Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Fröså Prydnadsgräs
          Bubka
          Inlägg 10-02-2009, 06:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 20 555

Hej på er! Jag skulle vilja veta hur man går tillväga för att fröså och förkultivera Prydnadsgräs i allmänhet och det vackra Randgräset i synnerhet.

Skulle även bli glad om jag fick förslag på sorter som lämpar sig väl för större kruka i zon 5, samt lite skötselråd i allmänhet (gödsling, övervintring nedklippning etc).

Tack på förhand!

Citera
          Heda
          Inlägg 10-02-2009, 09:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 653
          Medlem nr: 14 393

Det är lite olika om de behöver köldperiod eller inte, just Phalaris arundinacea 'picta' (Randgräs) som är en underart till Phalaris arundinacea (Rörflen), ska enligt Tom Clothier sås så här:

Phalaris arundinacea
          , Sow at Max. 5ºC (41ºF), germination irregular, often several months

Det händer att bönder sår det för att ensilera (Rörflen alltså), då tror jag att de sår på våren, tidigt. Det sprider sig något gräsligt smile.gif med krypande jordstam så sätt det i kruka. En portion innehåller ofta många, många fröer och några gror antagligen lite snabbare än andra. Jag brukar antingen så 5-10 frön tillsammans i liten "såkruka" för att sedan omskola hela tussen, om det blir väldigt täta tussar så delar jag den helt enkelt så att det blir 5-10 strån per kruka (vid omskolning). Antalet beror på vilket gräs det är, dvs om de är snabbväxande stora eller lite mindre. Stora snabbväxande = 5 strån osv. Jag skulle så Randgräset i krukor ute nu eller i kallväxthus. Se bara till att jorden inte torkar ut.

Lycka till!

//Heda

Redigerat av Heda: 10-02-2009, 09:35

Citera
          evni
          Inlägg 11-02-2009, 08:50
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 282
          Medlem nr: 13 174

Jag har satt popcorn i 2 år och det blir verkligen jättefint gräs. Har du växthus så kan det även bli kolvar. Prova.
          /Eva

--------------------
          eva-carin

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 19:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon