Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Kapa av lutande bigarråträd, Är det möjligt att kapa av bigarråträdet på mitten?
          Barkis
          Inlägg 07-08-2008, 09:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 18 061

Hej!

Har köpt ett hus och på tomten står ett bigarråträd som lutar betänkligt. Det är c:a 30 år och ger rikligt med frukt. Vi satte upp en gunga och märkte att när vi gungade vårt 13 kilo tunga barn så svajade hela trädet ngn centimeter. Vi vill behålla trädet men vi vill inte att det skall trilla ner på barn eller ta med sig uterummet i fallet så det jag undrar är om man kan kapa av toppen på ett bigarråträd utan att döda det?

Se bifogad bild där jag markerat ungefär vart jag tänkt kapa av det. Stöttan är mest för syns skull, tar man bort den så märks det inte.

Är detta något man klarar själv utan att ta kål på trädet eller skall man anlita yrkesfolk?
          Biggarå.jpg

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 07-08-2008, 14:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Nä, det går inte. Tycker nog ni skall ta bort det helt om ni är oroliga att det skall rasa.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Huggorm
          Inlägg 07-08-2008, 15:10
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Det bästa är att inte ha gungan i trädet, så kommer det nog stå kvar. Det klarar nog sin egen vikt utan större problem, åtminstone ännu så länge. Bigarråträd blir inte speciellt gamla, och det vore kanske läge att plantera ett nytt så det får några år på sig att växa till sig medan det där åldras ytterligare.

Citera
          Barkis
          Inlägg 20-08-2008, 11:41
          Länk hit: #4

Medlem

Ok, får ta & ringa en arborist & be om en uppskattning hur länge det klarar sig.

Citera
          Bengt i Särö
          Inlägg 20-08-2008, 20:32
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 402
          Medlem nr: 60

Hej Barkis.

Det går mycket bra att beskära bigarået där du har markerat och det rammlar inte ner av sej själv.
          Det kan du göra själv nu i höst,det är vicktigt,
          Hälsningar
          Bengt i Särö

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 20-08-2008, 20:36
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Sannolikt leder ett så stort ingrepp till röta, gummiflöde mm och att trädet på sikt dör.
          Dags att satsa på återväxten!

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          jegi
          Inlägg 20-08-2008, 21:40
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 815
          Medlem nr: 5 651

Att det svajar 1 cm verkar ju inte mycket. Jag kan ju inte säga att det inte faller men är det friskt så verkar det osannolikt.
          Det går naturligtvis inte bra att stympa trädet på det viset du markerat. Låt det vara som det är eller ta bort det helt.

--------------------
          Jerker i Gävle

Citera
          Barkis
          Inlägg 21-08-2008, 13:11
          Länk hit: #8

Medlem

Grannen hade en arborist på baksidan så jag bad honom ta en titt. Han sa att det var ok att kapa av & kleta på ympvax men hela trädet var fullt med kräfta & rötterna verkade inget vidare så han gav trädet två-tre år oavsett om vi kapar eller ej.

Dags att plantera nytt.

Tack för alla svar!

Citera
          Christer i Falkö...
          Inlägg 21-08-2008, 17:20
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 3 056
          Medlem nr: 2 460

Knepig arborist som påstår något sådant! Kan knappast ha någon utbildning om träd. Man skall inte täcka så stora sår i trädet med ympvax, inte heller kapa ett prunus på det sättet om man vill att det skall överleva någon längre tid. Se till att din granne tar reda på om den arboristen har någon utbildning i det han gör.
          Christer.

--------------------
          Varför inte kika in på min blogg? dronten1.tradgardsblogg.se

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 21-08-2008, 17:22
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 21-08-2008, 18:20) *
          Knepig arborist som påstår något sådant! Kan knappast ha någon utbildning om träd. Man skall inte täcka så stora sår i trädet med ympvax, inte heller kapa ett prunus på det sättet om man vill att det skall överleva någon längre tid. Se till att din granne tar reda på om den arboristen har någon utbildning i det han gör.
          Christer.

Instämmer! Det finns nog en hel del lycksökare och amatörer i branchen.....

--------------------

zon 1

Citera
          Bassam
          Inlägg 21-08-2008, 18:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Jag tycker att beskärning sår kan behandla som vanliga sår för att undvika ohyra ska attackera såren, kan vi lägga T sprit på såren och sedan (sår ymp balsam ) till såren blir bra.
          OBS: varför ska vi inte tänka att växter är levande som människor, de ibland friska eller sjuka, vi har jus nu medicinen till alla sjukdom, som kan attacker växter, kappa den och jag ta ansvar.du kan göra bara under hösten, på grund att de blödda mycket.

H: Bassam

Citera
          KURT
          Inlägg 22-08-2008, 05:07
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (Bassam @ 21-08-2008, 18:49) *
          Jag tycker att beskärning sår kan behandla som vanliga sår för att undvika ohyra ska attackera såren, kan vi lägga T sprit på såren och sedan (sår ymp balsam ) till såren blir bra.
          OBS: varför ska vi inte tänka att växter är levande som människor, de ibland friska eller sjuka, vi har jus nu medicinen till alla sjukdom, som kan attacker växter, kappa den och jag ta ansvar.du kan göra bara under hösten, på grund att de blödda mycket.

Och hur ser dina sår ut efter att du haft T-sprit + tmpbalsam på dem? Jag har ALDRIG hörtalas om att sjukvården skulle rekommendera vax eller annat på sår på människor? Tvärt om, så täcks t ex större brännsår och likande sår med så lite som möjligt!

Citera
          Barkis
          Inlägg 22-08-2008, 07:19
          Länk hit: #13

Medlem

CITAT (Christer i Falköping @ 21-08-2008, 18:20) *
          Christer.

Får klargöra att förslaget att kapa av & kleta på ympvax var mitt & arboristen sa att det gick bra att göra men trädet är dömt iallafall p.g.a. sjukdomar & dåliga rötter & skulle inte stå kvar många år vad man än gör.

Det var alltså inte arboristens förslag utan den glada amatören Barkis förslag. smile.gif
          Nu skall det bara stå kvar för gungans skull i några år.

När är lämplig årstid att plantera ett nytt biggarråträd?

Redigerat av Barkis: 22-08-2008, 07:27

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 22-08-2008, 07:34
          Länk hit: #14

Medlem

CITAT (Barkis @ 22-08-2008, 08:19) *
          När är lämplig årstid att plantera ett nytt biggarråträd?

Oktober eller april är bra månader i Mellansverige.

--------------------

zon 1

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-08-2008, 12:12
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Bassam @ 21-08-2008, 18:49) *

intressant att du jämför männsikor med växter . det är totalt helt olika livsformer . och går inte alls att jämföra .

sårytor på träd/buskar ska inte behandlas alls . trädet tro det eller ej har både yttre och inre skyddsbarriär . tar man då istället på vax,balsam m.m eller beskär fel så får trädet istället röta,ohyra in i stammen .

jag tycker du Bassam ska gå runt bland parker och skogar där du bor och kolla på träden ,, sedan ska du kolla på de skadade träden hur dom har läkt ,, så ser du att träden faktiskt har läkt utan vår hjälp och har börjat att bilda ny bark (kallus ) .

Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 23-08-2008, 07:07
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 4 960

Ja tippsen varierar. :-)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-08-2008, 16:26
          Länk hit: #17

Medlem

CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-08-2008, 07:07) *
          Ja tippsen varierar. :-)

hur menar du då ? att tipsen varierar .

Citera
          Thomas Wahlqvist
          Inlägg 23-08-2008, 21:09
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 457
          Medlem nr: 4 960

Jo jag menar just att tipsen varierar.
          En del vill likna växter med människors anatomi, och det är ju en variation.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 23-08-2008, 21:24
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Thomas Wahlqvist @ 23-08-2008, 21:09) *
          Jo jag menar just att tipsen varierar.
          En del vill likna växter med människors anatomi, och det är ju en variation.

en variation som inte fungerar så bra .

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-09-2008, 02:39
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

I detta träd skulle jag inte låta något barn gunga. Det är ett träd i sin sista levnadsfas och frågan ser inte ut att vara om det faller utan när och hur.

Man kan kapa träd så länge man har en såg, men med den lutningen och de tecknen som stammen visar om ålderssvagheter så kan inte ens en kapning göra trädet till en bra trä-gungställning.

Påstrykningar och kopparslagningar fungerar på virke men inte på träd, det är ett av de saker som undersökts metodiskt och genom hyfsat storskaliga experiment. Där människan stryker på trädens snittytor eller öppningar blir rötskador, missfärgad ved mm mer utbredd på kortare tid. Träd är inte trä eller virke.

I övrigt är det intressant med jämförelser av olika biologiska liv. I trädbranschen har vi länge försökt komma ifrån jämförelserna mellan träd och människa eftersom det så ofta leder till fel behandlingar. Träd läker t ex inte alls sår genom celldelning och cellbildning som vi människor gör. De försvarar sig från angreppen i snittytor/öppningar inifrån och genom att övervalla utifrån. De läker inte utan "sväljer" problemen, men också om de lyckas tillsluta en öppning så repareras inte skadorna utan hamnar innanför den nya veden som växer utanför. Träd förblöder heller inte som människor gör, men rinnande savflöden skapar andra problem. Träd producerar syre medan vi konsumerar det. Och en hel del annat som är vitt skilt från mänskligt biologiskt liv.

Men just för att trädbranschen (och jag själv) så länge och idogt försökt förklara att träden har sitt sätt att lösa problem och vi människor har helt andra, så är det ganska roligt att retas genom att jämföra människa och träd. För visst finns det levnadsglada träd och andra som är trötta nästan jämt? Och visst finns det träd som retas med sina grannar och till och med får dem att flytta? Och visst ser det ut som att träd också kan vilja nå hur långt som helst i livet? Och så finns det träd som gillar havsutsikt fast det innebär hårda vindar och kalla fötter. Medan andra vill växa i trädstaden - dvs skogen mitt bland alla andra.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 29-07-2025, 05:16

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon