Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

4 sidor V   1 2 3 > »   
          Skriv svarNytt inlägg
          > Lidl, Nu har jag shoppat på Lidl
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-09-2003, 19:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Och jag kan rapportera att bananer för 3.99kr/kg smakar likadant som bananer för 16.90kr/kg (ICA). Fast det är ju ingen butik man veckohandlar i det är ju ganska begränsat utbud. Och tysk mjölk har jag aldrig gillat när jag varit i tyskland så jag tänker inte köpa tysk mjölk i sverige heller. Korvutbudet var jag lite besviken på det brukar ju finnas ganska goda korvsorter i tyskland men det utbudet var inte så stort på Lidl även om det fanns några sorter man kunde välja mellan. Det mesta var av okända märken även om man hittade Daniscos produkter, Bregott och liknande.
          En del sorter var det just ingen skillnad i pris på jämfört med andra butiker men på många varor skilde det sig en hel del ex. man fick 200g valnötter för ungefär samma pris som ICA tar för 100g valnötter.

Tyvärr så har inte Lidl någon miljövänlig profil fast jag lade märke till att det på många varor stod ifall varan var laktosfri eller glutenfri vilket kan vara bra för allergiker.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          *Felix matte*
          Inlägg 26-09-2003, 20:28
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 14 005
          Medlem nr: 429

CITAT (Åsa @ mälardalen zon 2,26-09-2003, 20:06)
          Och jag kan rapportera att bananer för 3.99kr/kg smakar likadant som bananer för 16.90kr/kg (ICA). Korvutbudet var jag lite besviken på det brukar ju finnas ganska goda korvsorter i tyskland men det utbudet var inte så stort på Lidl även om det fanns några sorter man kunde välja mellan. Det mesta var av okända märken även om man hittade Daniscos produkter, Bregott och liknande.
          En del sorter var det just ingen skillnad i pris på jämfört med andra butiker men på många varor skilde det sig en hel del ex. man fick 200g valnötter för ungefär samma pris som ICA tar för 100g valnötter.

Banan äter jag 365 dagar om året laugh.gif
          Korv däremot äger inte tillträde i mitt kök mad.gif
          Detta efter att jag i juli i år fått "en halv tand i munnen" när jag tog tugga på grillad korvskiva sad.gif Kräktes i massor!

Hos oss kör vi med Svenskt kött och så långt det går handlar vi Svenska råvaror.
          I slutändan tror jag inte att prisskillnaden blir särskilt stor.
          Handla Lokalt är också viktigt!

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 26-09-2003, 20:37
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Kan tillägga att Lidl faktiskt hade en hel del svenskt det stod mycket tydligt utmärkt på ex. nötfärsen att djuren var födda, uppfödda, slaktade och packade i Sverige. Själv tycker jag att det är bra att Lidl öppnade i Bålsta för här har ICA nästan kunnat styra fritt själva efter att Konsum slog igen det är bara Vivo i andra ändan av orten som har konkurrerat med ICA, lite konkurrens tror jag bara är bra.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Virgo
          Inlägg 26-09-2003, 22:38
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

har alltid undrat hur dom gör, de som bara äter svenskt kött och svenska matvaror. Åker dom aldrig utomlands, eller om de nu åker utomlands , tar de med sig svensk mat? ohmy.gif

Det är bra när det kommer lite uppstickare här o var.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          nina L
          Inlägg 27-09-2003, 12:16
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 628
          Medlem nr: 399

med så låga priser så måste väl arbetarna vara underbetalda....?

--------------------
          Nin zon 2

Citera
          MadeleineB
          Inlägg 27-09-2003, 12:38
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 134
          Medlem nr: 1 908

Hej alla,
          Vi har ingen Lidl här i närheten, fast de har köpt tomter och förhandlar om bygglov, så de kommer väl snart.

Däremot har vi Willys, en i mitt tycke alldeles utmärkt butik med stort sortiment och bra märken, som man känner till, sida vid sida med sina egna märken och en del "okända".

Man får väl som vanligt handla med urskillning, en del varor tycker man om och köper dem om priset är bra, andra är man inte intresserad av och låter bli.

Själv köper jag absolut inte bara svenskt kött, men jag undviker fortfarande kött från vissa länder.

Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig. För övrigt får man välja mellan de tillgängliga alternativen.

När det gäller ursprungsländer, tycker jag att man kan se det på flera sätt. En del varor är bäst om de inte transporterats för långt, därför kan man tycka att det är bäst att köpa svenskt. Men när man säger så, utgår man väl (åtminstone gör jag det) från att man befinner sig i Sverige för tillfället. När jag är i något annat land, väljer jag helst sådana produkter från det land där jag befinner mig.

För köttet är det ju andra saker som spelar in. Skulle jag vara i något land där jag inte litar på köttet, så väljer jag något annat, eller möjligtvis importerat (men det behöver inte vara just från Sverige, bara det kommer från ett land jag litar på, som sagt).

Mycket om mat, själv är jag glad att Willys finns, men det ska bli intressant att se vad som händer med handeln, när Lidl också slår upp portarna.

Hälsningar
          MadeleineB

--------------------

Hyllegården - din kryddbod på nätet!
          Örter, kryddor, olivtvål och mer...
          www.hyllegarden.com
          Gå ner i vikt - vår metod är enkel och
          effektiv. Inga piller, pulver eller pekpinnar!

Citera
          Ralf
          Inlägg 27-09-2003, 12:44
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (nina L @ 27-09-2003, 13:16)
          med så låga priser så måste väl arbetarna vara underbetalda....?

Ja Lidl har ju rykte om sig att personalen får arbeta mkt obetald övertid och får dåligt betalt. Företaget har valt att inte svara alls. Dom vill ej bemöta beskyllningarna, och man kan ju undra varför!

Jag tycker inte att det är särskilt miljövänligt att frakta varorna ca 100 mil hit. Mjölken tex fick Lidl köpa i Sverige men dom ville att det skulle stå deras eget varumärke på förpackningarna.

Jag tror att vi kommer att frakata o förpacka ihjäl oss i framtiden.

Men
          vill man kolla matpriser kan man kika in här:http://www.mattillrattpris.se/

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          andersen
          Inlägg 27-09-2003, 16:36
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 4 131
          Medlem nr: 51

Bra skrivit Ralf, tycker att vi ska tänka på hur varorna blir tillvärkade åxå var dom blir tillvärkade, jobbar själv i livsmedels branchen där är arbetslösheten hög ca 8-10% av livsmedels arbetarna här i sverige är arbetslösa, störst arbetslöshet är det i storstäderna, bla är bagerier slakt mejerier är väldigt utsatta för uppköp och nerläggningar.

--------------------
          Problemet är inte de onda människorna
          utan de goda människornas tystnad. Martin Luther King.

Oerhörda summor har lämnat välfärdssystemen genom de skattelättnader som nu genomförs och inte många opponerar sig. Gunilla T.

Att inte cykla är att gå för långt.

Redigerat av andersen: Idag, 45929 gånger.

Citera
          Adri-Anne
          Inlägg 27-09-2003, 17:35
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 814
          Medlem nr: 700

Till jul skall Lidl öppna här i Nybro, byggandet pågår för fullt. Till våren kommer Netto också hit. Vad jag har hört från Kalmar som redan haft dom ett tag, var det inte vidare lysande.
          Kommer knappast att bli min favoritbutik. Vi har redan Willys och där har dom underbart bröd och kattsanden är billig där. Hårschampo och liknande är Överskottsbolaget billigast på.. Och världens bästa tvålar köper vi hos Ingrid. Rivisen är bara sååå bra. wub.gif
          Tycker inte heller om fraktraseriet, håller helt med Ralf.

