Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Cillas mirakelmedicin funkar, utdömt äppelträd dignar av frukt
          Sommartorparn
          Inlägg 21-08-2008, 20:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 045
          Medlem nr: 3 927

Jag har ett äppelträd Husmodern som jag tänkte ta bort, dels för att det är kräftsjukt, dels för att det under de senaste 15 åren inte har burit frukt. Det har knappt ens blommat. Något år har det blivit max 10 äpplen som sedan har blåst ner ......

Sedan började jag för tre år sedan gräva bort grässvålen under kronan, framför allt för att jag ville jämna till gräsmattan. Jag hann inte färdigt med grävandet, så i stället för att så nytt gräs sådde jag gröngödsling, en idé jag fick efter att ha läst på Cillas hemsida.

HÄR

Sådden tog sig inte p.g.a. ingen var där och vattnade. Nytt försök för två år sedan. Tydligen kom det igång att växa på sensommaren jag såg resterna av överblommad blodklöver i höstas, och sedan kom den tydligen igen i våras.

Det mest fantastiska av allt denna sommar: Trädet var helt översållat blommor och sedan av äpplen. Jag har aldrig sett något liknande! Förmodligen kommer jag ändå så småningom att ta bort detta träd, men nu vet jag ju att gröngödslingskuren funkar, så på sikt ska jag göra samma sak med dom andra fruktträden. Ska försöka lägga ut lite bilder.

Redigerat av Sommartorparn: 21-08-2008, 21:43

--------------------
          Hellre planering än plantering

Citera
          Huggorm
          Inlägg 21-08-2008, 20:32
          Länk hit: #2

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Inte för att jag på något vis tvivlar på att Cillas metoder fungerar, men mitt gamla vildvuxna äppelträd har också enormt med frukt i år. Utan att jag gjort något alls för det. Det är ett riktigt bra fruktår i år.

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 21-08-2008, 21:22
          Länk hit: #3

Medlem

Ett träd med typiska tecken på kräfta, bulliga bölder, kvastiga kvistar, dessutom ett ruttet hål rakt ner i stammen.

Redigerat av Sommartorparn: 25-09-2008, 20:43
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sommaren_2008_012_liten.JPG ( 258.9k ) Antal nedladdningar: 43
          Bifogad fil  sommaren_2008_007_liten.JPG ( 270.84k ) Antal nedladdningar: 30
          Bifogad fil  sommaren_2008_010_liten.JPG ( 280.89k ) Antal nedladdningar: 43

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 21-08-2008, 21:36
          Länk hit: #4

Medlem

Massor med äpplen, och inte nog med det.......
          Trädet har fått en enorm växtkraft! Den gamla häcksaxen som för länge sedan glömdes kvar i en grenklyka, försöker trädet nu att valla över. Den där bulan som försöker omfamna häcksaxen har kommit under det senaste året. Det har över huvudtaget kommit mycket nya grenar i kronan, vilket gör den kräftiga risigheten mindre i ögonenfallande. Men inte kan väl trädet ha blivit friskt?

Redigerat av Sommartorparn: 25-09-2008, 20:53
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sommaren_2008_005_liten.JPG ( 274.91k ) Antal nedladdningar: 49
          Bifogad fil  sommaren_2008_009_liten.JPG ( 361.83k ) Antal nedladdningar: 35

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 13-09-2008, 20:08
          Länk hit: #5

Medlem

Enda nackdelen med denna metod är att efter två år har denna yta blivit en riktig ogräsyta, en tät massa av kvickrot, maskrosor och vinda,...... Så det blir ett drygt jobb att gräva rent......

Finns det något sätt för att göra en sådan här gröngödslingsyta permanent och lättskött?

Redigerat av Sommartorparn: 26-09-2008, 10:46
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  sommaren_2008_008_liten.JPG ( 557.1k ) Antal nedladdningar: 29

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-09-2008, 23:39
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Kul att se! Och roligt att få rapporter om slika projekt!
          Berätta gärna hur stor yta du grävde upp, hur djupt grävde du, och vad som var där innan du sådde gröngödslingsfrön! Och - under den säsong som gröngödslingsväxterna inte växte - var där barmark då?

Att tillväxten i trädet ökat (går inte att se på bilderna men jag tror du kan jämföra tillväxten åren innan gröngödslingen och efter) är ett av tecknena på att man med jordförbättringen gjort något som trädet har nytta av. En annan effekt brukar vara bladstorleken och färgen - större och mörkare. En tredje att trädet orkar bära och utveckla frukten. Och en fjärde effekt att ett kräftangripet träd orkar övervalla kräftsåren så att matchen blir mer jämn, eller så att trädet till och med vinner (även om den för alltid har kräftsmittan kvar) så att trädet inte längre förlorar stora grenar utan bara ett och annat småskott. Många träd som får jordluckring och någon sorts förbättring, t ex genom gröngödsling, vinner temporärt eller under många år, decennier, över kräftan som då dessutom blir mer passiv och ibland inte ens orkar ta kål på småskott.

