Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

3 sidor V   1 2 3 >  
          Skriv svarNytt inlägg
          > Kattplåga igen., Måste huset vara kassaskåpssäkert?
          Bettson
          Inlägg 14-09-2003, 14:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

Katt i rabatt har diskuterats mycket. Jag irriterar mig på katterna som springer lösa i området men accepterar dom för grannsämjans skull.
          Vi har tidigare tyckt att vi bemästrat problemet bra när vi tålmodigt dresserat grannkatterna med vattenslang. Dressyren lyckades så bra att katterna gick i tomtgränsen runt vår tomt. I sommar har vi tyvärr inte uppehållit dressyren som vi borde pga tidsbrist. Vi har nämligen bytt pannsystem vilket gjort att dörrar stått öppna och byggnadsmaterial burits ut och in hela semestern och varje helg därefter.
          Vi gjorde en omgjutning av golven i källaren. Vi hade målat också så ventilationsfönstren stod öppna. Resultatet blev att någon katt gick in och revirpissade i den ännu inte färdigbrunna betongen. Det luktar kattpiss i hela källaren och det går inte att tvätta bort, vi har försökt. Nu vill varenda katt i hela området pinka över detta till sitt revir. Vi nätar luckor och ventiler som sitter ca en meter över mark, men gott luktsinne har de små rackarna. Går det inte att komma in i källaren så får man väl slinka in i huset i stället. Numera kan vi inte ha altandörren stående på glänt.
          Jag är ganska påhittig och fruktansvärt envis men nu går jag bet. Det är inte långt ifrån att jag begår kattmord. Att inte kunna skörda sitt kryddland. Att vara tvungen att täcka grönsakslandet om man vill ha sallad utan kattpiss det kan jag stå ut med.Men att behöva ha kattpiss och kattskit inne i huset om det inte är hermetisk tillslutet det tycket jag går över gränsen. Finns det några tips?

Citera
          rosettei
          Inlägg 14-09-2003, 14:44
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 1 742

ohmy.gif
          Usch då så där ska man ju inte behöva ha det.
          Finns det inga kattfångare i kommunen
          ¤ett nytt arbetstillfälle¤
          visst är det lustigt att en del människor väljer katten framför att ha goda relationer med andra människor.
          För 15 år sen hade vi en katt som gick in i vårt hus. Pratade med grannen om det och svaret jag fick var, gå in och stäng dörren.
          På den tiden hade vi mycket katter här
          Igår när jag svar på väg nedför trappan, inomhus, skrek jag till,
          ah! Där mitt i trappen stod en ungkatt, jättefin,
          hur den kom in i huset har jag ingen aning om.

wink.gif Känner ingen lukt efter katten så jag har nog klarat mig.

Citera
          MaggieA
          Inlägg 14-09-2003, 15:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 22
          Medlem nr: 2 216

Det sägs att man skall tvätta stället där dom markerat med ättika. Det döljer tydligen deras revirdoft så de inte går tillbaka till samma ställe. KOlla annars med zoo-affären, de brukar också ha preparat för att ta bort doft samt att "skrämma" katterna.

Citera
          Nina A
          Inlägg 14-09-2003, 17:11
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem nr: 1 072

går det inte att prata med grannarna??
          okastrerade katter revirpinkar och det går att få slut på det enkelt genom kastrering och bortagande av lite ädlare delar

kastratkiss luktar inte heller lika äckligt
          då det är obehagligt för er med lukten är det ju väldigt otrevligt och hänsynslöst att inte kastrera katterna....prata ordentligt med grannarna
          i sund katthållning ser man till att kastrera katterna så att de inte ger upphov till irritation och stora kattkolonier i städernas utkanter

detta är ett stort problem,säkert fler grannar har problem
          och absolut inte någon man ska tiga och lida för........
          i djurtillsynslagen står det att man ska ta ansvar för sin katt/hund och se till att det inte förstör egendom,eller väcker obehag

om kattägarna vägrar lyssna på dig eller fler kanske ni kan smygkastrera katterna,samla ihop 3-400kr och lidandet är borta för evigt
          aldrig mer kisslukt,inte bråkande marskatter
          och nyskördade goda grönsaker utan kattpiss på....

jag förstår mig inte på de oansvariga människorna som skaffar katt
          för mig är det självklart att ha katterna inne då jag bor i hyreslägenhet och tätort,det finns för många som kan bli lidande av att jag har katterna ute
          det är en myt att katter inte kan trivas inomhus.för mig är det även självklart med kastrering och id-märkning

prata som sagt med de berörda grannarna
          för som ni har det nu så kan det inte fortsätta!
          /Nina-stolt kattägare till tre troll

--------------------
          ~grönt är skönt~

Citera
          Åsa K, zon 1
          Inlägg 15-09-2003, 07:56
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 379
          Medlem nr: 123

wink.gif

"om kattägarna vägrar lyssna på dig eller fler kanske ni kan smygkastrera katterna,samla ihop 3-400kr och lidandet är borta för evigt"

Njae....det kallas för "egenmäktigt förfarande" och är olagligt.

Däremot kan ni fånga in katten och lämna den till Polisen som "upphittad" då får ägaren lösa ut katten eller också lämnas den till ett katthem för omplacering. eller avlivas.
          Det här har ni all laglig rätt att göra. Och om folk verkligen utnytjade detta så kanske "kattägare" tog sitt ansvar på större alvar.

--------------------

Hälsningar Åsa

,, --^..^-- ,,

Citera
          Saiai
          Inlägg 15-09-2003, 08:12
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 338
          Medlem nr: 2 221

Skaffa en egen katt, och kastrera den! Vi har alltid haft egen katt, och aldrig har någon annan katt gått in i vårat hus eller pinkat i våra rabatter, inte vad vi märkt iaf.... Inga besvär med råttor eller möss heller. Den egna katten håller de andra borta, jag gav tipset till en katthatande granne, som hade samma obehag som du, men han tyckte bättre om hundar, som f.ö. rymde och sprang omkring i området....
          Jag har både hund och katt, dom är bästa vänner och håller objudna borta.

Citera
          Saiai
          Inlägg 15-09-2003, 08:17
          Länk hit: #7

Medlem

Hur kan folk förresten tro, att man kan "se efter" sina katter när de är ute?? Om man inte har raskatter som aldrig går ut förstås, eller tvingar dom att gå i koppel... Katter är oxå nyttodjur, som håller ohyran borta. Men många tycker nog att katter inte skulle finnas alls, så att de kan lägga ut gift ist...

Citera
          Nina A
          Inlägg 15-09-2003, 10:44
          Länk hit: #8

Medlem

man kan se efter sin katt och hålla den inne,som innekatt
          jag har inga raskatter utan äkta bondkatter från landet
          de har tillgång till en innätad balkong

fler borde ha innekatt,då skulle vi slippa irriterade människor med kattbajs och kiss i rabatten

/Nina

--------------------
          ~grönt är skönt~

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 15-09-2003, 10:53
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Jag hade två steriliserade och en kastrerad katt och lika förbaskat så kommer hela områdets katter hit. Nu har jag en kastrerad hankatt.,men ändå har jag femtioelva katter här.
          Ägarna säger att deras katter vill inte vara inne. dom vill vara ute, men när dom kommer hit är det inte tal om att vilja vara ute, då vill dom inte gå ut istället, det hjälper inte hur många gånger vi lyfter ut dom.
          Vill vi inte ha katter in hit , får vi bo hermetiskt tillstängt.
          Att anmäla till kommunen är meningslöst. Ingenting händer ändå.

Citera
          Ewa L
          Inlägg 15-09-2003, 11:29
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

Tror inte heller att det hjälper att skaffa en egen katt.

Har innekatt — hon vill inte gå ut ens om dörren är öppen. Många av mina grannar har katter, som springer fritt.
          Men jag har framför allt hundar som håller hyfsat katt-fritt. Inte 100% men bra nära.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          vitsippa2
          Inlägg 15-09-2003, 11:35
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 666

Hej !
          Jag har en liten katt GNEJS!
          Jag dresserar honom som en hund, och säger nej! eller ropar på honom när jag vill nått!
          Jag tror stenhårt på att katter vist kan lära sig vad dom får och inte får!
          Gnejs skulle aldrig gå upp på matbordet, hur gått det än ser ut på min talrik! Men grannkatten lyder vist inte dig? Tips!
          Fråga kattägaren nästa gång om det är hans/ hennes katt som just kissat.
          Du kommer få ett nej till svar och då säger du!
          - Bra för jag sköt just den katten! eller i ett villaområde ( gift) så här det väll fullt krig sedan?
          Ja det blir väll inte bra hur du än gör men ´tipset om en egen katt låter ju bra.

Citera
          rosettei
          Inlägg 15-09-2003, 11:55
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 169
          Medlem nr: 1 742

CITAT (Saiai @ 15-09-2003, 09:12)
          Skaffa en egen katt, och kastrera den! Vi har alltid haft egen katt, och aldrig har någon annan katt gått in i vårat hus...

När jag mötte den främmande ungkatten inomhus, så låg min katt och sov!! laugh.gif

Citera
          Virgo
          Inlägg 15-09-2003, 11:55
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

Vår grannes katt har skitit ett par gånger i vår källare. Grannen vet om det och säger "gör han om det, så tar vi bort han" .

Katten känner väl till mig nu och går aldrig mer in i huset eller tomten.
          Iskalla hårda vattenstrålar och ett par nävar grus o småsten gör susen.

Katthatare? Icke , har raskatter som inte får ströva fritt ute.

Om alla katter skulle kosta minst 5000:- (även bondkatter) så skulle problemet inte vara så stort.

Nu är det tyvärr så att katter får ströva fritt o pissa o skita var de vill.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          Veganvarg
          Inlägg 15-09-2003, 15:26
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 297
          Medlem nr: 1 945

Jag blir så ledsen när jag läser att folk tycker att katter ska hållas instängda, bara för att man vill ha sin rabatt ifred.

Att ta bort så mycket av det som är viktigt för katten, för att människan ska få njuta av lite extra lyx... sad.gif

Jag förstår att man har katten inomhus om man bor i en stad eller i tätbebyggt område. Men annars tycker jag katten ska få springa fritt!
          Stänger man inne katten för att grannarna klagar eller för att den är en fin raskatt, då bör man nog inte ha djur, enligt mig.

mvh
          /ylva

--------------------
          Den som räddar ett liv räddar en hel värld!

Citera
          Nina A
          Inlägg 15-09-2003, 16:23
          Länk hit: #15

Medlem

katter är väldigt flexibla djur och motståndet för innekatter sitter hos människor och inte djuren
          lyckligtvis är även katter sådana djur att de vid minsta missnöje visar det genom protestkissning och dyl.

om jag skulle bo på landet utan grannar skulle jag ha katterna ute
          nu gör jag inte det och då får jag ta väldigt mycket mer hänsyn till allergiker,småbarnföräldrar och människor som inte listat katten som favorithusdjur.när man bor i tätort/villa/radhus/lägenhet
          kan man inte vara ansvarslös och elak och bara släppa ut katten
          hyresvärden har mycket att säga till om,likaså om man bor i bostadsrätt och i värsta fall måste katten väck.

så länge katten får en himla massa stimulans inne så mår den bra
          mina har ett golv till tak klätterträd,två vanliga som de rasar upp och ner på
          mina katter dödar byten(pälsmöss iofs,pingisbollar....) och smyger och jagar på varandra
          inte en enda av dom står vid dörren och jamar och vill ut.och om det sker en dag så tar jag mitt ansvar som kattägare och omplacerar den som vill ut

katter som varit hemlösa(som min kise strimma) är ofta rädda för att gå ut
          Mio är en bondkattunge,som kom direkt utifrån och in och som inte vill ut
          tippa är en kattflicka som aldrig varit ute,hon vill inte ut

jag skulle aldrig i mitt liv tvinga ut en katt om inte den vill
          och aldrig i mitt liv tvinga katterna inomhus om de är vana vid att ströva fritt

/Nina

--------------------
          ~grönt är skönt~

Citera
          Betty
          Inlägg 15-09-2003, 16:31
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

En bekant till mej har en utekatt som kommer in och går på lådan när den behöver det! De bor dessutom bredvid en lekplats med stor sandlåda.
          Jag tror som Vitsippa2 att det är fullt möjligt att dressera en katt.
          Många kattägare påstår ju att katter är smartare än hundar...
          och hundar går ju att dressera! tongue.gif biggrin.gif

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 15-09-2003, 16:35
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Veganvarg @ 15-09-2003, 16:26)
          Att ta bort så mycket av det som är viktigt för katten, för att människan ska få njuta av lite extra lyx... sad.gif

Man får inte gå till överdrifter heller när det gäller katternas rätt att ströva fritt.
          Tror nog inte att den människa finns som inte reagerar om man får in en katt som pinkar och skiter inne i ens hem.
          Katter är husdjur och skall likt hundar skötas av ägaren.

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 15-09-2003, 16:40
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Betty @ 15-09-2003, 17:31)
          En bekant till mej har en utekatt som kommer in och går på lådan när den behöver det! De bor dessutom bredvid en lekplats med stor sandlåda.
          Jag tror som Vitsippa2 att det är fullt möjligt att dressera en katt.
          Många kattägare påstår ju att katter är smartare än hundar...
          och hundar går ju att dressera! tongue.gif biggrin.gif

Jag har vid ett tidigare tillfälle berättat om grannens katt som kommer och sätter sig på vår balkongkant och jamar när hon vill bli insläppt
          Denna katt gör sina behov i skogen och har fått lära sig att lekplatsen är "förbjuden mark" och går aldrig dit.
          Hon kommer när man kallar på henne och kan också gå i sele.
          Det går att lära katter bara man har tålamod och mycket kärlek att ge kissen.

Citera
          Saiai
          Inlägg 15-09-2003, 17:40
          Länk hit: #19

Medlem

CITAT (rosettei @ 15-09-2003, 12:55)
          När jag mötte den främmande ungkatten inomhus, så låg min katt och sov!! laugh.gif

Det verkar som om vår gamla katt var unik.... I 17 år höll han gannkatterna borta från våran tomt. Han blev påkörd utanför vårt hus i somras. Vet inte om vår nye katt (1 år) lyckas med detta, han kan iaf inte hålla sin mamma borta, men hon nöjer sig med att stryka runt i trädgården och går aldrig in till oss, trots att dörrarna står öppna och hennes son bor här. Kanske är det så att det är okastrerade hankatter som ställer till besvär för andra?
          Jag önskar jag kunde hålla katten inspärrad på livstid, så slapp jag vara rädd att han skulle bli påkörd. Men jag är glad att det finns ett djur som väljer att bo hos oss utan att behöva förlora sin frihet. Inga grannar har klagar på vår katt, vad jag vet. Men när vår gamle blev påkörd kom grannarna och försökte hjälpa, även de som inte själva hade katt. Kanske jag har tur med grannarna?

Citera
          anne
          Inlägg 15-09-2003, 17:56
          Länk hit: #20

Medlem
          Antal inlägg: 258
          Medlem nr: 364

tongue.gif Min katt ställde till stora problem i grannskapet, jag kontaktade vetrinären för rådfrågning och fick svaret Wash & Get off.

Snabbt inhandlades denna dyrgrip och överlämmnades till grannfrun. Härom dagen kommer samma grannfru in med lite mindre än en halvflaska och en mycket nöjd min.

Kattskrället har hållt sig borta från de ställena hon önskade även garageporten som han tydligen vart otroligt förtjust i, grannsämjan är räddad för denna gången.

Men det gäller att preprera ställena efter regn. Alla nöjda och glada.

Själv så sprayar jag skinnsoffan så att hans vassa klor inte skall hammna där, även dörrkarmar på uthusen har fått sig flera omgångar så att han inte vill gå in, risken är att han kan bli instängd.

Även utomhusvoljären till fåglarna och de har faktiskt fått vara ifred för katterna.

Kramisar Anne & Snoddas

Citera

3 sidor V   1 2 3 >
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 02-08-2025, 19:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon