återstår dom andra 3 trädgårdar, jag tror Botan är nästa

Elisabeth

Citera
          Österläge
          Inlägg 10-07-2008, 13:23
          Länk hit: #11

Medlem

OBS! Ang Kulturarvskortet: jag var i Trädgårdsföreningen idag och då står det i deras entré att Kulturarvskortet endast gäller ett besök!! Jag visade mitt häfte där det inte står något om det och sa att de kan ju inte ändra i efterhand, när jag redan köpt kortet på premisserna att jag får gå in hela året! Så gör man bara inte!! rtfm.gif Tjejen i kassan kunde ju inte så mycket göra, sa bara att hon visste det men att de hade ändrat, men till slut släppte hon faktikst inte mig ändå, med teelfonnr till "han som har bestämt det". De hade hans nr på post-it-lappar så jag var knappast den första (eller sista) som blev sur.

Så tänk på det om ni tänkt köpa Kulturarvskortet, att det gäller inte alls hela året som det står utan bara en gång på just Trädgårdsföreningen!!! ranting.gif

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-07-2008, 10:44
          Länk hit: #12

Medlem

I förrgår var vi och tittade på Gunnebos köksträgård. Snyggt, mycket snyggt.

Men idén med husbilen med förtält och grönsaker i krukor i förtältet gillade nog inte min sambo. Vore lite opraktiskt

Elisabeth

Citera
          Piccante
          Inlägg 11-07-2008, 11:37
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Trädgårdsföreningen har blivit lite dyr det kan jag hålla med om fast tidigare så var det en separat avgift (20 kr ?) till växthuset och en entréavgift till parken. Nu går man in fritt i växthuset när man har löst inträde till parken. Det är iofs en bra förändring men det hade varit skäligare med 60- 80 kr för allt inte 100kr.

För de som åker långväga och vill hinna se både botaniska och träädgårdsföreningen under samma dag så är väl Göteborgskortet ett bättre alternativ? Det ger ju dessutom inträde till andra saker och fria spårvagnsresor under en dag.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Österläge
          Inlägg 11-07-2008, 11:53
          Länk hit: #14

Medlem

Måste bara säga, för att inte skrämma nån från att gå till Trädgårdsföreningen, att jag tyckte det var hur fint som helst där!! De har verkligen gjort iordning mycket och det var massa idéträdgårdar o annat för utställningen. Och kommer man långväga ifrån kanske man ändå bara tänkt gå dit en gång - jag som bor i Göteborg hade ju tänkt gå dit nästan varje vecka, en timme i taget, äta lunch o så, därför blev det en sån besvikelse för mig att kortet bara gällde en gång... Men det var jättefint!!!

Göteborgspasset är ju jättebra annars, ingår massor i det! Trädgårdsföreningen ger "bara" 50 % men Liseberg o Gunnebo är gratis med Passet (Botaniska är ju frivillig entré).

--------------------

Citera
          Elisabeth-Västku...
          Inlägg 11-07-2008, 12:52
          Länk hit: #15

Medlem

Jag tyckte också att det var fint i trädgårdsföreningen.

Men 100 kr är i mitt tycke för mycket. Jag tänkte också att gå några gånger eftersom jag inte kan gå så länge/mycket men 200 kr. varje gång det blir för mycket.

Egentligen skulle vi idag gå till Botan, men jag behöver nog en vilodag till. Besöket i gunnebo tog hårt på mina krafter och muskler. Förstår inte det, är det sandet man går i där som gör att man får sån värk (vaderna stormvärkar)

uteplatsen, lunch kan du även äta i Gunnebo. Dom har en varmrätt för 55 kr. och mitt på dagen trädgårdsbuffé och det var gott.

Vi skall säkert åka dit en gång till bara för att äta där (och titta på alla vackra grönsakerna). Oh vad jag saknar min aegna grönsaker

Elisabeth

Citera
          Österläge
          Inlägg 11-07-2008, 22:35
          Länk hit: #16

Medlem

Jo jag håller med om att det är dyrt... Iofs ingår ju den guidade visningen, som man får betala för på de tre andra, men den går man ju bara en gång, o vill man då komma tillbaka känns det ju dyrt att betala 100 kr för att bara gå runt själv o titta!

Ska åka till Gunnebo på min semester, blir nog lunch där också! smile.gif

--------------------

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 15-07-2008, 18:09
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Jag var i Göteborg i helgen och besökte lustgårdarna i Botaniska, Liseberg och Trädgårdsföreningen. Allt nytt var väldigt imponerande, men eftersom jag aldrig tidigare hade varit i Botaniska, så var det den som imponerade mest. Trädgårdsföreningens gammaldagsrosor var förstås överblommade, men alla nyplanterade perenner och ettåringar gav mycket inspiration till egna framtida försök. Och jätteroligt att få se Nordfjells chelseavinnare från 2007 innanför Botanentrén. Mormorsträdgården med speldosa (Vad tar ni för valpen där i fönstret) hörde till höjdarna i Trägårn. Priset säger jag inget om, jag är van att betala och har inga problem att gå i sex timmar och få rejäl valuta i form av fotograferade idéer...T.ex:
          Bifogad fil  Kopia_av_P1030573.JPG ( 695.5k ) Antal nedladdningar: 43

Prydnadskål och tagetes i en liten slinga, snyggt!

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 16-07-2008, 11:20
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Det höga priset för att komma in till trädgårdsföreningen gör att man ställer så höga förväntningar. Om det hade kostat 20 kr så hade man inte haft så höga förväntningar och blivit imponerad. Men 100 kr, vete tusan om det är värt det. Det lockar i alla fall inte till fler besök. Nu har jag sett det och tänker inte betala fler gånger för att gå dit de närmsta 20 åren eller så. Ruskigt dyra växter som är till försäljning.

Botaniska däremot som har en frivillig avgift på 40 kr är något helt annat. Botaniska är i en mycket högre division. Det är värt långt mer än 40 kr att gå in där och man vill gå dit igen och igen och igen.

Citera
          anne-li i olofst...
          Inlägg 16-07-2008, 19:18
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 610
          Medlem nr: 1 876

GP idag:

Entrékort med olika tolkningar
          Fri entré hela sommaren med Kulturarvskortet, trodde många. Men inte. Kortet gav bara fri entré en enda gång till Trädgårdsföreningen.
          Under maj och juni sålde GP genom läsvärdet Kulturarvskort: två kort för 120 kronor med bland annat fri entré till Trädgårdsföreningen. Men när kortköparna ville gå in en andra gång blev det stopp. Fri entré är gratis, fast bara en enda gång, anser Trädgårdsföreningens direktör Agneta Jögård, när hon tolkar Kulturarvskortets förmåner. GP ger nu missnöjda köpare pengarna tillbaka för kortet och Trädgårdsföreningen erbjuder säsongskort för 210 kronor, vilket betyder 50 kronors rabatt. 28 000 Kulturarvskort à hundra kronor har sålts över landet, vilket ger innehavarna 50 procents rabatt till drygt 300 kultursevärdheter i riket.

Såg detta idag och tänkte på tidigare inlägg i tråden.

Anne-Li

Citera
          TantGredelin
          Inlägg 16-07-2008, 23:08
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 275
          Medlem nr: 8 249

Hundra kronor för att få se skapelser av riktigt bra trädgårdskonstnärer, och få plocka massor av tips är väl inte dyrt. Man ser snabbt på material och anläggningar att det har kostat massor att göra en sån satsning, och det vore fel att bara låta göteborgarna stå för kostnaden. Som ditrest gäst är jag glad att få bidra en smula.
          Här kommer en bild från den fina lilla "Mormors smyckeskrin" av några kvinnor på arkitektkontoret 02Landskap. Nästan enbart ettåriga växter. I massor.
          Bifogad fil  Kopia_av_P1030558.JPG ( 570.02k ) Antal nedladdningar: 63

--------------------
          "Jag är en fri människa och en fri människa gräver hur djupt hon vill"(Torgny Lindgren)

Citera

2 sidor V   1 2 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon