CITAT (Cilla @ 16-09-2008, 00:48)

Jag är helt säker på att du kan diagnosticera kräfta Sommartorparn, men dina bilder visar inte typiska kräftsår.
Oj då,
har nu bytt några av bilderna och hoppas dom är bättre vad gäller kräfta. Faktiskt inte så lätt att få bra bilder eftersom trädet är så lummigt. Försökte ta en bild av trädet i helfigur också, men eftersom det står träd bredvid och bakom såg man inte var det ena slutade och det andra började.
En sak, som jag inte kan visa på bild, är att trädets siluett tidigare var taggig av alla döda skotten. De döda skotten finns kvar, men tack vare de senaste årens tillväxt är dom inbäddade i lummig grönska. Vad jag kan bedöma har det verkligen skett en väldig tillväxt både i bladverk och grenar! Det har nog skett smygande de senaste åren, inte bara i år. Redan förra året reagerade jag för övrigt på att det blommade mycket, men det blev ändå inga äpplen som hängde kvar.
Vad gäller gröngödslingsytan så är det inte själva gröngödslingsgrödan som är besväret. Den har ju skött sig själv i två år. Problemet är all annan vegetation. Det gäller en yta på ca 20 kvadrat som nu är helt överväxt med ogräs (har lagt in en bättre bild) Även om jag har låtit gröngödslingsgrödan gå i frö, så kommer dessa frön knappast ha någon chans att hävda sig mot allt det andra. Jag behöver gräva bort allt som växer där nu, sedan så ny gröngödsling med allt vad det innebär av vattning o passning. Låter kanske inte så oöverkomligt, men för mig som bara gör 1-2 korta besök på försommaren är det omöjligt att hinna med. Helst skulle jag ju vilja utvidga gröngödslingen till ytterligare några fruktträd, och då blir det ohanterligt. Har funderat på lupiner. Dom kanske klarar att vara perenna och hålla stånd mot gräs och ogräs......
Menar du att om jag lägger igen denna odlingsyta och gör klippt gräsmatta igen så kommer trädet fortsätta med samma livskraft? Hur länge sitter effekten i?
Du frågade också hur djupt jag grävde och vad som växte år 1 på denna yta. Jag grävde bort grästorven + ca ytterligare 1/2-1 spadtag med jord. Det var som en upphöjning just där p.g.a. av decenniers vindpålagrade jord och målet med grävningen var från början att få bort en jämnare gräsmatta. Den första vintern lade jag ut halm för att hindra vinterogräset att fröså sig. Nästa sommar, efter att den första sådden hade torkat bort, så blev det en slags ogrästräda, som jag sedan grävde igenom på hösten. Jag grävde nog ogräs en gång till följande sommar eftersom jag inte hann så på våren.... Så här var det: År 1 ogrästräda och omgrävning, år 2 växande gröngödslingsgröda på sensommaren (jag var sen med sådden), år 3 självsådd gröngödslingsgröda på försommaren. Sedan bara ogräs. På hösten rekordskörd av äpplen
PS Vad tror du om grensaxen? Kommer trädet lyckas med att omfamna den?
Redigerat av Sommartorparn: 26-09-2008, 10:49