Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Köpa spis
          Pius
          Inlägg 04-12-2008, 13:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 060
          Medlem nr: 352

Vad ska man tänka på när man köper ny spis?

Våran är från 90-talet så det är nog dags att köpa en ny. Dessutom har gubben min en hel del presentcheckar så det vore synd att inte handla något för dem. El-kedjan kan ju gå i konkurs.

Pius

PS Jag har uppdaterat min hemsida: http://hem.passagen.se/bullen13/ med ny misse vid namn Sangi DS

Rösta gärna på Sangi hos www.katter.nu "Luciatåg", han är anmäld som stjärngosse tongue.gif

Redigerat av Pius: 04-12-2008, 13:42

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-12-2008, 14:55
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

Vad man ska tänka.... ja som byggare kan jag bara säga två saker
          Det första är att många idag köper induktionsspis. Det ligger liksom i tiden när matalgning har blivit mer o mer trendligt. Visst man måste delvis köpa nya grytor o pannor, men det är enklare o energisnålare att laga mat med en sådan spis

Det andra är en lite tråkigare grej som dock inträffar rasande sällan, kolla måtten noga på både utrymmet i köket och på spisen. Jag har varit med om att 70 cm utrymmet inte alltid är stort eller spisen är exakt 70 cm. En gång hade vi utrymmet 70 cm och spisen var exakt 70 cm inkl några popnitar.... Så det var många som svor den dagen när vi skulle in med vitvarorna och telefonerna gick heta.....

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          AnnLin
          Inlägg 04-12-2008, 15:38
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 19 964

Vi har bytt spis för ett par år sedan, i samband med att vi renoverade köket. Jag valde då en keramikhäll och ville inte ha induktionshäll - just på grund av att man måste byta ut kastrullerna. Men ACK, jag ångrar mig så idag. Varför i hela friden valde jag inte induktionshäll??? Mitt NÖT!!! Nu kan jag bara vänta och hoppas att hällen ska paja på något sätt så att jag får anledning att byta den - för inte byter man en häll som är helt OK för att man ångrat sig. Så gott om pengar har vi inte anser jag.
          santa.gif

Citera
          Pius
          Inlägg 04-12-2008, 15:50
          Länk hit: #4

Medlem

Hm, jahaja, inte blev jag klokar inte. Jo det verkar som om ni bägge gillar induktionshäll. Men de spisarna är ju så in i baljan mycket dyrare.

Lagar ni mycket mat? Hos oss blir det bara middagsmaten vi lagar. Ugnen brukar vara igång högst en gång i veckan.

Men det är klart, det verkar mycket smartare med en häll som kallnar direkt och om jag förstått rätt. inte börjar brinna om man glömt den på. Det sistnämnda är en liten ärvd nojja, att kolla spisen femtielva gånger. blush.gif

Vi får fundera vidare på vilken spis vi ska slå till med. Vi har 6 tkr i presentcheckar och induktionsspisarna kostar minst 3 tkr till.

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-12-2008, 16:27
          Länk hit: #5

Medlem

Som byggare så vet jag att vitvarubranschen nästan är lite som bilbranschen. Ring runt o fråga olika handlare. Var fräck och pruta!

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Bee
          Inlägg 04-12-2008, 16:27
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2 496
          Medlem nr: 7 002

Jag tycker också att du skall fundera en extra gång på induktionsspis. Vi har haft en i ett år nu ooch visst, vi var tvungna att förnya flera av kastrullerna. Men det var det värt! Ikeas kastruller är både bra och prisvärda.
          Det är så ruggigt bekvämt när saker kokar över på en induktionsspis! Bara att lyfta kastrullen och torka bort sölet. Det bränns inte vid utanför helt enkelt! Det underlättar rengöringen enormt.
          Man får tänka om vad gäller matlagningsrutinerna om man som jag var van vid att skära grönsaker och annat efter att man satt på spisen. Det går så snabbt med uppkokning att man måste ha förberett alla ingredienser när man startar en "platta" (sätter det inom parentes för vi har bara en kryssmarkering där det skall vara en "platta").

--------------------
          Rensar ogräs i sydligaste Bohuslän, ett blåshål i zon 2-3

Citera
          Ralf
          Inlägg 04-12-2008, 16:39
          Länk hit: #7

Medlem

3000 kr i merkostnad
          spisen håller minst 3000 dgr, det är alltså en merkostnad på mindre än 1 kr/dag! Och mkt roligare att laga mat!

--------------------
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Pius
          Inlägg 04-12-2008, 17:14
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Ralf @ 04-12-2008, 16:27) *
          Som byggare så vet jag att vitvarubranschen nästan är lite som bilbranschen. Ring runt o fråga olika handlare. Var fräck och pruta!

Nä det går inte, presentcheckarna jag skriver om, går bara till en kedja, som börjar på El whistling.gif

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          MariaS
          Inlägg 04-12-2008, 18:25
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

När vi gjorde om vårt kök för ett år sen, valde vi induktionshäll. Det kommer jag ALDRIG ångra.
          *Det går fort
          *Lätt att rengöra
          *Energisnål (Visar sig ganska fort på elräkningen)
          *Barnsäker
          *Det ÄR roligt att laga mat!

Visst är den ngt dyrare, men det är det värt. Det är inte heller säkert att du måste byta alla grytor och pannor heller. Ta fram en kylskåpsmagnet och sätt på undersidan av dina befintliga kärl. Fastnar magneten kan du använda den till induktion. (Vi behövde bara byta tre kärl)

Enda nackdelen var väl, att vissa saker får man lära om i matlagningen då.
          *Att koka medelhårda ägg, tar från det man sätter på grytan till färdigt 8minuter.
          *man måste se till att ha ALLA ingredienser framme när man börjar, det går som sagt fort!
          *Man kan inte lämna spisen obevakad, då är risken stor att det kokar torrt eller bränner vid.

Citera
          Pius
          Inlägg 05-12-2008, 08:35
          Länk hit: #10

Medlem

Men kan man inte sätta på den på t ex 2 så det inte är så varmt om man ska göra sås t ex. Den måste väl inte stå på max hela tiden?

I morse höll min sambo på att bränna upp vår gamla med plattor, han satte på fel platta och på den låg det både ett lock och en handduk samt en järngryta.

Brr så rädd jag blev när jag kom ner och fick släcka små lågor i handduken.

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          MariaS
          Inlägg 05-12-2008, 10:49
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 12 573
          Medlem nr: 2 930

CITAT (Pius @ 05-12-2008, 08:35) *
          Men kan man inte sätta på den på t ex 2 så det inte är så varmt om man ska göra sås t ex. Den måste väl inte stå på max hela tiden?

I morse höll min sambo på att bränna upp vår gamla med plattor, han satte på fel platta och på den låg det både ett lock och en handduk samt en järngryta.

Brr så rädd jag blev när jag kom ner och fick släcka små lågor i handduken.

Pius

Jodå. Det går visst att sätta på lägre fart. Fast det var mest i början jag menade. Man tänker som med en gammal spis.

På en induktionshäll, kan du både lägga lock och handdukar! De blir inte ens ljumna! Plattan värmer nämligen inte om det inte finns ngt magnetiskt på! =Brandrisk NOLL!

Citera
          KURT
          Inlägg 05-12-2008, 11:29
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Men om det som i detta fall stod en järngryta ovanpå lock + handduk, så borde väl ändå grytan värmas upp? Hur varm blir en tom gryta på en induktionshäll?

Citera
          Pius
          Inlägg 05-12-2008, 11:41
          Länk hit: #13

Medlem

En annan fråga. Kan man ställa kastrullerna var som helst på hällen eller är det som med plattor att det är bara på vissa områden?

Jag, som är mer eller mindre fobiker när det gäller el och brand, för mig borde det finnas nån sorts kontrollpanel i t ex hallen där jag kan kolla så inget står på som inte ska det. Det finns ju så många kontroller för allting annat.

Det är lite av ett problem för mig att alltid kolla att allt är avstängt som ska vara det. Det är arvet från mor min. När hon skulle gå ut så gick hon först och kollade spisen, sen till ytterdörren och sen tillbaka för att kolla en gång till. Gissa vem som gör likadant? Vore betydligt enklare med en kontrollpanel jag kunde kasta ett öga på.

Tur att jag inte har ungar jag kan förstöra. giggle.gif

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera
          blomkronan
          Inlägg 05-12-2008, 12:09
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

Hej Pius jag jobbar på en vitvarufirma som börjar på EL giggle.gif
          Jag delar självklar med mig av min erfarenhet om du vill...
          Det ni ska tänka på om ni inte har induktion i dag är att ni har "nollan" framdragen.
          Om du inte vet vad "nollan" är ska du ta hem en elekriker... han vet.
          För att hällen ska fungera måste en sladd vara framdragen och inkopplad som heter "nollan" många gånger finns "nollan" där förberädd men inte inkopplad i andra ändan i proppskåpet.

Sen ska du veta innan du beställer spisen om ni har tre-fas eller en-fas dragen till platsen. Många säger när dom kommer in i butiken, jag har själklart tre-fas i mitt hus den är inte så gamal... om vi då kommer dit med en tre-fas spis och kunden har en-fas kan man inte koppla in spisen och att byta spis kostar kunden extra pengar då ska spisen bytas ut och det kostar mycke fraktpengar som faktist kunden får stå för för det är inte butiken som gjort fel...

Att man måste ha speciella kastruller... är gammalt!!!!!!!!!!!! för i tiden då induktion var ovanligt då fick man köpa speciella kastruller. Idag säljs det bara "speciella" kastruller om du inte går på en liten 5:an och 10:an butik och handlar giggle.gif Jag brukar säga... mormors gamla kastruller fungerar inte, men det gör väll inget. Har man en ny spis ska man ha nya redskap Dom verktygen använder vi varje dag!!!! men i gubbarnas verktygslådor kan det ligga en hammare för 1000:- men till spisen... där vi är varje dag ska vi ha bra verktyg.
          Köpa nya kastuller kostar inte mycke i dag på ikea har dom såna som duger... men vill man ha lite bättre kanske man får lägga ut några 100- lappar till och det är det värt...

En induktionsplatta ska täckas med minst 60-80% av kastrullen för att den ska fungera tar du bort kastrullerna stängs den av så har du inga kastruller på så är heller inte spisen på...

//Mari

Citera
          Pius
          Inlägg 05-12-2008, 12:22
          Länk hit: #15

Medlem

CITAT (blomkronan @ 05-12-2008, 12:09) *
          Hej Pius jag jobbar på en vitvarufirma som börjar på EL giggle.gif
          Jag delar självklar med mig av min erfarenhet om du vill...
          Det ni ska tänka på om ni inte har induktion i dag är att ni har "nollan" framdragen.
          Om du inte vet vad "nollan" är ska du ta hem en elekriker... han vet.
          För att hällen ska fungera måste en sladd vara framdragen och inkopplad som heter "nollan" många gånger finns "nollan" där förberädd men inte inkopplad i andra ändan i proppskåpet.

Sen ska du veta innan du beställer spisen om ni har tre-fas eller en-fas dragen till platsen. Många säger när dom kommer in i butiken, jag har själklart tre-fas i mitt hus den är inte så gamal... om vi då kommer dit med en tre-fas spis och kunden har en-fas kan man inte koppla in spisen och att byta spis kostar kunden extra pengar då ska spisen bytas ut och det kostar mycke fraktpengar som faktist kunden får stå för för det är inte butiken som gjort fel...

Att man måste ha speciella kastruller... är gammalt!!!!!!!!!!!! för i tiden då induktion var ovanligt då fick man köpa speciella kastruller. Idag säljs det bara "speciella" kastruller om du inte går på en liten 5:an och 10:an butik och handlar giggle.gif Jag brukar säga... mormors gamla kastruller fungerar inte, men det gör väll inget. Har man en ny spis ska man ha nya redskap Dom verktygen använder vi varje dag!!!! men i gubbarnas verktygslådor kan det ligga en hammare för 1000:- men till spisen... där vi är varje dag ska vi ha bra verktyg.
          Köpa nya kastuller kostar inte mycke i dag på ikea har dom såna som duger... men vill man ha lite bättre kanske man får lägga ut några 100- lappar till och det är det värt...

En induktionsplatta ska täckas med minst 60-80% av kastrullen för att den ska fungera tar du bort kastrullerna stängs den av så har du inga kastruller på så är heller inte spisen på...

//Mari

Men, tack så snällt! Ja dessa forum är fantastiska. rose.gif

Ska säga till min gubbe att läsa vad du skrivit så det blir rätt. Själv fattar jag 0 av allt som handlar om el.

Det stod 380 w på den här gamla spisen såg jag när jag kollade.

Förresten så har vi alldeles för många kastruller, bara bra att bli av med dem. bravo.gif

Pius

--------------------
          Pius, zon 1

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 02:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon