Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Bigarråträd, ta bort eller beskära
          mimmi313
          Inlägg 04-09-2003, 07:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 32
          Medlem nr: 1 970

I vår trädgård står ett mycket stort bigarråträd. Det ger, vad jag vet, ingen frukt, men kanske äter fåglarna upp de få som finns. Jag har, hur som helst, aldrig sett några bigarråer. Det är rejält stort vilket gör att det skuggar kraftigt och gräsmattan under lever knappt av brist på vatten. Något måste självklart göras men vad? Vad säger ni, ska jag ta bort trädet helt eller ska jag beskära det? Om ni tycker att det ska beskäras, när är då en lämplig tid?

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-09-2003, 09:12
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Om trädet inte gav bär detta och förra året kan det bero på att det på många ställen var kallt under blomningstiden. Du kan själv förutspå om det kommer bär genom att titta på blomningen under våren och notera vilket väder det är. Blåser, regnar det och är mycket kallt blir det färre bär eftersom bin och humlor håller sig inne.

Blir frukt om det är hyfsat varmt, vindstilla och regnfritt.

Många behåller sina körsbärsträd pga den tidiga, rika blomningen på våren och låter trädet bli en fågelmatare under bärperioden.

Beskärning av körsbärsträd för att ta ned dem i storlek blir inte bra, jag tror inte att du kommer att bli nöjd med resultatet. Man kan finklippa i 1- och 2-årsskott i grenklykor, men ska du omforma trädet mer kommer partier att dö, risa ihop, rinna av gummiflöde och få oformligt fortsatt växtsätt. Ska man beskära är juli-augusti bästa månaderna och vinter och vårvinter de sämsta.

Gräsmattor brukar klara sig bra i skuggan under ett träd, särskilt heta somrar. Gräsmattor behöver ju alltid vattnas och skötas, oavsett om de finns i skuggan av ett träd eller inte. Gräsmatta är i själva verket en av trädgårdens mest arbetskrävande rabatter! Kanske läge att göra ett test genom att vattna mer under trädet en sommar och se om den inte blir finare nästa år?

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-09-2003, 11:36
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Hade samma problem som Du Mimmi - vi gav trädet fyra år sedan åkte det ner - och det kan jag säga var värt dem för allt skojigt man kunde stoppa dit istället!!! Klent med blomning och inga bär samt växte som sjutton!

Hälsar ingrid

Citera
          mimmi313
          Inlägg 04-09-2003, 19:10
          Länk hit: #4

Medlem

Hej och tack för era svar. Vi har bott i detta hus i 10 år nu utan några bär. Ska jag vara ärlig, så kan jag inte minnas några blommor heller. Jag tror jag gör som Ingrid, tar bort det, men vilket elände det kommer att bli. Trädet är vrålstort.

Citera
          Cilla
          Inlägg 04-09-2003, 19:37
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Körsbärsträ är mycket eftertraktat av snickare, bl a möbelsnickare. Kanske kan du kontakta några på orten och fråga om de vill komma och hämta.

--------------------

Citera
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 05-09-2003, 06:10
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

För att inte tala om rökspån!

Det träet kommer att komma till god användning för någon,

Hälsar Ingrid

Citera
          mimmi313
          Inlägg 05-09-2003, 06:53
          Länk hit: #7

Medlem

Oj då, jag som bara tänkte ta ned det, stycka upp det i bitar och forsla det till den kommunala tippen. Vad är rökspån?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 15:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon