Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Odla kryddor i småkrukor hemma, Hur?
          Shougun
          Inlägg 06-12-2008, 18:45
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 19 312

Jag är en matfantast och föredrar färska kryddor framför torkade och malda. Dessutom piffar de upp köket med doft och grönska. Men, de lever som bekant inte längre än någon vecka i sin lilla plasthållare som man köper dem i på Vivo – så min fråga är: Hur planterar man bäst om de vanligaste kryddor, typ basilika, timjan, koriander, osv? Jag har småkrukor och jag har jord, men vad bör man tänka på? Vad bör man akta sig för?

Tacksam för svar

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-12-2008, 20:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Rent generellt tycker jag att "köpkryddor" blir dåliga hur man än bär sig åt även om vissa lyckas med dem. De är så hårt drivna och har odlats i pyttesmå krukor direkt i vatten med näringslösning så de har lite näring lagrad i rötter och jord. Efter att man har klippt dem så brukar de sällan återhämta sig bra.

En påse frö kostar inte många kronor och dessutom finns det så många roligare sorter att välja på både basilika, timjan och salvia finns med massa olika smak, doft och utseende. Med ett miniväxthus driver man lätt upp plantor hemma och med extrabelysning kan man odla dem inne året om.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 06-12-2008, 20:21
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (Shougun @ 06-12-2008, 18:45) *
          Jag är en matfantast och föredrar färska kryddor framför torkade och malda. Dessutom piffar de upp köket med doft och grönska. Men, de lever som bekant inte längre än någon vecka i sin lilla plasthållare som man köper dem i på Vivo – så min fråga är: Hur planterar man bäst om de vanligaste kryddor, typ basilika, timjan, koriander, osv? Jag har småkrukor och jag har jord, men vad bör man tänka på? Vad bör man akta sig för?

Tacksam för svar

dom du köper på mataffären är fram odlade för att användas snabbt och ''färska'', dock köper du dom på våren och planterar ut i marken eller i stora krukor efter frostrisken så klarar man dom oftast. men att ha dom inne nu funkar inte så bra. nu vill dom vila svalt och ljust. och att tillföra mer näring i den dåliga hemmiljön man har är värre för dom. Basilika med extra ljus i en temp på +20c +23c i ny jord kan överleva längre och klarar sig bättre än övriga kryddor. hade du tänkt odla dom så lång tid som möjligt nu? eller odla dom inne ''åretrunt'' ?

odlar du dom inne just nu så är det tills dom lever. att odla dom inne åretrunt blir svårt dels för att dom vill ha mycket frisk luft och mycket sol och dels vill dom ha en kyligvinter.

alltså vill du börja odla kryddor så sår du till våren eller tar sticklingar eller köper plantor som du placerar ut efter frostrisk i ett varmt och soligtläge och låter vara kvar ute om dom tål vintern eller tar in dom och övervintra svalt.

Citera
          Jolijoli
          Inlägg 26-02-2009, 00:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 28
          Medlem nr: 15 674

Jag förstår precis vad du menar. Jag vill också ha färska kryddor jämt och det är dyrt att behöva köpa nya hela tiden.
          Jag har kommit på detta:
          *Köp enbart ekologiska kryddor. De är inte lika hårt drivna och har större krukor med mer jord.
          * Ställ dem nära diskbänken, de gillar fuktighet.
          * Ställ de i en skål med vatten ungefär vart tredje dag och lyft bort dem efter ett par timmar.
          * Du måste ha ngt lysrörsarmatur. Jag är tyvärr inte tillräckligt duktig för att säga hur starka lysrören ska vara men de ska ge lagom med värme och ljus. I min förra lägenhet var diskbänksarmaturen perfekt. Då växte tom kryddorna.
          Om du hittar rätt nish så får du krukorna att överleva. Lycka till! smile.gif

Citera
          Nauti
          Inlägg 26-02-2009, 11:21
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

Ta sticklingar och rota dem i stället. De rotar sig ganska lätt och sedan är det bara att plantera ner i jord. Fungerar mycket oftare och bättre än det gör att plantera om den direkt.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Husihelvete
          Inlägg 27-02-2009, 13:50
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 277
          Medlem nr: 18 459

Jag håller på och testar frösådd av kryddor just nu. Jag har sått basilika, gräslök och persilja i krukor som jag fyllt med bra jord, inte så jord. Alla kryddor har nu grott i vårt soligaste fönster. Det växer så det knakar och jag är spänd att se hur den fortsatta utvecklingen blir.

När (läs om) kryddorna tar sig rejält så kommer de att få flytta in i köksfönstret sedan,

--------------------
          Surfa in på WWW.HUSIHELVETE.SE och läs om vårt egenritade hus. Bygget, inredningen, trädgården och livet. Över 426.000 har redan gjort det.

Nu planeras hur trädgården ska anläggas

Citera
          EKLO
          Inlägg 27-02-2009, 19:23
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

jag har hållit en köpeplanta av vanlig basilika i nästan två år nu. Bara vattnat då och då, inget annat. Det är ju fantastiskt. Nu är grenarna vedartade, men eftersom jag flitigt tar toppbladen produceras ständigt nya toppar. Ett lyckokast kanske...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 00:22

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon