Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Esperens Herre päron, Sjukdom
          Björn
          Inlägg 15-09-2003, 22:13
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 475

Jag har ett Esperens herre päronträd, som är ca 10 år gammalt. Det har växt mycket bra. På en av grenarna har jag med lyckat resultat ympat in Doyenne de Comisse. Där får jag otroligt stora och fina päron, medan det motsatta gäller för Esperens herre päronen. Kartsättningen går fint men ganska snart blir skalet svart och mot sensommaren så spricker det också. Inga päron utvecklas så att de går att äta. Små, svartskorviga och spruckna sitter de där i oerhörd konrast till Doyenne de Comisse. Är det någon som kan ge en förklaring till detta och ge mig tips om hur jag skall behandla trädet för att få bort den här trista sjukdomen.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 16-09-2003, 08:50
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Låter som päronskorv. Åtgärd: ta bort alla gamla frukter på hösten, kratta upp löven (mycket av smittan övervintrar på de nedfallna löven som saprofyter), gräv ner bladen eller kompostera dem i sluten behållare, gör så varje år även på äpple ifall du även har äppelträd med skorvproblem.

Är kronan tät gallra ur den, skorvsvamparna gillar täta kronor där fukten hålls kvar länge. Måste du gallra lite hårdare beskär i juli-aug + ev. september ifall det är torrt och varmt. Lättare beskärning kan utföras på vårvintern.

Olika sorter brukar vara olika mottagliga för skorvsvampar vilket du verkar ha märkt. Du kanske ska ympa in mera Doyenne de Comisse eftersom den verkar vara mera motståndskraftig.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Cilla
          Inlägg 16-09-2003, 11:47
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Esperens herre har jag sett både med och utan skorv, och det tyder ju på att det går att minska skorven på den. Mer känsliga sorter kan vara hopplösa.

Skorv på päron blir gärna grenskorv, dvs svampen angriper grenarna. Syns som bubblor på grenarna, främst i yttersta delarna. Förutom att räfsa ihop och ta hand om löven bör angripna skott klippas bort.

Är i stort sett alla grenar angripna skulle jag i ditt fall fortsätta att ympa in nya sorter och undvika de som är mest skorvkänsliga.

Grenskorv på päron

--------------------

Citera
          Björn
          Inlägg 16-09-2003, 16:17
          Länk hit: #4

Medlem

Tack för svaren och de goda råden. Det verkar väl rätt sannolikt att det är päronskorv för jag glömde nämna att även merparten av bladen får svarta fläckar. Det är dessutom förhållandevis dålig bldmassa på det här trädet jämfört med andra.
          Kan det på något negativt sätt spela in att päronträdet står i kanten på en djupströbädd där vi odlar tomater? Det bör med andra ord vara rätt näringsrikt för de rötter som gått åt det hållet!

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-09-2003, 09:46
          Länk hit: #5

Medlem

Jag skulle inte tro att det påverkar förekomsten av skorv. Många gånger är det bra för träd att få växa i närheten av öppna jordbäddar som stökas om lite grand, men om man gödslar mycket med kväve är det sämre för trädet. Detsamma gäller om man gödslar gräsmattan - och det är ofta sämre än att en begränsad platt kring trädet gödslas.

--------------------

Citera
          Cilla
          Inlägg 17-09-2003, 11:09
          Länk hit: #6

Medlem

Har hört mig för lite mer om Esperens Herre och skorv. Det är tydligen vanligt hos den sorten, mer förekommande än jag sett.

Om du inte lyckas bli av med den i ditt träd beror det alltså ingalunda på att du inte försökt väl. Kanske är det en idé att ympa in mindre skorvbenägna sorter.

--------------------

Citera
          Björn
          Inlägg 17-09-2003, 22:42
          Länk hit: #7

Medlem

Tack igen. Det är nog tyvärr så att merparten av trädet är angripet, och om det inte går att bli av med päronskorven så får det väl bli fortsatt ympning, vilket väl inte är ett så dåligt alternativ. Frågan infinner sig då vilka sorter som bör undvikas för att de också lätt angrips av päronskorv. Hur är det med gråpäron? Jag har för mig att det kan ta lång tid innan de bär frukt, men med träd bör man ha tålamod. William är en annan sort som jag gärna vill ympa in, men jag tar gärna emot fler tips på favoritpäron. Det kan ju vara en fördel med många sorter eftersom de flesta har så kort hållbarhetstid. Jag tar även gärna emot tips om var man kan få tag i ympris till våren,

Citera
          Cilla
          Inlägg 18-09-2003, 00:26
          Länk hit: #8

Medlem

Gråpäron agrips tyvärr rätt ofta av skorv. Men om du vill prova den - ympa in den i toppen av trädet - den är det mest starkväxande päronträdet. En annan detalj är att Esperens herre trivs på kvitten grundstam medan gråpäron inte gör det. Har du möjlighet att kolla grundstammen (roten som Esperens är ympad på) är det bra. Annars är det bara att prova sig fram. Om inte en ymp klarar sig kan du prova igen med en annan sort.

Ebe Plant har ympris och dessutom bra, kortfattade beskrivningar av sorterna.

--------------------

Citera
          Ewa L
          Inlägg 18-09-2003, 06:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 2 643
          Medlem nr: 579

CITAT (Björn @ 17-09-2003, 23:42)
          William är en annan sort som jag gärna vill ympa in, men jag tar gärna emot fler tips på favoritpäron. Det kan ju vara en fördel med många sorter eftersom de flesta har så kort hållbarhetstid.

Jag har Esperens Herre, Williams + Konference. Tycker att de är mycket goda och hyfsat hållbara.

--------------------
          Bättre sänt än aldrig!
          Min "nya" kärlek och sambo: Lucas. Och nu har Lucas fått lillebror: Elton!

Lucas Och här är mattes älskling knappt 6 månader.

Elton, 10 veckor

Citera
          Göran
          Inlägg 18-09-2003, 08:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 35
          Medlem nr: 556

CITAT (Björn @ 17-09-2003, 23:42)
          Frågan infinner sig då vilka sorter som bör undvikas för att de också lätt angrips av päronskorv. Hur är det med gråpäron? Jag har för mig att det kan ta lång tid innan de bär frukt, men med träd bör man ha tålamod. William är en annan sort som jag gärna vill ympa in, men jag tar gärna emot fler tips på favoritpäron

Jag är ganska dålig på att skilja på päronsorter men den sort jag tycker är klart godast tror jag heter Hovsta (men det kan vara fel). Den mognar i början av september och är något över medelstorlek men tyvärr drabbas den vissa år kraftigt av skorv så den bör du nog undvika. Andra sorter jag känner till är Augustipäron som jag inte tycker är mycket att ha och Gråpäron som är rätt goda.

Här kan du kanske få fler tips: http://www.vaxteko.nu/html/sll/slu/fakta_t...FTF18/FTF18.HTM

Göran

--------------------
          Göran, zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon