Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Blötbäddstankar
          fredwel
          Inlägg 07-03-2009, 16:07
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 120
          Medlem nr: 6 602

Hej,

Skulle vilja ha lite feedback på mina tankar...

På vår norrsida har vi ett mer eller mindre rektangulärt område (10*5 meter kanske) som jag har tänkt som ett woodland/skuggområde. Marken är utgrävd kanske 3 dm, och jag hade tänkt mig upphöjda bäddar på ca 2 dm. Jag tänkte ha gångar så att det blir två rabatter längs långsidorna och en "ö" i mitten. Ön hade jag tänkt göra lite högre för att få lite mer jorddjup för småträd.

Marken riktigt tät lera. Den är så tät att det ligger stora pölar lång tid trots att det är urschaktat precis bredvid. Jag kommer alltså få en blötbädd vare sig jag vill eller inte. Jag tänker mig att jag skulle kunna sätta täta kanter på detta område och hålla kvar lite vatten. Frågan är vart jag ska dränera. Längs ena långsidan har jag husgrunden, längs den andra har jag grannens tomt. Ett alternativ är att dränera mot gångarna, som komer att vara lite lägre än bäddarna. I princip skulle jag kunna lägga dom i lagom höjd för "vattenbehållaren" och dränera dom.

Så, hur låter detta rolleyes.gif

/fredrik

Citera
          Jan Lindgren
          Inlägg 07-03-2009, 16:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 328
          Medlem nr: 11 218

Hej!
          Dina tankar verkar alldeles utmärkta. Vill du öka blötbäddens vattenhållande kapacitet så kan du lägga lite dräneringsrör i botten som extra stora vattenmagasin så slipper du vattna helt.
          MVH
          Jan Lindgren

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 14:47

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon