Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Gamla trådar
          maddeluskan
          Inlägg 29-08-2008, 08:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18
          Medlem nr: 18 619

Eftersom jag är ny här på odla, så kan jag inte alla era oskrivna lagar.
          Därför är det lite jag undrar över.
          Varför är det inte ok att dra upp gamla trådar och när blir de gamla?
          Och varför får man inte blanda in andra trådar när det är samma personer som skriver i dem?
          Är det här nåt som odla.nu har bestämt eller är det en liten klick av er som tycker att det inte är passande?

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 29-08-2008, 09:04
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Jag kan inte svara på om vem som bestämt eller tycker det men jag tycker det är en bra regel. Man tappar lusten att följa en tråd om man ska läsa igenom halva forumet för att hänga med. Tror att det är okej att ta upp en gammal tråd om någon frågat om någon växt för länge sedan och man vid ett senare tillfälle har mer information om den.

Att ta upp gamla trådar med meningsskiljaktigheter hoppas jag är tabu. Det tyder bara på långsinthet. Personer som gör så bidrar till en olustig stämning på forumet.

Citera
          Anma
          Inlägg 29-08-2008, 09:27
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (Snigelhatare @ 29-08-2008, 10:04) *
          /.../
          Att ta upp gamla trådar med meningsskiljaktigheter hoppas jag är tabu. Det tyder bara på långsinthet. Personer som gör så bidrar till en olustig stämning på forumet.

Detta håller jag med om.

Syftet med att dra upp en gammal tråd är avgörande för om det är ok eller inte i odlas oskrivna lagar. Dessutom har det hänt att någon dragit upp alla möjliga slags gamla trådar endast i syfte att provocera. Det är inte heller ok. Det märks fort vad syftet är.

Att citera ut andra trådar tycker jag personligen är förkastligt och borde vara förbjudet. Det går inte att hänga med i tråden då och allt blir bara förvirrat. Möjligen är det ok med källhänvisning.

Tillägg: Välkommen hit, förresten! smile.gif Odla är oftast ett skönt ställe att slå ihjäl några timmar på, men ibland blir det hett i småprat... smile.gif

Redigerat av Anma: 29-08-2008, 09:30

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2008, 09:32
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Tycker det verkar mera som att det beror på vem som drar upp en gammal tråd och i viss mån vad tråden handlar om om det anses tillåtet eller inte.

Välkommen till Odla! blomma.gif

Redigerat av *Stintan*: 29-08-2008, 09:38

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Anma
          Inlägg 29-08-2008, 09:35
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 10 260
          Medlem nr: 5 642

CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 10:32) *
          Tycker det verkar mera som att det beror på vem som drar upp en gammal tråd och i viss mån vad tråden handlar om om det anses tillåtet eller inte.

Vem vet/tror jag inte, men syftet ja.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-08-2008, 09:40
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Hoppas i alla fall att ingen hoppar på någon stackars nykomling för att ha dragit upp en gammal tråd, det är ju inte lätt att veta sånt (och dessutom inte säkert att alla känner för att lära sig och följa alla oskrivna regler).

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-08-2008, 09:45
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Jag tror att man kan göra både det ena och det andra om syftet är "gott". Men ibland blir det lite rörigt, när man inte hittar referensen eller inte förstår att det är en urgammal och inte längre särskilt aktuell tråd. Ibland önskar TS avsluta tråden, och det bör man ju faktiskt försöka acceptera.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          herkules
          Inlägg 29-08-2008, 09:51
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 5 521
          Medlem nr: 7 219

CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 09:38) *
          Eftersom jag är ny här på odla, så kan jag inte alla era oskrivna lagar.
          Därför är det lite jag undrar över.
          Varför är det inte ok att dra upp gamla trådar och när blir de gamla?
          Och varför får man inte blanda in andra trådar när det är samma personer som skriver i dem?
          Är det här nåt som odla.nu har bestämt eller är det en liten klick av er som tycker att det inte är passande?

man plockar inte in citat från andra trådar i en "ny" - det hör inte ihop och finns ingen anledning.
          att plocka upp gamla trådar är väl ok så länge man inte gör det för att gräva fram skit.
          vad finns det för anledning att i en tråd skriva "att du minsann skrev så och så i den tråden" ?
          detta är väl ganska så generella regler på de flesta forum på internet?
          och nä - det handlar inte om vem som gör det.

--------------------
          likes anarki och faråthelvete ☺

Citera
          maddeluskan
          Inlägg 29-08-2008, 09:58
          Länk hit: #9

Medlem

Anledningen till att jag undrar är att man blir varnad för Odla.nu på en del andra forum. Det sägs att det ska va på vissas vilkor annars får man alla deras anhängare på sig, ja som Grå har det alltså.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 29-08-2008, 10:05
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 10:58) *
          Anledningen till att jag undrar är att man blir varnad för Odla.nu på en del andra forum. Det sägs att det ska va på vissas vilkor annars får man alla deras anhängare på sig, ja som Grå har det alltså.

Men hallå där! Jag är inte någons anhängare bara för att jag tycker att grå är oartig!

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          herkules
          Inlägg 29-08-2008, 10:05
          Länk hit: #11

Medlem

CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 10:58) *

det tror jag inte ett ögonblick på faktiskt smile.gif varningarna alltså smile.gif

--------------------

Citera
          maddeluskan
          Inlägg 29-08-2008, 10:22
          Länk hit: #12

Medlem

Opps trampade jag på tårna nu? Jag menade inte att man måste vara anhängare, men jag har ju faktist läst här ett tag och det brukar faktist vara samma som "kommer till hjälp". Visst många kan ju ha samma åsikt. Nu menar jag inte heller att jag tycker att Grå har rätt i det hon skriver. Varningarna- läs tex på AOT. En liten klick som bestämmer om man inte håller med dem blir det ett fasligt liv. Så det så. Efgtersom jag är ny här så ville jag veta så att jag inte gör dem felen. Är det fel eller???

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 29-08-2008, 10:26
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Visst, det finns säkert grupperingar här och folk som umgås privat. Men på det stora hela så tycker jag att det finns väldigt mycket hjälpsamhet och en stor öppenhet för andras åsikter. Nästan alla är också vänliga och respektfulla i sitt tilltal. Sen kan ju inte alla gilla alla...eller....

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          Snigelhatare
          Inlägg 29-08-2008, 10:34
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 349
          Medlem nr: 11 660

Välkommen till forumet maddeluskan. Du kan göra en sökning på medlemmar uppe till höger på sidan. Sök på Grå och läs hennes inlägg i småpratsavdelningen. Där ser du många exempel på hur man INTE ska uttrycka sig. Vi är många på forumet med många olika åsikter. Det är okej och så ska det vara. Däremot så ska man absolut inte kalla varandra för olika nedsättande saker eller tillskriva varandra egenskaper som man inte har fog för. Då hamnar man i blåsväder och blir förhoppningsvis avstängd från forumet även om den funktionen är mycket trög.

Citera
          herkules
          Inlägg 29-08-2008, 10:38
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 11:22) *
          Opps trampade jag på tårna nu? Jag menade inte att man måste vara anhängare, men jag har ju faktist läst här ett tag och det brukar faktist vara samma som "kommer till hjälp". Visst många kan ju ha samma åsikt. Nu menar jag inte heller att jag tycker att Grå har rätt i det hon skriver. Varningarna- läs tex på AOT. En liten klick som bestämmer om man inte håller med dem blir det ett fasligt liv. Så det så. Efgtersom jag är ny här så ville jag veta så att jag inte gör dem felen. Är det fel eller???

nej nej, inte är det fel att fråga, jag uppfattade det som att hela internet var fullt av varningar för odla men har du läst det på ett forum så visst.
          jag upplever det inte som att en liten del här på odla bestämmer, det är det som är så unikt just för odla, det går nästan alltid att komma överens, det är bra! tummenupp.gif

--------------------

Citera
          Gita
          Inlägg 29-08-2008, 12:01
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 10:32) *

Välkommen till Odla! blomma.gif

För min del tycker jag att syftet är det avgörande, sen tycker jag nog också att det är bättre att starta en egen tråd än att fortsätta på en flera år gammal tråd.
          Gita

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 29-08-2008, 12:18
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Gita @ 29-08-2008, 13:01) *
          För min del tycker jag att syftet är det avgörande, sen tycker jag nog också att det är bättre att starta en egen tråd än att fortsätta på en flera år gammal tråd.
          Gita

Ja om du har viljan kan du ju faktiskt tolka mitt inlägg så att det blir precis som det du tycker. Hoppas att det inte stör att jag håller med dig. Att jag tycker så är också orsaken till att jag i stort sett inte sagt något(bara lite) i åsyftad tråd när den nu drogs upp en gång till.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Gita
          Inlägg 29-08-2008, 12:23
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 5 162
          Medlem nr: 8 833

CITAT (*Stintan* @ 29-08-2008, 13:18) *
          Hoppas att det inte stör att jag håller med dig.

Hur bör detta tolkas? Medhåll brukar väl aldrig störa någon.
          Gita

Citera
          Piccante
          Inlägg 29-08-2008, 14:34
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

CITAT (maddeluskan @ 29-08-2008, 11:22) *

Tänk, det låter precis som du beskriver AoT´s forum där flirting.gif Så olika kan man uppleva samma sak. Jag kände på AoT när jag reggade mig där att jag blev idiotförklarad av "innegänget" där.

När det gäller odla.nu så brukar inte vi anse oss som "finare i kanten" eller mer "professionella" vilka vissa på AoT verkade göra, här är alla välkomna.

Angående din fråga i ditt första inlägg. Jag säger så här; det finns gamla trådar med mycket bra information, kunskap och bilder vilket kan vara guld värt att ta del av igen. Lyfter man en gammal tråd för att visa att här finns ett jättebra svar på vissa frågor och man fortsätter diskutera på samma ämne så ser jag inga problem med det. (tänk även att gamla medlemmar kan ha lämnat forumet och inte kommer posta samma information en gång till).

När vissa lyfter gamla trådar för att kunna slåss på alla fronter och visa hur taskiga några har varit innan för att rättfärdiga att man själv ska få vara taskig nu, då tycker jag det är barnsligt.

När det gäller outtalade "förbud" och "regler" och annat så sk*ter jag högeligen i sådant för de enda jag och andra behöver stå till svars för på ett forum är forumets ägare/ ansvarige utgivare och tryckfrihetslagstiftningen. Hemmagjorda regler, subjektiva bedömningar och pöbelmentalitet bryr jag mig inte om. Det behöver inte du göra heller tummenupp.gif

välkommen hit.

Redigerat av Markus_H: 29-08-2008, 14:44

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Berith
          Inlägg 29-08-2008, 15:20
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (Markus_H @ 29-08-2008, 15:34) *
          Tänk, det låter precis som du beskriver AoT´s forum där flirting.gif Så olika kan man uppleva samma sak. Jag kände på AoT när jag reggade mig där att jag blev idiotförklarad av "innegänget" där.

När det gäller odla.nu så brukar inte vi anse oss som "finare i kanten" eller mer "professionella" vilka vissa på AoT verkade göra, här är alla välkomna.

Angående din fråga i ditt första inlägg. Jag säger så här; det finns gamla trådar med mycket bra information, kunskap och bilder vilket kan vara guld värt att ta del av igen. Lyfter man en gammal tråd för att visa att här finns ett jättebra svar på vissa frågor och man fortsätter diskutera på samma ämne så ser jag inga problem med det. (tänk även att gamla medlemmar kan ha lämnat forumet och inte kommer posta samma information en gång till).

När vissa lyfter gamla trådar för att kunna slåss på alla fronter och visa hur taskiga några har varit innan för att rättfärdiga att man själv ska få vara taskig nu, då tycker jag det är barnsligt.

När det gäller outtalade "förbud" och "regler" och annat så sk*ter jag högeligen i sådant för de enda jag och andra behöver stå till svars för på ett forum är forumets ägare/ ansvarige utgivare och tryckfrihetslagstiftningen. Hemmagjorda regler, subjektiva bedömningar och pöbelmentalitet bryr jag mig inte om. Det behöver inte du göra heller tummenupp.gif

välkommen hit.

Nu gör jag en Aqvakul. tummenupp.gif Jag håller med!

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 18:41

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon