Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > vill örterna sova på vintern, eller kan man lura dem?, låta örterna vila eller sätta dem i ett varmt växthus?
          janajulia
          Inlägg 09-12-2008, 10:51
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 15
          Medlem nr: 19 489

Är det någon som vet om jag kan "lura" min örtplantor genom att sätta dem i ett varmt växthus med UV-ljus (jag har ett inomhus-växthus), och på så sätt hålla dem igång nu över vintern. Eller mår de bättre av att få stå svalt och mörkt? De örter jag har, (och som redan börjat packa ihop sig själva inför vintern) är basilika, timjan och anis-isop. Jag funderar även på att plantera fler frön nu när mitt växthus precis är färdigbyggt, någon som vet ifall det ska fungera bra, eller bör jag vänta till sommaren trots min konstgjorda året-runt-sommar?

tacksam för svar!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 09-12-2008, 13:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (janajulia @ 09-12-2008, 10:51) *
          Är det någon som vet om jag kan "lura" min örtplantor genom att sätta dem i ett varmt växthus med UV-ljus (jag har ett inomhus-växthus), och på så sätt hålla dem igång nu över vintern. Eller mår de bättre av att få stå svalt och mörkt? De örter jag har, (och som redan börjat packa ihop sig själva inför vintern) är basilika, timjan och anis-isop. Jag funderar även på att plantera fler frön nu när mitt växthus precis är färdigbyggt, någon som vet ifall det ska fungera bra, eller bör jag vänta till sommaren trots min konstgjorda året-runt-sommar?

tacksam för svar!

jag vet inte om Uv-ljus är så bra för dom?

anisisop och timjan är härdiga så dom kan du ha ute, alt är att man övervintra dom kallt och mörkt i en temp på 0c +5c ska inte ha sommar åretrunt. basilika är flerårig men odlas som ettårig här då den är svår att övervintra och inte tål frost. så du kan placera basilikan där dock hade jag nog bytt till nåt bra ljusrör som passar för växter.

Citera
          janajulia
          Inlägg 10-12-2008, 08:16
          Länk hit: #3

Medlem

Ok, tack. Då prövar jag med basilikan. UV-ljus var väl egentligen en lögn, det är något jag har tänkt inhandla men inte gjort ännu, då jag trodde det var det plantorna ville ha. Jag ska även sätta många nya frön nämligen, och har förstått att de vill ha mycket ljud vissa timmar om dygnet, och sen mörkt om natten. men då kanske ett vanligt starkt lysrör går bra?

att låta anisisop och timjan övervitra ute blir svårt däremot, bor mitt i centrum och har inte något som kommer i närheten av en trädgård. tror du chansen för överlevnad är väldigt liten om de står mörkt i en, "lite-kallare-än-normal-rumstemperatur" källare?

tack för svar!

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-12-2008, 11:04
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (janajulia @ 10-12-2008, 08:16) *
          Ok, tack. Då prövar jag med basilikan. UV-ljus var väl egentligen en lögn, det är något jag har tänkt inhandla men inte gjort ännu, då jag trodde det var det plantorna ville ha. Jag ska även sätta många nya frön nämligen, och har förstått att de vill ha mycket ljud vissa timmar om dygnet, och sen mörkt om natten. men då kanske ett vanligt starkt lysrör går bra?

att låta anisisop och timjan övervitra ute blir svårt däremot, bor mitt i centrum och har inte något som kommer i närheten av en trädgård. tror du chansen för överlevnad är väldigt liten om de står mörkt i en, "lite-kallare-än-normal-rumstemperatur" källare?

tack för svar!

har du balkong?

jag hade istället köpt ett kraftigt lysrör. växter vill ha blåa och röda,rosa vågor med 6tusen och uppåt i Kelvin, du kan ju fråga någon lampaffär eller nåt annat eller kolla på djuraffären.

timjan och anisiop vill ha på vintern om man övervintrar dom inne ca 0c +5c( max +10c) annars blir det nog svårt. är plantorna torra så kan du försöka övervintra dom i kylskåpet eller du kan ju också försöka övervintra dom i källaren.

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2008, 11:31
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (flaxss @ 10-12-2008, 11:04) *
          har du balkong?

jag hade istället köpt ett kraftigt lysrör. växter vill ha blåa och röda,rosa vågor med 6tusen och uppåt i Kelvin, du kan ju fråga någon lampaffär eller nåt annat eller kolla på djuraffären.

Vad menar du med blåa, röda och rosa vågor med 6000K och uppåt? Det blå ljuset som växterna tillgodogör sig bäst ligger ju runt 6400K. Det röda tror jag ligger på runt 2700K. Så om hon köper en med över 6000K så får ju växterna inte något rött ljus.

Nu beror det ju på om hon vill ha dem att växa eller bara att överleva över vintern. Om hon bara vill ha dem att överleva kvittar det väl. Men när det gäller kryddväxter är det nog bäst att investera i kallvita(blått ljus) lysrör. Då den behöver blått när den växer och rött ljus gynnar i blom, och kryddväxter vill man väl oftast inte blomma tongue.gif

CITAT
          Jag ska även sätta många nya frön nämligen, och har förstått att de vill ha mycket ljud vissa timmar om dygnet, och sen mörkt om natten. men då kanske ett vanligt starkt lysrör går bra?

Både lysrör eller lågenergilampor går bra. Ljustimmarna fixar du ju med en timer.

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-12-2008, 12:51
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Nauti @ 10-12-2008, 11:31) *
          Vad menar du med blåa, röda och rosa vågor med 6000K och uppåt? Det blå ljuset som växterna tillgodogör sig bäst ligger ju runt 6400K. Det röda tror jag ligger på runt 2700K. Så om hon köper en med över 6000K så får ju växterna inte något rött ljus.

lysrör har väl fler vågor(färger) än en ?

http://www.pwss.se/product.php?productid=2...t=31&page=1

Citera
          Nauti
          Inlägg 10-12-2008, 13:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 2 276
          Medlem nr: 16 626

CITAT (flaxss @ 10-12-2008, 12:51) *
          lysrör har väl fler vågor(färger) än en ?

http://www.pwss.se/product.php?productid=2...t=31&page=1

Den där har ju flera toppar, och sedan är väl det där ett sådant lysrör som skall efterlikna ljuset som finns några meter under vattenytan. Men ingenting i det röda spektrat. En lampa kan väl ha flera sorters färger men främst bara en såvitt jag vet. Jag har lampor med främst rött, och litet blått ljus så det stämmer nog. Men man kan nog inte bara gå efter kelvin, utan man får kolla upp spektrat för den lampa man köper.
          Vanligtvis när jag letar lampor går jag efter kelvin. Fast då köper jag ju också lampor anpassade till odling, så jag slipper kolla upp varje gång.

Lysrör har jag aldrig använt till att odla med, så de har jag ingen koll på. Om det nu är så att det finns bra lysrör till odling med toppar i både blått och rött så är det nog ett bättre alternativ om man inte vill ha flera lysrör/lampor för de olika faserna. Men jag har inte sett någon använda sig av lysrör till annat än till sticklingar och när man bara vill hålla dem vid liv.

Redigerat av Nauti: 10-12-2008, 14:06

--------------------
          Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-12-2008, 14:24
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Nauti @ 10-12-2008, 13:56) *
          Den där har ju flera toppar, och sedan är väl det där ett sådant lysrör som skall efterlikna ljuset som finns några meter under vattenytan. Men ingenting i det röda spektrat. En lampa kan väl ha flera sorters färger men främst bara en såvitt jag vet. Jag har lampor med främst rött, och litet blått ljus så det stämmer nog. Men man kan nog inte bara gå efter kelvin, utan man får kolla upp spektrat för den lampa man köper.
          Vanligtvis när jag letar lampor går jag efter kelvin. Fast då köper jag ju också lampor anpassade till odling, så jag slipper kolla upp varje gång.

Lysrör har jag aldrig använt till att odla med, så de har jag ingen koll på. Om det nu är så att det finns bra lysrör till odling med toppar i både blått och rött så är det nog ett bättre alternativ om man inte vill ha flera lysrör/lampor för de olika faserna. Men jag har inte sett någon använda sig av lysrör till annat än till sticklingar och när man bara vill hålla dem vid liv.

fast växter vill väl ha mest av blåa,rosa och röda(enligt en bok jag läste så ska Sylvania vara bra för tillväxt plus att det är blått och rosa som växter vill ha). och lysrör har väl flera vågor. och jag skriver ju enbart om lysrör och det finns lysrör som passar för växter. åtminstone växer det väldigt bra under mina lysrör som jag har till frösådder och små plantor m.m i det lys röret är det blåa och rosa och röda och gröna vågor.

för att dom ska överleva så kan man ju ta låg engerilampor.

Citera
          janajulia
          Inlägg 25-01-2009, 15:48
          Länk hit: #9

Medlem

nu har jag faktiskt investerat i en "växtlampa" som ägnar sig speciellt för fröodling coh sticklinga,r alltså mycket blått ljus. Chansar på att ställa hit mina örter nu, de har sett så ledsna ut hemma. Tack för alla hjälpsamma svar!

Anisisopen har förresten fått nya skott som är långa rangliga och väldigt väldigt ljusa, medan moderplantan faktiskt torkat ut helt ner ei källaren (det är ju inte särskilt kallt där..). Några tips om hur jag "stabiliserar" de rangliga små liven? Jag har ställt den under det blåa ljuset iallafall, men kanske jag borde kapa dem?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 15:52

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon