CITAT (Gossen Ruda @ 24-09-2003, 22:11)
Varför chansa?
Hrm... Att chansa är att ta ned ett stort, gammalt träd utan att ha undersökt det.
Att man inte vill fälla ett stort träd kan ha flera orsaker. Dels för att det vindläar andra stora träd i närheten, och kan göra dem mer riskfyllda om man tar bort det. Dels att man har nytta av och tycker om det stora trädet...
Åke och jag har diskuterat detta tidigare, och jag tror jag förstått resonemanget om att alla stora träd är riskfyllda och inte passar i svenska trädgårdar - men jag håller inte med. Stora träd behövs i alla mänskliga miljöer och innan man tar bort något som tagit 50, 70 eller 150 år att växa upp är det naturlitgt att man gör man en seriös bedömning av det specifika trädet - inte utgår från en generell ståndpunkt om att alla stora träd i människans närhet ska ned.
Chansa ska man inte göra. Man ska inte fälla ett träd utan att ha sett vad det innnebär för andra träd i närheten, och man ska undersöka de skador och sjukdomar som träden uppvisar och fälkla de som är riskträd.
Och det här trädet ser ut att ha allvarliga skador, oavsett svamparna. Titta in i trädet själv för att se hur långt rötan gått och låt en utbildad trädvårdare eller helst arborist undersöka det.