Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fått hem växthus, väntan
          Örtagården
          Inlägg 01-02-2009, 23:19
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 44
          Medlem nr: 20 180

Hejsan!
          Jag vill börja med att tacka alla för era svar på mina småkorkade frågor smile.gif

Jag vill dela med mig av min lycka, äntligen har mitt växthus kommit från Willab Garden. Jag är riktigt taggad att få komma igång, men nu är det en oändlig väntan tills tjälen går ur och det går att gräva för grund sad.gif

Vi har bestämt oss för att gräva ur en 60-70 cm och mura upp en grund som sedan sticker upp ca 2-3 dm, för att få lite extra höjd. Funderar även på att lägga markisolering längs muren på utsidan under jord. Är det nån som har några synpunkter är ni välkomna att komma med råd:)

--------------------
          MVH Örtagården

Citera
          ingelsgarden1
          Inlägg 02-02-2009, 07:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 163
          Medlem nr: 13 109

"Det blir en lång väntan"
          Jag tycker att det låter ok, isolering skadar inte. Förankra det väl i grunden gärna lite mer än vad säljaren rekommenderar, om ni har köpt plåtsockel så var noga med förankringen mellan sockel och växthus.
          Stormen Per tog mitt växthes, de små krokarna som var med hällde inte ( Juliana Sunseeker 6.4 m2). Det kanske är kraftigare grejer med det ni har köpt. Det nya har jag popnitat med 30 cm mellanrun .
          Vilken modell har ni köpt?

Lycka till

--------------------
          Lars-Göran

Citera
          Grönberg
          Inlägg 02-02-2009, 10:07
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 300
          Medlem nr: 15 902

Kul, Grattis!
          Så här gjorde vi vår grund:

DSC02122.JPG
          Vi gräver 65 cm djupt för att nå frostfritt djup, jag vet inte om isolering hjälper så värst mycket, det är den stora fönsterytan som värmen åker ut igenom, bubbelplast och skuggardiner är ett måste

Sättning av grunden
          Till helväggen väljer vi 25x19x59 stora lecablock för största möjliga bärighet, 10 cm skärv i botten, 12 mm armeringsjärn, 15 cm grovbetong (hemmablandad med skärv och grus). Till övriga väggar väljer vi 12x19x59 stora Lecablock

Grunden klar
          Äntligen har vi gjort färdigt grunden, nu ska det teglas, det som inte syns på bilden är att grunden fortsätter 5 meter till vänster i bilden, här blir tegelmuren 230 cm hög och kommer att ge en härlig vinkel och då en innergård helt i lä med fantastiska odlingsmöjligheter.

--------------------

Citera
          Örtagården
          Inlägg 02-02-2009, 21:54
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (ingelsgarden1 @ 02-02-2009, 07:48) *
          "Det blir en lång väntan"
          Jag tycker att det låter ok, isolering skadar inte. Förankra det väl i grunden gärna lite mer än vad säljaren rekommenderar, om ni har köpt plåtsockel så var noga med förankringen mellan sockel och växthus.
          Stormen Per tog mitt växthes, de små krokarna som var med hällde inte ( Juliana Sunseeker 6.4 m2). Det kanske är kraftigare grejer med det ni har köpt. Det nya har jag popnitat med 30 cm mellanrun .
          Vilken modell har ni köpt?

Lycka till

Precis den modellen är det! Hoppsan det är ju inte så skoj när man lagt ner både arbete och pengar. Man tror ju att det ska vara skapliga grejer som följer med. Vi köpte oxå med sockel, tänkte att då är det ju inpassat o klart smile.gif än att försöka palta med nån egen variant.
          Tack för varningen smile.gif

--------------------
          MVH Örtagården

Citera
          Örtagården
          Inlägg 02-02-2009, 22:11
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Grönberg @ 02-02-2009, 10:07) *
          Kul, Grattis!
          Så här gjorde vi vår grund:

DSC02122.JPG
          Vi gräver 65 cm djupt för att nå frostfritt djup, jag vet inte om isolering hjälper så värst mycket, det är den stora fönsterytan som värmen åker ut igenom, bubbelplast och skuggardiner är ett måste

Sättning av grunden
          Till helväggen väljer vi 25x19x59 stora lecablock för största möjliga bärighet, 10 cm skärv i botten, 12 mm armeringsjärn, 15 cm grovbetong (hemmablandad med skärv och grus). Till övriga väggar väljer vi 12x19x59 stora Lecablock

Grunden klar
          Äntligen har vi gjort färdigt grunden, nu ska det teglas, det som inte syns på bilden är att grunden fortsätter 5 meter till vänster i bilden, här blir tegelmuren 230 cm hög och kommer att ge en härlig vinkel och då en innergård helt i lä med fantastiska odlingsmöjligheter.

Fantastiskt kul med bilder! Väldigt snyggt gjort! Erat blir lite större än vårat smile.gif Smart med muren som sticker ut på sidan! Jag tror att jag var in o kollade lite på era bilder innan vi hade bestämt oss helt för vilket vi skulle välja. Jag vill gärna se om jag verkligen har "gröna fingrar" wink.gif därför tog vi ett som inte var allt för stort, kommer väl ångra mig om resultatet blir bra.
          Tack för den detaljrika beskrivningen, precis vad jag behövde smile.gif

--------------------
          MVH Örtagården

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 20:09

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon