Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Svarta små kryp?
          Lilla My
          Inlägg 01-07-2008, 11:55
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 6 148

Vad är det som kryper under bladen på mina rabarber, massor av små svarta (ett par mm långa) kryp?! Och hur blir man av med dem?? Inget bildbevis dessvärre då batterierna är slut i kameran... Jag TROR att de tuggar i sig rabarberbladen också.

Citera
          tepa
          Inlägg 02-07-2008, 07:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 670
          Medlem nr: 13 427

Hej Lilla My

Ser de ut som i mitt inlägg "tvi, vad är detta" ?

Hälsn Tepa

Citera
          Gitsan
          Inlägg 02-07-2008, 15:33
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 1 955

Lilla My; jag har också ohyra på min rabarber, såg jag nu.
          Men jag upptäckte det först på mina gurkplantor. De små rackarna är inte ens milimeter stora. Hoppas någon vet om detta är löss eller vad.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-07-2008, 15:46
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Det är inga löss som gjort skadorna på gurkan iallafall. Löss har inga tuggande mundelar och kan inte äta upp vävnaden mellan nerverna så som det är på gurkplantorna. Det brukar för det mesta vara fjärilslarver eller stekellarver och dyl. som äter såna där skador.

Sniglar brukar gilla rabarber och de är nattaktiva även små åkersniglar kan bita en del hål i bladen. Men man brukar inte behöva göra något åt ohyra på rabarber så mycket brukar inte sniglarna äta + lite bladlöss el dyl. på bladen gör inget det är ju inte bladen man äter. Låt naturen ta hand om ohyran det gör det på ett bättre sätt än vi gör.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Lilla My
          Inlägg 03-07-2008, 11:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 40
          Medlem nr: 6 148

Jo sniglar har vi haft i flera år men i år verkar de - hittills - konstigt nog vara färre än på länge. Det som jag tycker är lite "urk" med sniglar och rabarber är ju att de har oftast krälat på stjälken för att ta sig till bladen.

Jag tog en närmare titt på krypen igår och kom fram till att det nog är vanliga bladlöss som har gett sig på rabarberbladen. Har rosbuskar inte så långt ifrån så de hoppar antagligen emellan - får väl gå ut och spreja lite såpvatten... (Inget gift i våran trädgård - annat än "snigelfritt")

Citera
          anitahil
          Inlägg 04-07-2008, 12:11
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 17 215

Hej
          jag är också orolig över min rabarber.
          är nyinflyttad och har lagt ner stor möda på att gräva rabatter, o en hel del pengar på inköp av växter.
          för ca 10 dgr sedan fick jag besök, o de hade med sig en stor rabarberplanta till mig, o jag tyckte det var jättesnällt, då jag inte köpt rabarber.
          Redan då var bladen fulla av "ätna" hål. men såg ingen ohyra, o stjälkarna är friska.
          Jag planteraqde den i ett hörn av en stor rabatt, där jag planterat ner en hel del perenner, ett par nyponrosor, och en hel del kryddväxter.
          Rabarberbladen blir bara fulare o fulare, redan de små späda bladen på den är fullständigt genomätna!
          Nu är jag jätteorolig över mina andra växter i rabatten, att allt mitt arbete o all möda, och aalla pengar nedlagda ska vara förgäves pga en rabarberplanta!!
          HJÄLP! vad ÄR det här?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 04-07-2008, 12:58
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Gå ut med ficklampa när det blivt mörkt ute och inspektera bladen (både över och undersida), många skadegörarare är nattaktiva.

(många skadegörare går bara på ett eller ett fåtal växtslag så bara för att en planta blir drabbad innebär det inte att all växtlighet i trädgården kommer att bli tuggad på)

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:37

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon