CITAT (Lady Hamilton @ 20-10-2008, 11:28)

Har funderat på detta

....tog och vände på våran torktumlare och så här ser den ut på baksidan, kan det samlas damm innanför bakstycket alltså?
nere till vänster sitter någon forma av "fläkt" men den var så gott som dammfri.
Menar du Netha att ni skruvade bort hela bakstycket och fann en massa damm?

........visst kan jag skruva bort det, inga problem....

men att få tillbaka.......det kanske är lite svårare.
Nej, så ser inte min tumlare ut baktill ... den har heltäckande plåt, med utbuktning där du har det vita.
Det var innanför plåten, på kablar och fläkt som det samlats massor med damm.
Jag har en Bosch ... vad har du för märke (tillverkare)
Bakstycket på min är lätt att ta lös, bara några skruvar ... lika lätt att sätta tillbaka.
CITAT (Bee @ 20-10-2008, 11:54)

Min tumlare ser ut ungefär som Lady Hamiltons på baksidan. Den står ovanpå tvättmaskinen. Igår flyttade vi den när vi bytte t.m och där var inte mycket damm. Nej, vi skruvade inte av bakstycket. Risken att inte få tillbaka det i rätt ordning var för stor! Dammbristen kan ju bero på att den dammades av 2005 när den gamla t.m. lagades

Det finns ju fler dammsamlare än kyl/frys och torktumlare. Hur ofta dammar ni tex av fläkten i datorn?? Där är det kanske inte så mycket brandrisken man tänker på (även om den troligen finns) som datorns prestation. När det börjar väsnas om fläkten är det dags att ta fram dammsugaren. Det brukar hjälpa. Datorn mår bättre av det.
Datorns fläkt, burkens hela innanmäte dammsugs, eller som numera med luft på burk och dammsugare.
Detta gör vi 2ggr/år.