Instämmer med Anki, John Davis är en favorit även hos mig. Några till som jag inte vill vara utan:
Kanadensaren 'Prairie Joy': blir 1 m blommar fantastiskt rikligt med stora klasar ända till frosten tar den, fryser inte alls. Kanadensaren 'William Baffin': samma beskrivning som 'John Davis', men den blir högre, ca 2 m. Kanadensaren 'Martin Frobisher': blir drygt 2 m, blommar ända till frosten, fryser inte alls. Rosa alba 'Hurdal': Snabbväxande och frisk, har bara haft den 2 år ännu och den är redan 2 m hög, snygg! Rosa pimpinellifolia 'Plena': En klassiker, blommar visserligen bara en gång, strax efter midsommar och ett par veckor in i juli - men den blir totalt översållad av ljuvligt starkdoftande vita halvfyllda blommor, får snygga svarta nypon, blir både några meter hög och så bred man tillåter den, får massor av rotskott och planteras därför lämpligen som solitär. Rosa 'Gallica Splendens' syn. 'Frankfurt' vill jag inte heller vara utan. Den blir drygt 1,5 m hög, blommar i massor hela sommaren med vackra karminröda blommor. Sist men inte minst, min absoluta favorit: Rosa blanda 'Betty Bland' - en labradorros som är ganska lik kanadensaren 'Therese Bugnet' men Betty Bland blir mycket högre och kraftigare, min är ca 2,5 m. redan efter 3 år. Den blommar rikligare om än med ngt mindre storlek på blommorna, den har snygga röda grenar och har aldrig frysit något alls fast den står i ett öppet oskyddat norrläge.
--------------------
Norrbottenskusten zon 5-6
|