|
|
  |
Detta med att ha svårt att sova..., ...varför är det så vanligt och vad göra år det? |
|
|
|
08-11-2008, 09:18
|

Medlem
Antal inlägg: 3 326
Medlem nr: 12 962

|
Den dagen man drabbas av sömnsvårigheter inser man ju vilken underbar gåva det är ha att god sömn... Mina sömsvårigheter började för 10 talet år sedan, dels i kombínation med nattarbete, sedan ett stressigt frustrerande jobb med överkrav, och kulminerade sedan i samband med en längre tids sjukdom. I dag har jag kvar mina sömsvårigheter, och jag vet att jag delar det bekymret med många andra. För min egen del tror jag att jag har rubbat min sömncykel såpass mycket att jag är glad om jag får 3-4 timmars sammanhängande sömn, i varje fall innan jag ska jobba. Att ha störd sömn kan ju bero på så många olika saker, ex sömnapne vid kraftig snarkning.
Men den typen av sömnstörning som jag funderar på är den när man bara inte kan somna, timmarna går....till slut så har man legat och snurrat i sin myrstack till säng under 3-4 timmar, utan att få en blund i ögonen, stressen ökar allt mer, om 2 timmar ringer klockan, jag måste få sova..... Känner ni igen det? Eller den där varianten att somnar gör man, men vaknar igen efter 1-2 timmar och omöjligen somna om igen.... Finns det några goda råd och tips ute i stugorna, hur gör ni dessa nätterna när timmarna bara går och John Blund inte vill infinna sej?
Jag försöker hålla ungefär samma tider, inget kaffe el the, svalt i sovrummet etc, ja ni kan alla de där knepen.
Jag har iaf lärt mej att om jag inte somnat efter säg 1 timme, då går jag upp, då är sängen bara ett stressmoment för mej, dessutom väcker jag min partner. I de lägerna lägger jag mej på soffan och har faktiskt lyckats att somna ibland. Insomningstabletter? Javisst, har provar och prövar det oxå, ffa de dagar jag ska upp och jobba. Men ska det vara så här? Tar man med sej så mycket stress och oro in i sängen så inte längre får den vila vår fysiska och psykiska hälsa så väl behöver?
Huskurer knep och tips mottages tacksamt!
--------------------
Monaxe zon 2 på västkusten
|
|
|
|
|
08-11-2008, 09:34
|
Medlem
Antal inlägg: 2 398
Medlem nr: 11 952

|
Jag har svårt att somna vissa stressiga perioder. Har märkt att jag får det lugnare och trevligare om jag hör på radio lågt (P1), röster som pratar verkar få mig att slappna av i såna lägen. Därför har jag skaffat mig en iPod och prenumererar nu på en del favoritprogram, (man kan t ex lyssna på gamla trädgårdsprogram). Det spelar eg. ingen roll vad de pratar om, jag lyssnar inte så noga - det är mer att det blir trevligare och lugnande. Ofta somnar jag av detta, om jag inte gör det har jag i alla fall haft det ganska skönt och lugnt. Ena öronsnäckan i, andra örat vilar förstås mot kudden. Låg volym. Man stör ingen annan.
|
|
|
|
|
08-11-2008, 09:35
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
Så bra Monica att du tar upp detta problem!
Tyvärr är jag mer än person som skulle behöva hjälp, än någon som har så mycket tips att bidra med.
Mina sömnproblem började redan i delvis i tonåren. De sista tjugo åren har jag sovit mer eller mindre illa. Hustrun har också "smittats". Tyvärr är vi inte i fas. Hon har främst svårt att somna, medan jag är vaken i perioder under natten. Då jag har ett arbete (lärare) där jag uppträder inför "publik", så är det pressande att börja dagen mer eller mindrer dödstrött. Man jag har lärt mig att leva med det. Brukar försöka ta 10 minuters tupplur när jag kommer hem från jobbet, vilket hjälper mig att få lite utbyte av kvällen. Försöker avdramatisera det här med att inte sova och använder diverse rutiner typ de Monica beskriver. Sömnmedel har jag inte använt på över 30 år och min erfarenhet är inte särskilt positiv.
Ser fram emot en intressant tråd!
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
08-11-2008, 09:40
|

Medlem
Antal inlägg: 18 595
Medlem nr: 31

|
Medicinsk spikmatta i ca 20min!!!!
Mycket avkopplande tycker jag, hela kroppen slappnar av och jag sover så gott sedan i stort sett hela natten.
--------------------
Mvh Åsa
Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)
|
|
|
|
|
08-11-2008, 09:48
|
Medlem
Antal inlägg: 240
Medlem nr: 11 874

|
Hej Monaxe och ni andra! Oj, sömnproblem kan jag allt om, känns det som. I perioder har jag haft både väldigt svårt att somna och problem med att jag vaknar i vargtimmarna. Anledningen har varit, precis som för er, oro och stress. Jag har provat huskurer, akupunktur, massage och insomningstabletter. Det som slutligen har hjälpt för mig är KBT. Jag sover fortfarande inte perfekt, men upplever inte sömnen som något problem längre. Och tror egentligen inte att jag sover sämre än mina kollegor... För som du skriver, sömnstörningar är ju sååå vanligt. Jag har gjort precis som ni (nu är jag slarvigare igen, men det går bra ändå) - fasta rutiner, inte gå och lägga mig förrän jag verkligen är trött (jag lägger mig MYCKET senare numera), jag gör ingenting annat än sover i sängen... Men framför allt fick jag diskutera paniktankarna med en terapeut och kände helt ärligt efter det att det är helt ok att jag inte sover så bra vissa nätter. Så när jag vaknar eller inte kan somna drar inte paniken igång. Och då kan jag oftast somna om igen ganska snabbt. Precis som du skriver - när man har problem med sömnen inser man vilken gåva det är att få sova ordentligt! Ska bli spännande att se hur ni andra har tacklat sömnproblemen.
--------------------
Bor och odlar i Norrköping, zon 2.
|
|
|
|
|
08-11-2008, 09:56
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
De gånger jag har svårt att sova, ligger jag aldrig kvar i sängen mer än en halvtimme. Jag går upp, sätter mig och löser korsord, lägger patiens eller pysslar med mina krukväxter. Korsord brukar vara bäst, för då tänker jag inte på andra saker som är jobbrelaterade eller stressande av andra måsteskäl. Efter en halvtimme, timme känner jag mig så trött och avkopplad att det går lätt att somna. Något jag oxå lärt mig är att säga till mig själv att jag inte måste sova pga det ena eller andra, utan intalar mig själv att det mesta går bra utan att jag sover just då. Jag kan ju alltid sova längre en annan gång. Apoteket har en sida om hur man hanterar sömnproblem SömnhjälpenDen kanske kan vara till hjälp. Den handlar inte om mediciner
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:13
|

Medlem
Antal inlägg: 6 295
Medlem nr: 11 365

|
När jag har mina svårt-att-sova-perioder gör jag så här: Jag lägger mig när jag börjar bli trött - spelar ingen större roll vad klockan är Ser till att väckarklockans alarm är på (för mig är det viktigt att kliva upp samma tid varje dag sådana perioder) Läser 1-2 kapitel i en bra bok Lägger mig i en skön ställning, blundar och "känner igenom" att jag är avslappnad - börjar med fötterna och går uppåt Koncentrerar tankarna på något trevligt
Det jag absolut inte ska göra är att lägga mig och tänka att "nu ska jag sova"! Jag lägger mig och tänker att "skönt att vila en stund". Om jag tänker att jag ska sova så får jag nån sorts prestationsångest - då kan jag inte somna!
--------------------
Ju mer du vet, ju mindre förstår du (Zhuang Zi) cancer.gif
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:16
|

Medlem
Antal inlägg: 4 738
Medlem nr: 45

|
Jag har haft sömnproblem säkert under dom senaste 30-40 år. Har prövat all möjligt.
Det som hjälper mig bäst är min walkman. Jag gör som EKLO redan har sagt, lyssnar på radio eller ljudbok.
Är bara dumt att man måste byta öronsnäckor när man vänder sig om i sängen. Min walkman ligger alltid i sängen. Samtidigt som jag kanske kan somna så hjälper lågt ljud också mot tinnitus.
Karlavagnen är väldigt bra att somna till......
Har jag sovit mycket dåligt under några dagar då kan jag ta en sömntablett för annars blir det bara värre. Ingen sömn, mera värk, ännu svårare att somna och ännu mera värk, det blir en ond cirkel
Elisabeth
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:18
|

Medlem

|
Undrar ibland om mina sömnsvårigheter, och ffa svårigheten att somna om och en massa ångesttankar, hänger ihop med att jag har ett väldigt kontrollbehov. Jag grubblar mkt över allt som kan gå fel. Möjligen är det detta jag borde jobba med i typ KBT. Det är svårt att veta.
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:23
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 08-11-2008, 09:40)  Medicinsk spikmatta i ca 20min!!!!
Mycket avkopplande tycker jag, hela kroppen slappnar av och jag sover så gott sedan i stort sett hela natten. Vad är medicinsk spikmatta?
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:36
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 08-11-2008, 10:18)  Undrar ibland om mina sömnsvårigheter, och ffa svårigheten att somna om och en massa ångesttankar, hänger ihop med att jag har ett väldigt kontrollbehov. Jag grubblar mkt över allt som kan gå fel. Möjligen är det detta jag borde jobba med i typ KBT. Det är svårt att veta. Här tror jag att du är inne på något Aq, för även jag har ett kontrollbehov som jag dagtid knappast är medveten om, men som på natten kryper fram som ett onskefullt väsen ur sin grotta för att hålla mej vaken.... All oro, all ångest som man har haft på nätterna över vad som kan gå fel, prestationsångest kanske....Oro över att inte räcka till... För några år sedan kunde jag fungera trots risig sömn, men idag orkar jag inte vara vaken ett par dygn och sköta jobbet. Det är ju då man måste ta till insomningstabletter. Fick ganska tidigt lära mej att stiga upp ur sängen om man inte kunde sova, eftersom sängmiljön inte fick bli förknippad med stress. Vet inte hur många böcker jag läst nätterna igenom, sett på tv, lagt patiens osv. Provat recepfria hjälpmedel med Valeriana osv. Men problemt för min del landar ändå på samma bord: Jag orkar inte jobba efter sömnlösa nätter, helgerna och semester osv går det ju bra, då kan man ju vara uppe och tomta hur länge som helst, men vardagsmässigt? Min distriktsläkare kontaterade för ett tag sedan: För att kunna jobba måste du kunna sova, för att kunna sova måste du ibland ha hjälp... KBT?? Ja, det vore kanske något att fundera på, för något är fel. Och varför är vi så många? Den nya folksjukdomen? Vi stressar till och med in i sömnen, det säger ju uttrycket "powernap" rätt tydligt...
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:44
|

Medlem
Antal inlägg: 2 882
Medlem nr: 13 081

|
Oj, vad jag känner igen mig... Jag har haft sömnproblem sedan ungdomen, legat timme efter timme, klockan tickar och paniken stiger. Jobbat halvsovande och sedan när helgen kommer somnat och sovit 30 timmar i sträck... Sömnmedel hjälpte inte, varm mjölk, ljung-te, samtalsterapi, ingenting hjälper. Jag brukade (brukar) försöka inbilla mig att jag har sovmorgon, att jag kan sova hur länge jag vill- då kunde jag få paniken att släppa, och till slut lyckas somna. Just nu sover jag faktiskt när, var och hur som helst, somnade vid mitt arbetsbord på jobbet häromdagen, förmodligen för att jag är så utarbetad. Jag har också nu kunnat skaffa mig ett eget sovrum- min man snarkar väldeliga- och det bidrar nog mest till min nuvarande överkonsumtion av sömn...
--------------------
------------------------- Södra Norrlands kust- och inland. Zon 4
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:51
|

Medlem
Antal inlägg: 8 486
Medlem nr: 9 409

|
om (när) jag vaknar mitt i natten och tankar spökar så läser jag lite ur en bok så brukar det gå fortare att somna  räkna får har jag tröttnat på och allt annat man kan räkna för den delen. Äta o dricka för sent på kvällen är nog inte så bra om man vill sova bra. Frisk luft och promenader är nog finemang det med
--------------------
Zon 1 Simrishamn
|
|
|
|
|
08-11-2008, 10:56
|

Medlem

|
Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr....
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2008, 11:03
|

Medlem
Antal inlägg: 4 111
Medlem nr: 5 006

|
Istället för att räkna får brukar jag räkna mina perenner.....och jag har rätt många perenner i min trädgård. Jag tänker på var dom sitter och jag har ännu inte kommit till nåt slutresultat. Tappar hela tiden bort mig och till slut somnar jag!
--------------------
Irene sår och odlar i zon 3
|
|
|
|
|
08-11-2008, 11:10
|

Medlem

|
CITAT (Monaxe @ 08-11-2008, 10:56)  Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr.... Motion på kvällen är tveksamt, men rejält fysiskt arbete under dagen är bra för min sömn. Tyvärr, för sömnen, så ser mitt förvärvsarbete inte ut så......
--------------------
|
|
|
|
|
08-11-2008, 11:24
|

Medlem
Antal inlägg: 776
Medlem nr: 7 076

|
CITAT (Monaxe @ 08-11-2008, 10:56)  Frisk luft och motion strax innan sovdags är helt värdlöst för mig, då förlängs sträckan tills jag blir sömnig med ett par timmar...tyvärr.... Oftast somnar jag jag ganska bra men problemet är att jag vaknar vid 2-tiden och sen är det omöjligt att somna om så när klockan ringer är man helt död. Skulle vara helt underbart att få uppleva att sova en hel natt utan avbrott. Det är nog hur länge sen som helst det hände, kommer inte ens ihåg att jag gjort det. Annars brukar en rejäl promenad på kvällen kunna hjälpa mig att somna bättre men då får det absolut inte bli för sent för man måste ha minst ett par timmar för att varva ner. Jag brukar försöka gå ut direkt efter vi ätit middag, kanske vid 18-tiden. Fast problemet att jag vaknar på natten kvarstår ändå.
--------------------
Felicia, glad odlare i Zon 7
|
|
|
|
|
08-11-2008, 11:32
|

Medlem
Antal inlägg: 11 250
Medlem nr: 8 513

|
CITAT (Irene_L @ 08-11-2008, 11:03)  Istället för att räkna får brukar jag räkna mina perenner.....och jag har rätt många perenner i min trädgård. Jag tänker på var dom sitter och jag har ännu inte kommit till nåt slutresultat. Tappar hela tiden bort mig och till slut somnar jag!  Det var ju också en variant....och trevlig dessutom. Tänk att somna med en massa blommor på näthinnan.
|
|
|
|
|
  |
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|