CITAT (Shougun @ 06-12-2008, 18:45)

Jag är en matfantast och föredrar färska kryddor framför torkade och malda. Dessutom piffar de upp köket med doft och grönska. Men, de lever som bekant inte längre än någon vecka i sin lilla plasthållare som man köper dem i på Vivo – så min fråga är: Hur planterar man bäst om de vanligaste kryddor, typ basilika, timjan, koriander, osv? Jag har småkrukor och jag har jord, men vad bör man tänka på? Vad bör man akta sig för?
Tacksam för svar
dom du köper på mataffären är fram odlade för att användas snabbt och ''färska'', dock köper du dom på våren och planterar ut i marken eller i stora krukor efter frostrisken så klarar man dom oftast. men att ha dom inne nu funkar inte så bra. nu vill dom vila svalt och ljust. och att tillföra mer näring i den dåliga hemmiljön man har är värre för dom. Basilika med extra ljus i en temp på +20c +23c i ny jord kan överleva längre och klarar sig bättre än övriga kryddor. hade du tänkt odla dom så lång tid som möjligt nu? eller odla dom inne ''åretrunt'' ?
odlar du dom inne just nu så är det tills dom lever. att odla dom inne åretrunt blir svårt dels för att dom vill ha mycket frisk luft och mycket sol och dels vill dom ha en kyligvinter.
alltså vill du börja odla kryddor så sår du till våren eller tar sticklingar eller köper plantor som du placerar ut efter frostrisk i ett varmt och soligtläge och låter vara kvar ute om dom tål vintern eller tar in dom och övervintra svalt.