Citera
          Nina A
          Inlägg 28-09-2003, 09:26
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 108
          Medlem nr: 1 072

jag har inte varit på Lidl i bålsta än...ska testa den smile.gif
          kul att vi bor i samma stad Åsa

/Nina

--------------------
          ~grönt är skönt~

Citera
          Bettson
          Inlägg 29-09-2003, 13:28
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 745
          Medlem nr: 882

CITAT (MadeleineB @ 27-09-2003, 13:38)
          Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig.

Vettig synpunkt. Jag undrar bara på vilka premisser du bedömer att djurhållningen verkar vettig. För min det skulle jag kolla vilka regler som gäller för transport och slakt. Då är inget land i Syd-Amerika med på den lista jag skulle välja kött ifrån.

Vem kan man lita på i övrigt. När galna kosjukan härjade vilt satsade ICA på Irländskt kött. Stor marknadföringskampanj där Irland marknadsfördes som ett säkert land. Det fanns en oöversatt intervju med en Irländsk minister som deltig i marknadföringskampanjen. Han sa att de hade " bara haft tvåhundra fall i Irland av galna kosjukan".
          För mig är tvåhundra fall, tvåhunda fall för mycket.

Citera
          KURT
          Inlägg 29-09-2003, 13:39
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Är verkligen mjölken tysk??? De har sagt att de skall ordna svenska leverantörer av färskvaror (mejerivaror och bröd), men att de skall vara märkta med lidls märke (se DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=178742 ) . Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?

Citera
          Ralf
          Inlägg 29-09-2003, 14:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 3 539
          Medlem nr: 36

CITAT (KURT @ 29-09-2003, 14:39)
          Är verkligen mjölken tysk??? De har sagt att de skall ordna svenska leverantörer av färskvaror (mejerivaror och bröd), men att de skall vara märkta med lidls märke (se DN: http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=178742 ) . Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?

kurt
          svar 1: ja! Mjölken är tysk

svar 2: nej! Det var ingen som ville göra mjölkpaktet till Lidls priser.

--------------------
          Enbart pengar gör ingen lycklig. Man måste också ha aktier, guld och fastigheter.
          Danny Kaye (1913-1987)

Mitt andra liv.

Citera
          Susanna
          Inlägg 29-09-2003, 20:01
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1 278
          Medlem nr: 1 399

CITAT (Bettson @ 29-09-2003, 14:28)
          Helst köper jag nötkött från Brasilien och andra länder i Sydamerika, där de inte har galna kosjukan och där djurhållningen verkar vettig.

Vettig synpunkt. Jag undrar bara på vilka premisser du bedömer att djurhållningen verkar vettig. För min det skulle jag kolla vilka regler som gäller för transport och slakt. Då är inget land i Syd-Amerika med på den lista jag skulle välja kött ifrån.

Styvsonen berättade för mig att de hugger ner regnskogen i Sydamerika för att ordna bete till kossorna. Om det stämmer vet jag inte men det fick i alla mig att fundera.

Hälsar Susanna

--------------------
          Susanna
          (med fritidshus i zon 1)

Citera
          Berith
          Inlägg 30-09-2003, 05:44
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 15 282
          Medlem nr: 18

CITAT (KURT @ 29-09-2003, 14:39)
          Men de kanske inte har hittat något svenskt mejeri som går med på att låta den ändra logotypen?

CITAT (Ralf @ 29-09-2003, 15:29)
          svar 2: nej! Det var ingen som ville göra mjölkpaktet till Lidls priser.

Ralf! Det var väl knappast skälet till att dom svenska mejerierna sa nej till att "ge upp" sitt eget varumärke! ohmy.gif

--------------------
          ----<--<-@ Att dölja ett fel med en lögn är som att dölja en fläck med ett hål. @->-->----

Citera
          KURT
          Inlägg 30-09-2003, 05:57
          Länk hit: #16

Medlem

CITAT (Susanna @ 29-09-2003, 21:01)
          CITAT (Bettson @ 29-09-2003, 14:28)

Styvsonen berättade för mig att de hugger ner regnskogen i Sydamerika för att ordna bete till kossorna. Om det stämmer vet jag inte men det fick i alla mig att fundera.

Hälsar Susanna

Och i Sverge protesteras det mot att man planterar skog på åkrar som tidigare varit skog!

Citera
          MariaH
          Inlägg 30-09-2003, 11:23
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 41
          Medlem nr: 838

Sen är väl mjölken behandlad för att den ska hålla längre också. Vill man inte ha mjölken så naturlig som möjligt?
          Jag har testat Lidls chips, inte goda, och förgräddat bröd, inte gott, men billigt var det och visst är det bra med lite press på de dominerande svenska kedjorna.
          Men i ett längre perspektiv tycker jag att man ska försöka gynna den svenska livsmedelsindustrin, annars slår man undan benen på sig själv.

Citera
          lolo
          Inlägg 30-09-2003, 11:56
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 1 130
          Medlem nr: 382

Jag tycker att det är bra med konkurrens inom livsmedel. Här i Umeå har priserna på ett stort antal varor inom detaljhandeln pressats nedåt tack vare Clas Ohlsson, Rusta och Överskottsbolaget. OBS och ICA Maxi Stormarknad har därmed fått sänka priserna, vilket jag tycker är bra!Nu väntar umeborna på t.ex. Willys etablering inom den närmaste framtiden. Vi lär inte få se någon etablering från Lidl här uppe pga avstånd och annat, men förhoppningarna finns ju.....

Som konsument har du ju större valfrihet idag än för 10 år sen kring vad du vill köpa. Framföralllt kapitalvarorna har blivit bättre och man får dem dessutom till lägre priser! Tänk om detta förhållande rådde inom vården också.....

Som chipsälskare är det väl bra med mer konkurrens - OLW och Estrella måste förbättra sig ännu mer när de märker av ökad konkurrens från andra märken - och kanske sänka priserna.

Som konsument har du ju möjlighet att ej köpa tyskt chips om du inte gillar det - och hellre köpa OLW eller Estrella t.ex. Jag tycker det är vettigare än att bara ha kanske ett märke att välja på.

/Ann-Louise i Umeå smile.gif

--------------------
          Ann-Louise zon 5

"Fyll inte livet med år utan åren med liv"

Citera
          Virgo
          Inlägg 30-09-2003, 12:13
          Länk hit: #19

Medlem
          Antal inlägg: 1 934
          Medlem nr: 17

CITAT (MariaH @ 30-09-2003, 12:23)
          Sen är väl mjölken behandlad för att den ska hålla längre också. Vill man inte ha mjölken så naturlig som möjligt?
          Jag har testat Lidls chips, inte goda, och förgräddat bröd, inte gott, men billigt var det och visst är det bra med lite press på de dominerande svenska kedjorna.
          Men i ett längre perspektiv tycker jag att man ska försöka gynna den svenska livsmedelsindustrin, annars slår man undan benen på sig själv.

Vid blindtester är det inte så värst många som kan skilja på olika varumärken. Så för det mesta är det "inbillning" att något inte smakar bra.

Förresten så finns det inte så många svenska livsmedelsindustrier kvar.

--------------------
          mvh
          Virgo

Den som hittar stavfel får behålla dessa!

Citera
          KURT
          Inlägg 30-09-2003, 13:36
          Länk hit: #20

Medlem

CITAT (Virgo @ 30-09-2003, 13:13)
          CITAT (MariaH @ 30-09-2003, 12:23)

Vid blindtester är det inte så värst många som kan skilja på olika varumärken. Så för det mesta är det "inbillning" att något inte smakar bra.

Förresten så finns det inte så många svenska livsmedelsindustrier kvar.

Arla och sockerbolaget köptes ju av danska företag,
          Felix, BOB, Önos , Ekströms, och endel andra ägs av Norska Orcla.

Citera

4 sidor V   1 2 3 > » 
          Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 09-08-2025, 05:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon