Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > små grus, om att blanda grus i jord
          karloskar
          Inlägg 09-07-2008, 14:26
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 5
          Medlem nr: 16 153

Jag tycker oftast att jorden i mina krukor efter ett tag blir alldeles för kompakt.
          En idé var att blanda i smågrus i jorden vid plantering, på plantagen trodde de att rötterna skulle finna det för vasst. Vilket jag inte alls tror på.

Vad tror ni om grus och vad har ni för andra tips?

Citera
          KURT
          Inlägg 09-07-2008, 15:25
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är ju skillnad på naturgrus och stenkross. Men jag har även använt stenkross i krukorna, och det går också bra. Tar man stenkosset från t ex cykelvägen på våren så bör man vara noga med att tvätta bort ev salt.

Citera
          eddie
          Inlägg 09-07-2008, 15:35
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 17
          Medlem nr: 14 306

På plantagen vet dom inte vad dom pratar om. Med tanke på hur dåligt skick deras växter är i, i alla fall i Växjö, så ska man inte lita på dom. Grus gör i sig inget för att lufta upp jorden eller för att göra den mindre kompakt. Grus gör istället så att jorden dräneras fortare. Vill man ha luftigare jord får man tillsätta lecakulor eller nåt annat poröst. Jag har själv grus i mina krukor, för att jag vattnar för mycket, som jag stal ur sandlådan på en skola nära mig. Jag har inga problem med att jorden kompakteras men jag har vart noga med att köpa den bästa blomjorden och sen planterar jag om varje år.

Eddie

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 09-07-2008, 16:14
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag hittade en länk om jord och jordförbättringar förra veckan som jag tyckte var väldigt bra.

I början av sidan står det "Jordtyper". Strax under står det om "att blanda sand i lerjorden".

Där kan du läsa om vad finsand eller sandlådesand gör för inverkan på jorden m.m. m.m.

Man ska nog rikta in sig på "pärlsocker eller små-ärtor"...

Obs! Bli inte rädd när musiken börjar spela! Själv så spillde jag hetkaffe på mina bara ben... laugh.gif

http://web.telia.com/~u17505811/Jord.htm

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-07-2008, 19:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

ja du kan ha grovsand,grus,stenar m.m uppblandat i jorden även om dom är spetsiga kommer rötterna inte skadas . jag odlar växter i trädgården i ren sand,grus,kross . det finns växter som naturligt växer där berget vittrar sönde ri fliser .

Citera
          evaisa
          Inlägg 13-07-2008, 20:03
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 701
          Medlem nr: 16 616

Jag har perlite i mina krukor för att dränera. Den är rent äckligt dammig att hantera men växterna verkar trivas. Jag har ibland även runda grus stenar i. Sjösten som kan köpas i stora säckar i i lösvikt.

Men vassa stenar är jag rädd för. Men det beror väl på vad för växt man har. Jag är i alla fall rädd att jordstammarna på sansevieriorna skall skadas av de vassa stenarna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 19:57

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon