Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Nya Trådar, törs man..., Utan urspårning????????
          eden
          Inlägg 06-09-2008, 23:47
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 326
          Medlem nr: 15 992

Har funderat en del när det gäller trådar. Varför ska en del trådar totalt spåra ur.
          (har själv råkat ut för det i en tråd) Har lite svårt att förstå att det inte kan gå att diskutera sakfrågan i en tråd. (Läs sak i början på tråden) Det blir ju en väldigt obehaglig stämmning i forumet när en tråd spårar ur.
          Finns det någon som kan förklara, enkelt, detta fenomen?

Citera
          Wilmer
          Inlägg 06-09-2008, 23:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Nej, tyvärr kan jag inte förklara det Eden, men ta det inte personligt och fortsätt starta nya trådar.. kompiskram.gif Det är ju synd om vissa trådar ska sprida "något" i hela forumet, det är ju bara att fokusera på de trådar man gillar och strunta i resten.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Ralf
          Inlägg 07-09-2008, 08:05
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

En anledning till att trådar spårar ut är ju att en liten klick företrädesvis äldre/"medelålders" medlemmar gör två saker:

1
          Dom kan inte ta till sig det motbudskap som kommer mot dem i trådarna.

2
          Dom hamrar fram sitt budskap med en envetenhet som gränsar till dumdristighet och flyttar fokus från TS avsikt med tråden till något helt annat. (sedan svarar dessa medlemmar inte heller alltid på för dem besvärliga motfrågor för då skulle de sitta på pottkanten), och urspårningen är ett faktum!

Detta resulterar i två saker
          1
          Ursprungsfrågan kanske inte ens besvaras ordentligt och försvinner.

2
          Vissa medlemmar struntar helt enkelt att skriva sina vettiga åsikter i vissa trådar därför att de redan innan vet att det är meningslöst då sådan här trådförstörare finns i dessa trådar.

Ps dom är ju inte troll, vi kanske borde hitta på något nytt namn på dem, dessa trådförstörare.. ungefär som med trollen, för i vissa sammanhang uppträder ju dessa medlemmar helt normalt o vettigt, men sen i vissa trådar blir dom märkligt oresonabla.

Redigerat av Ralf: 07-09-2008, 08:20

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          henriks
          Inlägg 07-09-2008, 08:50
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 895
          Medlem nr: 14 105

Självklart ska du våga starta nya trådar. Det kan kanske till och med hjälpa till att dra fokus från infekterade trådar på så vis att de som inte har något nytt att komma med utan bara jamsar med uppbådet får något annat att skriva om.

CITAT (Ralf @ 07-09-2008, 09:05) *
          En anledning till att trådar spårar ut är ju att en liten klick företrädesvis äldre/"medelålders" medlemmar gör två saker:

1

2
          Dom hamrar fram sitt budskap med en envetenhet som gränsar till dumdristighet och flyttar fokus från TS avsikt med tråden till något helt annat. (sedan svarar dessa medlemmar inte heller alltid på för dem besvärliga motfrågor för då skulle de sitta på pottkanten), och urspårningen är ett faktum!
          1

2
          Vissa medlemmar struntar helt enkelt att skriva sina vettiga åsikter i vissa trådar därför att de redan innan vet att det är meningslöst då sådan här trådförstörare finns i dessa trådar.

Ps dom är ju inte troll, vi kanske borde hitta på något nytt namn på dem, dessa trådförstörare.. ungefär som med trollen, för i vissa sammanhang uppträder ju dessa medlemmar helt normalt o vettigt, men sen i vissa trådar blir dom märkligt oresonabla.

tummenupp.gif

Precis som Wilmer säger står det var och en fritt att själv välja vilka trådar man vill delta i. Att "ta paus" från forumet för att vissa trådar spårar ur är naturligtvis också tillåtet men ganska meningslöst som gest eller?

--------------------

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2008, 09:08
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

Självklart ska du skapa nya trådar eden!

Personligen skulle jag önska att folk kunde glömma gamla oförrätter och sluta angripa varandra personligen. Det vore önskvärt att man slutade dra upp gammalt tjafs från andra trådar i nya.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Chamomille
          Inlägg 07-09-2008, 09:37
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

CITAT (Ralf @ 07-09-2008, 09:05) *

1

2
          1

2

Bra skrivet. Det är så tråkigt när trådar spårar ur när det från början var ett intressant ämne.
          Det verkar som vissa bara letar efter någon mening eller ett ord som kan vridas på och tolkas på eget sett och så är tråden urspårad för att det skrivs en massa för mig konstigt trams.
          Det verkar för mig vara som en slags mani ibland. Varför inte läsa inläggen ordentligt (om man är intresserad av tråden) och hålla sig till ämnet? Det går ju för fasiken att strunta i att läsa tråden om man finner den ointressant och läsa en annan tråd istället. Det är ju tråkigt för TS och vi andra som vill diskutera ämnet som var från början.
          Ja, ibland funderar man både en och två gånger innan man gör ett inlägg, rätt var det är kanske det står nån snubbe utanför dörren med en påk och ska varna min sambo för sin bättre hälft för att jag hon har skrivit något som retar upp ett gäng på Odla sleep.gif

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          Rose
          Inlägg 07-09-2008, 10:47
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 620
          Medlem nr: 9 917

CITAT (*Stintan* @ 07-09-2008, 10:08) *
          Personligen skulle jag önska att folk kunde glömma gamla oförrätter och sluta angripa varandra personligen. Det vore önskvärt att man slutade dra upp gammalt tjafs från andra trådar i nya.

Tror också det skulle vara bra om andra slutade lägga sig i och skriva i såna trådar. Det enda det åstadkommer är att göra allt ännu värre. flirting.gif

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-09-2008, 11:49
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det saknas någon slags rimlig styrning, där de värsta övertrampen kan påpekas och beivras. Annars kommer småprat att regeras av de som har störst käft och hårdast skinn.....medan de som är lågmälda och känsligare drar sig ur ...synd...*suck*

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          henriks
          Inlägg 07-09-2008, 11:55
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 12:49) *
          Det saknas någon slags rimlig styrning, där de värsta övertrampen kan påpekas och beivras. Annars kommer småprat att regeras av de som har störst käft och hårdast skinn.....medan de som är lågmälda och känsligare drar sig ur ...synd...*suck*

Vet inte vad du menar med rimlig styrning? Att alla inlägg skall kontrolleras av en stab av speciellt betrodda forumdeltagare?

Nej tack, då lär det inte bli några särdeles intresanta diskussioner längre.

Sen kan jag möjligen tycka att man genom sitt eget ordval kan påverka hur andra formulerar sig i sina inlägg, men vadå? jag tycker att det är minst lika fel att nedvärdera andra för andra åsikter än sin egna även om det sker med fina ord. Skillnaden är möjligen att de fina orden döljer vad man egentligen tycker

Redigerat av henriks: 07-09-2008, 11:56

--------------------

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-09-2008, 11:59
          Länk hit: #10

Medlem

Jag har länge tyckt att det bör kunna regleras av medlemmarna själva - men någon stans tycker jag numera att det måste det finnas någon som kan "trycka på stoppknappen"......

--------------------

zon 1

Citera
          *Stintan*
          Inlägg 07-09-2008, 12:26
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 22 484
          Medlem nr: 6 301

CITAT (Aqvakul @ 07-09-2008, 12:49) *

Jaha och hur ska det gå till? Medlemmar som styr? Nej tack!

Det finns hur många trådar som helst för känsliga och lågmälda personer. Säkert 99,5% av alla trådar. Det går utmärkt att starta egna också som passar.
          Det kommer alltid att dyka upp en och annan tråd som urartar men det är hur lätt som helst att hålla sig utanför om man inte tål det. Att bara klaga och gnälla gör bara saken värre.

Jag håller med Henriks att man genom sitt eget ordval också kan påverka hur andra formulerar sig.

--------------------
          Rotar runt i Sörmlands inland zon 2-3
          Det är ingen konst att vara modig om man inte är rädd/Tove Jansson

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-09-2008, 12:29
          Länk hit: #12

Medlem

Nej, jag vill inte heller ha medlemsstyrning - men anser att de som ansvarar för Forumet och satt upp användarvillkoren också bör ingripa när de inte följs.

--------------------

zon 1

Citera
          Bettson
          Inlägg 07-09-2008, 13:19
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Vad menar du med äldre/ medelålders medlemmar. Värsta trådkaparna upplever jag nog som något yngre än medelålders. Käftar, slänger otrevligheter omkring sig och kör tycka syndmodellen när dom gjort bort sig rejeält.Men rätt har dom alltid! Provocerar först som attan och påstår sig sedan ha rätten att slå på käften totalt och försvara sig eftersom de blir angripna. Gärna går de också till personliga angrepp och namnger personer och skyller dessa för både det ena och det andra utan några som helst bevis. Gärna med anklagelser om oförätter som ingen mer än de själva vet existerar.

Ska alla medelålders ta åt sig eller? Eller är det bara vissa medelålders medlemmar och ingår jag bland dom? Inget ont ment, ville bara veta.

Själv tillhör jag nog de medelålders som oftast gör den meningslösa gesten att inte skriva något vettigt i några vettiga trådar. Tyvärr så........har jag inte lyckats bekämpa odlaberoendet och inte läsa alls.Jag jobbar på det. Uppsöker ofta soduko och andra meningslösa sysselsättningar för då blir man inte inblandad i någon skit i alla fall.

Ibland när dumheterna blir alldeles för galna så kan jag inte hålla mig, vilket är ungefär varannan månad. Det man skriver då uppfattas säkert som tråkig, negativt, klagande. Det skrämmer mig lite eftersom det är så långt ifrån den person jag i verkligheten är och som jag skrev förr. Mitt verkliga jag kan vara vansinnigt underhållande och ganska roligt, med den undertonen att jag aldrig driver med andra på andras bekostnad. Ska det kosta någon något så får det bli jag själv.

Nåväl. Värsta provokatören för närvarande anser att jag är bråkmakare, översittare, bäng i huvet och en hel del annat. Dock har jag hitintills inte blivit kallad för kossa vilket alltid är något.

Jag bemöter inte vederbörandes påståendel längre eftersom jag anser att det är att kasta bensin på en brasa. Något är inte riktigt friskt om man under banderollen debatt ständigt provocerar, för att sedan försöka slå ihjäl omgivningens åsikter för att man själv alltid har rätt. Sådana sk diskussioner avhåller jag mig hellre ifrån.Men det är svårt att hitta trådar där vederbörande inte skriver.

Som sagt, blir mer och mer beslutsam att försöka bekämpa odlaberoendet och låta käftslängarna och provokatörerna härja fritt utan att de suger energi från mig.
          Det verkar vara väldigt många som gör detsamma eftersom man ser gamla bekanta signaturer utebli i allt större omfattning.

Fast det kanske är en generationsfråga att man vill att de gamla ska försvinna. Proppen Orvar eller nåt. Och jag som inte en gång är fyrtiotalist.

Citera
          Ett nytt nick ig...
          Inlägg 07-09-2008, 13:35
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 18 779

Det är fördjävligt med trådurspårningarna här på forumet!vet inte hur många nick jag har haft... men dom är många, det blir alltid så att när man har skrivit något hära på forumet, så skall den tråden förlöjligas eller svamsas bort... det blir då omöjligt att skriva något här på forumet... man blir tvungen att byta nick ... har gjort så många gånger... och jag vet att jag inte är ensam om att göra så...har skrivit till admin många gånger men får ej något svar därifrån.. det bästa tycker jag är om forumet kunde styras upp utav närvarande admins.

Citera
          henriks
          Inlägg 07-09-2008, 13:46
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (Bettson @ 07-09-2008, 14:19) *
          Vad menar du med äldre/ medelålders medlemmar. Värsta trådkaparna upplever jag nog som något yngre än medelålders. Käftar, slänger otrevligheter omkring sig och kör tycka syndmodellen när dom gjort bort sig rejeält.Men rätt har dom alltid! Provocerar först som attan och påstår sig sedan ha rätten att slå på käften totalt och försvara sig eftersom de blir angripna. Gärna går de också till personliga angrepp och namnger personer och skyller dessa för både det ena och det andra utan några som helst bevis. Gärna med anklagelser om oförätter som ingen mer än de själva vet existerar.

Ska alla medelålders ta åt sig eller? Eller är det bara vissa medelålders medlemmar och ingår jag bland dom? Inget ont ment, ville bara veta.

Själv tillhör jag nog de medelålders som oftast gör den meningslösa gesten att inte skriva något vettigt i några vettiga trådar. Tyvärr så........har jag inte lyckats bekämpa odlaberoendet och inte läsa alls.Jag jobbar på det. Uppsöker ofta soduko och andra meningslösa sysselsättningar för då blir man inte inblandad i någon skit i alla fall.

Ibland när dumheterna blir alldeles för galna så kan jag inte hålla mig, vilket är ungefär varannan månad. Det man skriver då uppfattas säkert som tråkig, negativt, klagande. Det skrämmer mig lite eftersom det är så långt ifrån den person jag i verkligheten är och som jag skrev förr. Mitt verkliga jag kan vara vansinnigt underhållande och ganska roligt, med den undertonen att jag aldrig driver med andra på andras bekostnad. Ska det kosta någon något så får det bli jag själv.

Nåväl. Värsta provokatören för närvarande anser att jag är bråkmakare, översittare, bäng i huvet och en hel del annat. Dock har jag hitintills inte blivit kallad för kossa vilket alltid är något.

Jag bemöter inte vederbörandes påståendel längre eftersom jag anser att det är att kasta bensin på en brasa. Något är inte riktigt friskt om man under banderollen debatt ständigt provocerar, för att sedan försöka slå ihjäl omgivningens åsikter för att man själv alltid har rätt. Sådana sk diskussioner avhåller jag mig hellre ifrån.Men det är svårt att hitta trådar där vederbörande inte skriver.

Som sagt, blir mer och mer beslutsam att försöka bekämpa odlaberoendet och låta käftslängarna och provokatörerna härja fritt utan att de suger energi från mig.
          Det verkar vara väldigt många som gör detsamma eftersom man ser gamla bekanta signaturer utebli i allt större omfattning.

Fast det kanske är en generationsfråga att man vill att de gamla ska försvinna. Proppen Orvar eller nåt. Och jag som inte en gång är fyrtiotalist.

Nejdå, alla medelålders medlemmar skall inte ta åt sig - Synd bara att det är de som mest skulle behöva det som inte gör det. Du visar med all tydlighet i detta inlägget att du inte är ett dugg bättre själv än den du syftar på. Skulle "bråkmakare, översittare, bäng i huvet och en hel del annat" vara så mycket bättre än kossa?
          Den du syftar på är en av de smartaste, ärligaste och mest insiktsfulla personer jag träffat i hela mitt liv.

Att du skickade ett vänligt formulerat PM till mig och undrade "hur det är egentligen och hur vi mår här" är väl iofs trevligt och omtänksamt, men med inlägg som det här så visar du på en fasad som du visar på forumet och att du inte vågar framföra dina åsikter offentligt utan måste följa med uppbådet.

Men tack ändå för att jag fick PMet, det värmde mer än du tror.

--------------------

Citera
          Ett nytt nick ig...
          Inlägg 07-09-2008, 13:49
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 18 779

Man kan rösta i frågan...rösta

Citera
          Berith
          Inlägg 07-09-2008, 13:55
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

Jag funderar inte ens över vart mina trådar tar vägen, om dom byter inriktning eller hur dom slutar.

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 07-09-2008, 14:00
          Länk hit: #18

Medlem

CITAT (Berith @ 07-09-2008, 14:55) *
          Jag funderar inte ens över vart mina trådar tar vägen, om dom byter inriktning eller hur dom slutar.

Det tycker inte jag heller är något stort problem, dessutom närmast omöjligt att styra upp.

Det som däremot är ett stort problem är när trådaranvänds för att mobba och förlöjliga andra medlemmar med helt okänsliga påhopp - tror tyvärr att det fför vissa är viktigare att "vinna diskusionen" än att utveckla ämnet och kanskelära sig något nytt.

--------------------

zon 1

Citera
          henriks
          Inlägg 07-09-2008, 14:01
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (Ett nytt nick igen @ 07-09-2008, 14:35) *
          Det är fördjävligt med trådurspårningarna här på forumet!vet inte hur många nick jag har haft... men dom är många, det blir alltid så att när man har skrivit något hära på forumet, så skall den tråden förlöjligas eller svamsas bort... det blir då omöjligt att skriva något här på forumet... man blir tvungen att byta nick ... har gjort så många gånger... och jag vet att jag inte är ensam om att göra så...har skrivit till admin många gånger men får ej något svar därifrån.. det bästa tycker jag är om forumet kunde styras upp utav närvarande admins.

confused.gif

Gör dig inte löjlig - om du nu har behövt byta nick så många gånger - har du inte funderat på varför? du kanske kommer med lika insiktsfulla och givande inlägg som detta?
          Raka, ärliga, personliga åsikter utan nedvärderande kommentarer om andra odlaiter och utan att jamsa med uppbådet så blir du säkert behandlad med respekt och kan behålla ditt nick.

Ständigt närvarande admin - tja, hur många medlemmar är det totalt på odla? 18148 registrerade, men jag skulle nog tro att det är ett par tre tusen som är någolunda aktiva, vore intressant att veta hur många som är inne varje vecka och hur många som är inne mer sällan?

För att ha ständigt närvarande personal behövs minst fem, troligen sex personer i skift som enbart sysslar med forumet på heltid. Oavsett hur snåla vi är med lönen kostar detta minst 3mkr om året i löner och sociala avgifter mm, delar vi det på 3000 medlemmar skulle det alltså vara 1000:-/person.
          Kanske OK för vissa, men det skulle säkert minska antalet aktiva medlemmar till mindre än hälften och då stiger ju priset i motsvarande takt.

Dessutom skall du nog inte vara allt för säker på att en admin skulle lägga sig i att en person försvarar sig med näbbar och klor heller när det är en hyenaflock som cirklar omkring. Kanske rent av nackar en och annan hyena istället?

Att man sen kanske borde försöka vara lite anonymare än jag är - det börjar jag förstå att det kan vara nödvändigt tyvärr.

--------------------

Citera
          Euphorbia
          Inlägg 07-09-2008, 14:02
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 10 195

Jag brukar helt enkelt sluta läsa i en tråd som spårat ur, urspårningen tyder oftast på att ingen har nåt mer vettigt att säga i frågan.
          Håller med om att det är ruggigt irriterande när folk liksom "glömmer" vad som stod i tråd-starten, har många gånger undvikit att påpeka urspårningen för att jag är rädd att uppfattas som en surkärring.
          Så mitt tips är, starta nya trådar, men läs dom bara så länge du finner dom intressanta kompiskram.gif

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 03:48

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon