Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hibiskus, Efterlyser hibiskusplanta/stickling
          Scout
          Inlägg 08-01-2009, 21:36
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 609
          Medlem nr: 5 591

Jag har aldrig haft någon hibiskus, men har länge tänkt skaffa mig en. Tänkte försöka stamma upp den. Har letat lite i blomaffärerna men inte hittat någon, det kanske inte är säsong nu. När/var hittar jag sådana?

Finns det någon som har nån stickling över? Att ge bort eller sälja? Det kanske ändå är dags att beskära din planta snart. I så fall skulle jag vara mycket intresserad!

Helst skulle jag vilja ha en sort som har sådär fint tomteröda blommor.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 08-01-2009, 21:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

dom brukar finnas i massor under våren-sommaren på blomsterbutiker och plantskolor med krukväxt-avdelning.

Citera
          Ulf Eliasson
          Inlägg 10-01-2009, 10:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 93
          Medlem nr: 13 509

Om du skall stamma upp en hibiskus så behöver du ha tag i en planta som inte är retarderad. I princip alla hibiskusar i blomsterbutikerna är behandlade med retarderingsmedel som gör att de blir småväxta och knubbiga. Hibiskus är normalt en buske som inte skulle blomma som en 20 cm hög planta. Det har väldigt lång tid (flera år) innan detta försvinner ur plantan och innan den börjar växa normalt igen. Försök få tag i sticklingar istället.

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 10-01-2009, 12:05
          Länk hit: #4

Medlem

mina brukar växa ur det på ca 2-3år. annars så finns det redan färdiga på stam också att köpa på våren-sommaren.

Hibiskus man köper i butikerna är sticklingar och kan blomma även som 20cm hög planta utan någon hjälp. jo den ska ju vara rotad såklart.

Citera
          CarMa
          Inlägg 10-01-2009, 16:48
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 213
          Medlem nr: 1 307

http://www.odla.nu/forums/uploads/11842620...7_832_24095.jpg
          En sån här har jag som du kan få ett orotat skott av.
          Den är visserligen inte röd, men den är garanterat fri från retarderingsmedel då den är ca 15 år. Du kan ju öva på den tills du hittar en röd smile.gif
          /Carina

--------------------
          user posted image user posted image user posted image user posted image user posted image

Citera
          Scout
          Inlägg 11-01-2009, 14:33
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (CarMa @ 10-01-2009, 16:48) *
          http://www.odla.nu/forums/uploads/11842620...7_832_24095.jpg
          En sån här har jag som du kan få ett orotat skott av.
          Den är visserligen inte röd, men den är garanterat fri från retarderingsmedel då den är ca 15 år. Du kan ju öva på den tills du hittar en röd smile.gif
          /Carina

Tack så mycket för erbjudandet CarMa, det känns fint att du vill hjälpa mig. Men om jag ska lägga ner en massa tid på att stamma upp en hibiskus så vill jag att den ska bli rätt från början. Så stort tack, men jag avvaktar nog i väntan på den rätta.

CITAT (Ulf Eliasson @ 10-01-2009, 10:30) *
          Om du skall stamma upp en hibiskus så behöver du ha tag i en planta som inte är retarderad. I princip alla hibiskusar i blomsterbutikerna är behandlade med retarderingsmedel som gör att de blir småväxta och knubbiga. Hibiskus är normalt en buske som inte skulle blomma som en 20 cm hög planta. Det har väldigt lång tid (flera år) innan detta försvinner ur plantan och innan den börjar växa normalt igen. Försök få tag i sticklingar istället.

RETARDERINGSMEDEL??? vad är detta för lurendrejeriskit? Nu blir jag upprörd! Om jag köper en växt vill jag ju så klart ha en planta som ser ut och utvecklas som förväntat även efter ett par år. Inte nåt slit och släng-skräp som byter växtsätt när kemikalierna gått ur. Det är ju lurendrejeri och borde vara straffbart...

Håller på att läsa "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson om kemiska fusktillsatser som stabiliseringmedel, aromer och färgämnen i mat. Är det alltså lika illa ställt med växtindustrin som med matindustrin... Ingenting är äkta längre.

Då måste det bli en stickling för mig. Jag efterlyser alltså stickling som går att stamma upp, helst med stilrena tomteröda blommor. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta?

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 11-01-2009, 15:11
          Länk hit: #7

Medlem

jag har inga röda hibiskusar.

sådant medel använder man för att plantorna ska bli låga och kompakta och få många knoppar. dock hibiskusar jag köpt som varit sådana har växt ur det och blir då normala med normalt växtsätt.

Citera
          Hotness
          Inlägg 16-03-2009, 11:20
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 11 785

Hej

Har ett helt gäng såna hemma, Chinese Rose heter den.
          Chinese rose

Jag kan avvara en

Citera
          Scout
          Inlägg 25-03-2009, 13:00
          Länk hit: #9

Medlem

CITAT (Hotness @ 16-03-2009, 11:20) *
          Hej

Har ett helt gäng såna hemma, Chinese Rose heter den.
          Chinese rose

Jag kan avvara en

ojoj, den var ju jättesnygg!

Nu har jag förvisso i min desperation redan köpt en röd hibiskus på plantagen för ett par veckor sen (troligen proppfull av retarderingsmedel). Men din har ju mycket finare blommor! Ett sånt erbjudande kan jag ju inte tacka nej till. Jag tar gärna hand om en stickling av dig. Vill du sälja, byta eller skänka bort? Bor du i Uppsala kan jag hämta annars får vi satsa på posten.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 04:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon