CITAT (CarMa @ 10-01-2009, 16:48)

http://www.odla.nu/forums/uploads/11842620...7_832_24095.jpgEn sån här har jag som du kan få ett orotat skott av.
Den är visserligen inte röd, men den är garanterat fri från retarderingsmedel då den är ca 15 år. Du kan ju öva på den tills du hittar en röd
/Carina
Tack så mycket för erbjudandet CarMa, det känns fint att du vill hjälpa mig. Men om jag ska lägga ner en massa tid på att stamma upp en hibiskus så vill jag att den ska bli rätt från början. Så stort tack, men jag avvaktar nog i väntan på den rätta.
CITAT (Ulf Eliasson @ 10-01-2009, 10:30)

Om du skall stamma upp en hibiskus så behöver du ha tag i en planta som inte är retarderad. I princip alla hibiskusar i blomsterbutikerna är behandlade med retarderingsmedel som gör att de blir småväxta och knubbiga. Hibiskus är normalt en buske som inte skulle blomma som en 20 cm hög planta. Det har väldigt lång tid (flera år) innan detta försvinner ur plantan och innan den börjar växa normalt igen. Försök få tag i sticklingar istället.
RETARDERINGSMEDEL??? vad är detta för lurendrejeriskit? Nu blir jag upprörd! Om jag köper en växt vill jag ju så klart ha en planta som ser ut och utvecklas som förväntat även efter ett par år. Inte nåt slit och släng-skräp som byter växtsätt när kemikalierna gått ur. Det är ju lurendrejeri och borde vara straffbart...
Håller på att läsa "Den hemlige kocken" av Mats-Eric Nilsson om kemiska fusktillsatser som stabiliseringmedel, aromer och färgämnen i mat. Är det alltså lika illa ställt med växtindustrin som med matindustrin... Ingenting är äkta längre.
Då måste det bli en stickling för mig. Jag efterlyser alltså stickling som går att stamma upp, helst med stilrena tomteröda blommor. Kan någon vänlig själ hjälpa mig med detta?