Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hjälp en ny och vilsen själ
          sway307
          Inlägg 26-02-2009, 08:38
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 90
          Medlem nr: 17 529

Hejsan, jag har aldrig sått frön förr och jag är hur dålig som helst på facktermerna.

Jag har nu köpt förer av Röd solros,Luktärt,Änglatrumpet, Alpklematis mix,Häng jättestarr och Krasse

Hur skall jag så dessa?

Jag hade planerat att köpa en Pluggbox imorgon.

Hängjättestarren står att den skall stå kallt, släng ut den i snön var det nån som sa. Men dem övriga?
          Är dem svåra att plantera vad skall jag tänka på? Kan jag sätta dem i Pluggbox eller skall dem ha något annat.

Luktärten som har känsliga rötter planerar jag att så i toarullar, men skall jag täcka över dem med plastfolie ?

HJÄLP jag kan inget och vill ju få åtminstone en av varje att gro

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-02-2009, 09:01
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Röd solros: Vänta med sådden till april-maj, för tidigt sådda solrosor blir för klena och rangliga. Kan sås direkt i 10cm krukor de har så stora fröer att man lätt kan så fröerna en och en. (solros kan även ofta direktsås)

Luktärt: Vänta med sådden åtminstone till början av april. Det brukar gå bra att peta ner fröer i toapappersrullar (1frö/rulle).

Änglatrumpet: Denna kan du så nu, slipa lite på fröerna och låt dem svälla ett par timmar i varmt vatten innan du sår. Du kan så i en vanlig glassburk el. liknande som du gjort dräneringshål i. Så fröerna glest i byttan så du lätare kan skola dem då de gror. Vattna och sätt plast över + ställ lådan varmt + ha tålamod det kan ta lång tid innan änglatrumpet gror.

Alpklematis, (kopierat från Tom Clothier): Clematis alpina, Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks

Hängstarr (kopierat från Tom Clothier): Carex pendula, Sow at 20ºC (68ºF), if no germination in 3-4 wks, move to -4 to +4ºC (24-39ºF) for 2-4 wks, recycle.

Jag skulle så hängstarren + klematisen i låda typ glassburk där man kan strössla ut fröerna glest. Och med tanke på att båda verkar kunna behöva kallstratifiering ibland är det nog bra att starta sådden nu.

Krasse vänta med sådden till april. Direktsås i kruka ca 7-8cm 1frö per kruka alt. tar man 10-12cm kruka och stoppar ner 3 fröer per kruka. Funkar även utmärkt att diretså utomhus i början av maj här hos mig men du kanske får vänta till slutet av maj.

Inga av dessa växtslag tycker jag passar i pluggbox, i en pluggbox passar mera ganska snabba ettåriga sommarblommor typ tagetes och man bör så samma växt i hela pluggboxen det funkar inte så bra ifall växtslagen växer olika snabbt.

Använd bra såjord till dina sådder, om det är något man ska satsa mera pengar på till sådderna så är det såjorden, byttorna man sår i spelar mindre roll så där behöver man inte köpa dyra specialgrejer. Växterna bryr sig inte om ifall du sår i en dyr bytta eller i någon gratisbytta ex. mjölkkartonger, huvudsaken är att du gör dräneringshål.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          sway307
          Inlägg 26-02-2009, 09:07
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för svaret!
          När du säger ställ Änglatrumpeterna varmt hur varmt menar du då?
          Jag har ju ett odlingsskåp som jag använder till Orkideer, Där har jag 24-27 grader varmt om dagarna via en värmeslinga i botten så allt som är där i torkar ut väldigt snabbt men det kanske är för varmt?

När du säger gör dräneringshål så menar du i botten? Skall jag vatnna ovanifrån eller underifrån?
          skall alla fröer ha plast över krukan jag sår i?

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-02-2009, 17:29
          Länk hit: #4

Medlem

Alla sådder ska ha plast över sig, det ska vara nästan 100% luftfuktighet i luften runt sådden. Man bör vattna alla sådder innan man sår och sedan sätter man ju plast över så i stort sett inget dunstar bort, när plantorna börjar gro och man gör lufthål kan en del vatten dunsta ut och då kan man behöva börja ge lite vatten, gärna försiktigt uppifrån.

Änglatrumpeterna kan gärna stå i runt +30C värme men orkideskåpet borde funka det med, det verkar ju vara något varmare än en fönsterbräda iallafall.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          sway307
          Inlägg 01-03-2009, 22:47
          Länk hit: #5

Medlem

Har nu planterat klematis mixen, visste inte hur jag skulle göra om jag skulle täcka fröerna med jorde eller ej så jag lämade några fri och täckte några med kanske 1-5 mm. Står i ett minidrivhus där jag har lampor dygnet runt pga orkideerna.

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 02-03-2009, 08:06
          Länk hit: #6

Medlem

Är inte belysning dygnet runt lite onödigt växter vill ju ha perioder med mörker och vila också, även orkidéer. Många växter kan få skador ifall de har ljus dygnet run.

--------------------
          Mvh Åsa

Citera
          sway307
          Inlägg 02-03-2009, 09:05
          Länk hit: #7

Medlem

Har bara använt mig av detta nu i 1 månad för att få fart på orkideerna som har haft otroligt mörkt. Resultatet av det har blivit att 5 av plantorna har skjutit nya skott, samt en blommning och 2 knoppbildningar, även förgrening av blomstänglarna.
          Men det är precis som du säger tokigt att utsätta växter för alltför mycket ljus under längre perioder.

Men vad tror du om klematis fröna? har jag gjort rätt eller fel?

När jag sen skall så Carix hur skall jag så då? Gräsfrön brukar ju vilja ligga ovanpåjorden utan att täckas vad tror ni?

Änglatrumpetn sa du kunde ta tid på sig att gro, hur lång tid menar du då?

Redigerat av sway307: 02-03-2009, 12:31

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 11:59

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon