Medlem
Antal inlägg: 5
Medlem nr: 20 414
Hade nästan bestämt mig för att skaffa hedemorahöns, men nu såg jag i en annons att "en i närheten" säljer "isländska vikingahöns". Är det någon som känner till något om dessa? Storlek?, äggmängd?, snälla?, tåliga?
Medlem
Antal inlägg: 556
Medlem nr: 7 452
På en samling för medlemmar i Svenska lanthönsklubben var med en karl som hade islänska höns. Jag såg bilder på dem och tyckte de såg ut som långbenta Gotlanshöns ungefär. Det var väl i princip så han beskrev dem också. Eftersom det är en lantras så misstänker jag att det är en robust och tålig ras, som värper medelbra och då främst under sommarhalvåret. Lantraser har ofta en stor variation på fjäderdräktens utséende innom rasen. Det är renrasighet, sundhet och innre egenskaper som sätts i första rummet - färger odyl. är underordnat.
Min bild av lantraser är att det generellt är förhållandevis smarta höns. Somliga är säkert livligare än andra och kan upplevas som flaxiga. Min teori - utifrån flera års samvaro Gotlansdhöns - är att det kan bli både tama och utveckla härliga personligheter mycket tack vara just denna smarthet. Under förutsättning att man ägnar dem tid och uppmärksamhet. Det här var alltså generellt om lantraser och utifrån min högst personliga uppfattning.