Att få bort gröngödslingsväxterna är förhållandevis lätt. Klipp med klippare om det går, eller slå av först med lie eller maskin och klipp sedan. Om du inte gjort det i år kommer några av växterna säkert att ha fröat och komma upp nästa år igen men om du inte vill ha dem, klipp dem med gräsklipparen. Vill du byta ut dem mot något annat - gör det. Efter en jordförb'ättring som fått verka i en eller ett par säsonger eller mer, kan man till och med så gräs och fortfarande ha kvar tillväxten i trädet - om man inte samtidigt strösslar med gräsmattegödsel eller andra gräspreparat.

Att det på många håll i landet är ett gott fruktår är helt klart, men att ett träd efter många år orkar utveckla frukten och dessutom ha tillväxt måste tillskrivas gröngödslingen. Receptet att gröngödsla och/eller att luckra jorden för träd är absolut inte min idé. Gröngödslar gör snart sagt varenda bonde och ahr gjort så i många herrans år, och syresättning av jordar för träd liksom andra livräddningsmetoder för träd har andra lärt mig om och sett många andra gör aoch forska kring innan jag började testa själv och tillsammans med många kunder. I närapå alla fall där trädet står i gräsyta och inte redan förlorat för mycket liv får jordluckring, kompostering i rotområdet eller gröngödsling samt bevattning fantastiskt livgivande effekter.

Redigerat av Cilla: 15-09-2008, 23:45

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-09-2008, 23:48
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

CITAT (Sommartorparn @ 21-08-2008, 22:22) *
          Ett träd med typiska tecken på kräfta, bulliga bölder, kvastiga kvistar, dessutom ett ruttet hål rakt ner i stammen.

Jag är helt säker på att du kan diagnosticera kräfta Sommartorparn, men dina bilder visar inte typiska kräftsår. Kanske kan det varit ett typiskt sådant på närbilden med den lite grövre grenen. Om det varit det så har övervallningen nu ökat så att kräftan på detta ställe förlorat och trädet vunnit.

Bilden på den liklla döda grenen är säkert kräftsmittad, men det går inte att se på bilden att det är ett kräftangrepp som dödat grenen.

Hålet i stammen ser inte ut att vara av värsta sorten även om det naturlitgvis är försvårande för trädet.

--------------------

Citera
          Sommartorparn
          Inlägg 25-09-2008, 21:44
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Cilla @ 16-09-2008, 00:48) *
          Jag är helt säker på att du kan diagnosticera kräfta Sommartorparn, men dina bilder visar inte typiska kräftsår.

Oj då, blush.gif
          har nu bytt några av bilderna och hoppas dom är bättre vad gäller kräfta. Faktiskt inte så lätt att få bra bilder eftersom trädet är så lummigt. Försökte ta en bild av trädet i helfigur också, men eftersom det står träd bredvid och bakom såg man inte var det ena slutade och det andra började.

En sak, som jag inte kan visa på bild, är att trädets siluett tidigare var taggig av alla döda skotten. De döda skotten finns kvar, men tack vare de senaste årens tillväxt är dom inbäddade i lummig grönska. Vad jag kan bedöma har det verkligen skett en väldig tillväxt både i bladverk och grenar! Det har nog skett smygande de senaste åren, inte bara i år. Redan förra året reagerade jag för övrigt på att det blommade mycket, men det blev ändå inga äpplen som hängde kvar.

Vad gäller gröngödslingsytan så är det inte själva gröngödslingsgrödan som är besväret. Den har ju skött sig själv i två år. Problemet är all annan vegetation. Det gäller en yta på ca 20 kvadrat som nu är helt överväxt med ogräs (har lagt in en bättre bild) Även om jag har låtit gröngödslingsgrödan gå i frö, så kommer dessa frön knappast ha någon chans att hävda sig mot allt det andra. Jag behöver gräva bort allt som växer där nu, sedan så ny gröngödsling med allt vad det innebär av vattning o passning. Låter kanske inte så oöverkomligt, men för mig som bara gör 1-2 korta besök på försommaren är det omöjligt att hinna med. Helst skulle jag ju vilja utvidga gröngödslingen till ytterligare några fruktträd, och då blir det ohanterligt. Har funderat på lupiner. Dom kanske klarar att vara perenna och hålla stånd mot gräs och ogräs......

Menar du att om jag lägger igen denna odlingsyta och gör klippt gräsmatta igen så kommer trädet fortsätta med samma livskraft? Hur länge sitter effekten i?

Du frågade också hur djupt jag grävde och vad som växte år 1 på denna yta. Jag grävde bort grästorven + ca ytterligare 1/2-1 spadtag med jord. Det var som en upphöjning just där p.g.a. av decenniers vindpålagrade jord och målet med grävningen var från början att få bort en jämnare gräsmatta. Den första vintern lade jag ut halm för att hindra vinterogräset att fröså sig. Nästa sommar, efter att den första sådden hade torkat bort, så blev det en slags ogrästräda, som jag sedan grävde igenom på hösten. Jag grävde nog ogräs en gång till följande sommar eftersom jag inte hann så på våren.... Så här var det: År 1 ogrästräda och omgrävning, år 2 växande gröngödslingsgröda på sensommaren (jag var sen med sådden), år 3 självsådd gröngödslingsgröda på försommaren. Sedan bara ogräs. På hösten rekordskörd av äpplen

PS Vad tror du om grensaxen? Kommer trädet lyckas med att omfamna den?

Redigerat av Sommartorparn: 26-09-2008, 10:49

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 03:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon