CITAT (Eva i Västerås @ 16-10-2008, 08:48)

MÅSTE du vänta till januari?
Det är enklare att starta nu, medan det är +grader.
Det är svårt att fylla på mycket mitt i vintern i en kall kompost. Processen startar dåligt, och när värmen kommer till våren kan det vara en stinkande sörja.
Men startar du nu, medan det fortfarande är lite varmare så går det nog bättre.
Kom fram till ungefär samma. Jag har nu beställt en Biokub, och skall start upp den när den kommer om förhoppningsvis ca 2veckor. Men eftersom det är sent på säsongen och för att få upp volymen lite till vintern så att den förhoppningsvis inte fryser så tänkte jag pröva att starta med en del lagom brunnen gödsel.
CITAT (Fågelvägen @ 16-10-2008, 17:11)

Om du lägger färsk gödsel underst - och kanske ibland också mellan köksavfallsvarven - så tror jag inte det blir några problem med att få igång komposten. Möjligen kan kompostmaskarna få det för varmt.
Ungefär min tanke. Blir det lagom bra med värme så lär nog maskarn fly fältet. Men antingen så kryper de ner i marken och återkommer upp i komposten när det undre lagret värmt färdigt och svalnat, eller så får man då gräva ner lite gödsel med mask.
I en gödselstack med mask kan man tydligt se hur masken förflyttar sig allteftersom till där den trivs bäst beroende på värme, fuktighet och jordmån. Och det är helt klart stor skillnad på dyngan i en stack med mask jämfört med en utan mask. Borde vara likadant i en kompost med resp utan mask.
CITAT (Fågelvägen @ 16-10-2008, 17:11)

I gödselstacken kan man väl inte ha köksavfall, även om råttor och grävlingar skulle gilla det.
Nä, kött och fisk gör sig inget bra i en gödselstack. Drar till sig råttor. Komposteringsmässigt funkar det, men med tanke på skadedjuren så vill man helst undvika det. Övrigt köksavfall är det däremot inga problem med om man gräver ner det i stacken.
Tompa