Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Forma en trädkrona som ett skärmtak, Tips om lämpligt träd önskas!
          svemo
          Inlägg 15-10-2008, 14:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 17 655

Jag har en triangulär klipphylla, ca 2 meter på det bredaste stället och 5 meter lång. Klipphyllan är belägen ca 2 meter från bergets topp. Uppe på toppen, i en jordfylld spricka som delar berget mitt itu, skulle jag vilja plantera ett träd som ska sträcka sina grenar ut över klipphyllan så att det bildas som ett tak eller parasoll. (Lite svårt att beskriva, men hoppas det går att förstå.)

Jag undrar om någon skulle kunna tipsa mig om lämpligt val av träd för detta ändamål, och dessutom tipsa om hur jag ska beskära eller stötta eller forma trädet till den önskade formen.

Zon II (Göteborg), surt, magert och soligt. Naturligt förekommande träd i omgivningen är björkar, rönnar och tallar.

Citera
          KURT
          Inlägg 15-10-2008, 14:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det är ju många träd som kan bilda skärmtak, men frågan är ju om de klarar att växa i en jordfylld spricka?

Citera
          svemo
          Inlägg 15-10-2008, 14:59
          Länk hit: #3

Medlem

Det är inte så illa som det låter, för sprickan är flera meter djup och 3-4 decimeter bred. Där trädet skulle stå finns dessutom en yta om ett par kvadratmeter som är helt täckta av ett jordlager som är minst en halvmeter djupt (innan det försvinner ner i den omnämnda sprickan).

Citera
          svemo
          Inlägg 15-10-2008, 15:11
          Länk hit: #4

Medlem

Kan förresten nämna att det tidigare har växt ett träd på samma plats. En planterad gran som föll i en storm för några år sedan. När jag flyttade in fanns bara stubben kvar, ca 30 cm i diameter.

Citera
          Myosotis
          Inlägg 15-10-2008, 15:52
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 19 798
          Medlem nr: 12 674

Det kan nog bli jättefint, jag kan nästan se det framför mig! Spontant tycker jag tall, det passar bäst.

--------------------
          Det ska gå.

Citera
          Cilla
          Inlägg 15-10-2008, 16:23
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tänkte också på tall, den bildar relativt snabbt stam med litet tak och sedan kan man formbeskära. Gör man det i början av juli och itne tar mer än halva årsskotten (de ljusgröna) så förgrenar sig skotten under säsongen och gör tallen tätare.

--------------------

Citera
          Huggorm
          Inlägg 15-10-2008, 19:01
          Länk hit: #7

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

Som sagt, tall är ju det man genast tänker på, dom brukar växa på sådana ställen av fri vilja. Annars kan det även funka bra med ek, det är också ett träd som gärna växer i klippskrevor och liknande. Det går också att forma en del om man är med från början.

Citera
          Anders Roslagen
          Inlägg 15-10-2008, 22:42
          Länk hit: #8

Gäster

Är sprickan så djup kan nog en hel del arter komma på tal.
          (I mindre sprickor har jag bonsaitallar, dem kan man forma som man vill med Cillas metod. En av dem var torra och när jag räknade årsringarna efter att jag sågat ner den decimetertjocka stammen kunde jag komma fram till drygt nittio års ålder!)
          Tall, ek, oxel och mannaask har tålt torrperioder bäst hos mig, någon av dem borde gå fint.

Redigerat av Anders Roslagen: 15-10-2008, 22:44

Citera
          *Ulrica*
          Inlägg 16-10-2008, 09:00
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 292
          Medlem nr: 11 481

Är det någon som har litteraturtips på hur man formar träd på detta, och andra sätt?

Jag är väldigt facinerad av detta och skulle också vilja ha någon form av parasoll av ett träd. Har funderat just på tall men jag har ju inte den blekaste aning om hur man skulle gå till väga. I skogen här (vår egen) finns massor av råämnen i varierande storlekar. I kärr/sumpmark samt på berg har jag hittat helt fantastiskt formade tallar, som bonsaier fast modell större, tillockmed barren är i miniatyr! Underbart vackert!

Citera
          Rafael
          Inlägg 16-10-2008, 13:55
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 136
          Medlem nr: 10 120

Tycker att en vresig tall där skulle vara helt fascinerande. Tror inte så mycket på beskärning, utan snarare på att forma den med stödpinnar och rep till alla möjliga punkter runtom. Det vill jag se om 10-15 år!

--------------------
          NW-Kungälvskommun

Citera
          svemo
          Inlägg 17-10-2008, 11:41
          Länk hit: #11

Medlem

Tack för alla förslag. Tall får det bli. Man får väl beväpna sig med rep och tyngder och ett rejält tålamod. Kanske ska ge mig ut på Yamadori-jakt för att komma igång lite snabbare.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 10:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon