Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Min son tittar på sidor om olika vapen alldeles för mycket, Hur kan jag spärra dessa sidor, eller filmer på Youtube?
          Söttok06
          Inlägg 17-03-2009, 21:30
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 405
          Medlem nr: 10 494

Jag undrar hur jag kan spärra dessa eviga vapensidor som jag ser att han tittar på ideligen. Filmklipp på Youtube osv. Vi använder Mozilla firefox som webbläsare. Där har jag gått in och kollat men man måste veta namnet på webbsidan vilket jag tycker är svårt när det är klipp ur Youtube.

Finns det något annat sätt som jag kan spärra visa ämnen och då inte allt så att den begränsar på småbarnsnivå. Min son är 13.
          Har pratat med honom om det här men han verkar inte riktigt fatta. Sen kan det ju komma annat som är mindre trevligt också, som någon i skolan tipsar honom om. Alternativ är att stänga internet här hemma vilket jag tycker är tråkigt för det finns ju bra saker som han kan titta på också.

Tacksam för tips och råd.

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 17-03-2009, 22:15
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Varför tittar han på vapen över huvud taget? Upplever du att han är lite imponerad/fixerad över vad han ser???

Anledningen till varför jag undrar är att min son, som blev 15 för några månader sedan, också tittar på vapen ibland... Han tittar på "riktiga" sidor och lär sig vilka egenskaper de olika vapnen har för att han ska välja "rätt" vapen i sina tv-spel. Olika utmaningar-olika vapen, alltså i spelen han spelar...
          Han har å andra sidan hanterat vapen i mer än 5 år. Han började med compoundbåge (eller hur det stavas) sedan blev det luftgevär och pistol. Träning och tävling om vartannat, inkl. vapenvett. Mycket strängt!
          I somras fick han börja skjuta med hagelgevär på lerduvor.

Jag tror inte att du behöver måla faan på väggen, för det behöver ju inte ligga "våldstankar" bakom, såtillvida din son inte är i osäkert sällskap. Vad tror du själv?

Jag tycker att det är bra att man som förälder reagerar på vad sina barn gör vid datorn, i den mån det går... Jag har själv varit observant många gånger på min son. Grunden till detta är väl dom här vansinnesmorden som har skett på olika skolor, både i Finland och USA.

Glömde svara på frågan:
          Kan du inte spärra hela Youtube ett tag om han sitter och tittar på det ideligen. Där finns mycket vidriga filmer och hemgjorda texter...
          Vet du inte hur du ska gå till väga...? Är det DET som du undrar?

Citera
          Söttok06
          Inlägg 18-03-2009, 11:19
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, jag tycker att min son är lite väl intresserad av vapen utan att vara så där seriös att han vill börja på skytte. Han har gått på skytte en tid men hade inte tålamod.
          Vi har skjutit med Soft-Airguns på landet mot en måltavla. När han var mindre sköt han med pilbåge också.

Det är inte bilder på soft-airguns jag är så emot, utan när han börjar titta på riktiga vapen och några klipp på Youtube där man skjutit skator och harar. Han sa själv att han fått länkarna skickade.

I alla fall skulle jag vilja spärra just de sidorna som är olämpliga.
          Det finns ju annar mycket som är bra på Youtube också. Men om jag ska spärra Youtube som en konsekvens hur gör jag då.

Men HELST vill jag kunna spärra så att om söker på vissa ord eller formuleringar att det inte kan sökas.

Citera
          Alba
          Inlägg 18-03-2009, 11:24
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 11 250
          Medlem nr: 8 513

Jag ahr nyligen läst om detta på ett forum.
          Kanske detta kan vara till hjälp.E forum

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 18-03-2009, 11:44
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Tidigare hade jag Northon Antivirusprogram och då gick man in på den ikonen, klickade vidare till barnsäkerhetslistan, eller vad den hette... och valde vilka adresser man ville blockera. Man kunde även blockera vissa kategorier. Sex och spel bl.a. Det gjorde jag och sedan kunde jag nästan inte komma ut på en enda sida på internet giggle.gif . Det var då jag ändrade och angav varje enskild webadress för sig.

Jag minns inte om man behövde ange ett lösenord som det pratas om i länken ifrån Alba.
          Det vore ju isåfall bra.

Min son, han knäckte vad jag gjort och kunde ta sig in på sidor, när jag inte var hemma, även fast jag hade blockerat dom. (Nutidens databarn... du vet... naughty.gif )

Det kan nog kanske vara lite olika beroende på vad man har för program/system i sin dator.
          Hoppas att du kommer att få tillräckligt med hjälp i den här frågan. Jag är själv så urusel och den enda jag har att fråga är sonen...

Citera
          KURT
          Inlägg 18-03-2009, 12:31
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Det finns inget sätt som man som förälder kan spärra ens enskilda sidor för ungdomar, det går ALLTID att ta sig runt alla spärrar för den som vill och kan - och det vill ju och kan ju oftast ungdomar. Som förälder måste man nog bara vara uppmärksam och kommunicera.

Citera
          Sne4
          Inlägg 18-03-2009, 12:57
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 15 352

Jag tycker nog att det är bättre om du försöker prata med honom om varför han går in och tittar på sidorna.
          -Är det någon/några i kompisgänget som är jakt/skytte/militär intresserade och han vill kunna hänga med i diskussionen?
          -Bara "spännande"?

Tyvärr vill nog jag säga att det är svårt att spärra internet tillgången, om du lyckas spärra tillgången, men har sparat MSN/e-mail så finns t.ex en kanal öppen att skicka komprimerade filer, ngn kompis tar med sig lite 'roliga' sidor på ett USB minne osv.

Själv så har jag en grabb som fyller 6, allt vad leksaksvapen heter har varit förbjudna(nja inte vattenpistoler då..)
          Nu så blir det dock dags för att införskaffa ett luftgevär. Givetvis ikommer det att vara inlåst i vapenskåp och jag ska vara med när det blir dags att skjuta. En 15-åring är tillräckligt vuxen för att få jag själv under uppsiktsjakt t.ex. Försök bara att ta reda på vad intresset bottnar i, och vilka mål han har med det.

Att din son är inne läser på sidor om riktiga vapen behöver inte innebära något, men jag skulle se upp han börjar läsa om "potato guns", sprängämnestillverkning osv - då finns det risk att han kan skada både sig själv och andra, 'bara' pga ett experiment gick snett.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 19-03-2009, 00:05
          Länk hit: #8

Medlem

Jag tycker också att det är bättre att prata om saker, tala om att det inte är bra att enbart titta på sidor med Softairgun eller andra skjutvapen. Att det blir för ensidigt.

Hittade också i historiken att han tittat på Youtube bildklipp när de skjuter skator harar. Det gillar jag inte.
          Jag vet också att han varit inne på sidor som visat hur man gör rökbomber alt. stinkbomber. Tycker inte heller att det är så lämpligt.
          Visst han kan titta på sådant hos kompisar som har datorer i sina rum. Men här hos mig vill jag inte att han informerar sig om sånt. Det känns inte okej.

Han har fått ha soft-airguns och skjutit med under uppsyn av vuxen mot måltavla. Jag vet att det är 18-års gräns på dem och att en vuxen måste finnas med. Jag har sagt nej till luftvapen.

Det är en sak. Men att hela tiden intressera sig ensidigt för allt som det skjuts, smälls med vill jag inte. Sonen har svårt att ta till sig min information kan jag säga. Fast jag sagt till vid flertalet gånger dröjer det inte länge förrän han söker på sådan sidor igen. Det är därför jag snart har lust att dra ur nätsladden.

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 19-03-2009, 09:36
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 16 612

Eller så kan du skicka honom för att ta jägar examen =)

--------------------

Citera
          officinalis
          Inlägg 19-03-2009, 09:52
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag blir ledsen av att läsa ditt inlägg. Jag ser kontrollbehov och rädsla i ditt agerande.
          Om du uppriktigt tror (det är föressten bättre att veta) att din son kommar ta skada av detta eller tror att detta är en följd av något annat destruktivt så tycker jag du ska ta reda på orsaken till detta. Varför tittar han på vapen över huvud taget? Är det en effekt av ett psykosocialt fenomen? Märker du att han mår dåligt av detta nu? Är det farligt/destruktivt att titta på vapen? Är det farligt att fascineras vid döden?
          Om din son har ett intresse för vapen så kommer det inte hjälpa att spärra några sidor. Kontroll av denna typ fungerar varken i famljelivet eller i samhället.

Jag håller i stort sett med de andra som skrivit i tråden.

Redigerat av officinalis: 19-03-2009, 09:53

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Solstorm
          Inlägg 19-03-2009, 11:59
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 2 933
          Medlem nr: 13 452

Jag har väl inget jättebra svar men... Jag tror att det kanske är viktigt att ta reda på vad kompisarna har för inställning till lite olika saker. Och något som är mycket mycket viktigt är att pränta in i sina barn att de alltid alltid är ansvariga för sina handlingar. Det är så mycket fokusering på tendenser i samhället, hamna i dåligt sällskap mm. Man måste lära barnen att de är ansvariga för sina handlingar, att inte lyssna på ursäkter.

Jag har vänner som är skötsamma och ordentliga, har verkligen tagit bra hand om sina barn och ägnat tiden åt barnens fritidsaktiviteter. Ändå har de fått barn som är absolut livsfarliga för sin omgivning, värsta gangsterna. Det enda fel jag kan se föräldrarna gjort är att de har curlat för mycket och aldrig låtit barnen ta ansvar för sina handlingar. De har redan från början sett till att deras barn har sluppit från kvarsittningar i skolan mm. De anser nog själva att de är snälla och hjälper sina barn eftersom de alltid har fått slippa obehag. Även nu när barnen är vuxna så skyller föräldrarna på att det är andra som är dumma mot dem så de råkar illa ut. Dessa barn hör till dem som skapar rubriker i tidningarna.

Nu tog jag väl i alldeles för mycket Söttok06. Din son är ju ingen gangster bara för att han tittar på vapen. Det jag vill ha sagt är att jag tycker det är mycket bra att du är uppmärksam på sådant som är oroande. kram2.gif Egentligen så är det nog ganska vanligt att killar i den åldern facineras av vapen. Kanske kommer tålamodet med tiden när han blir lite äldre.

Att blocka sidor tycks inte vara så enkelt. Finns det något annat närliggande kanske att rikta in intresset på? Vem vet, han kanske blir en duktig vapensmed någongång i framtiden? Som vapensmed så har han ett yrke där konkurrensen inte är stor.

Citera
          Sne4
          Inlägg 19-03-2009, 12:45
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 74
          Medlem nr: 15 352

CITAT (Söttok06 @ 19-03-2009, 00:05) *
          Visst han kan titta på sådant hos kompisar som har datorer i sina rum. Men här hos mig vill jag inte att han informerar sig om sånt. Det känns inte okej.

Det räcker väl med det? - så länge han bor hemma så måste han rätta sig efter de regler som gäller där - är min åsikt. Sedan kan man alltid vara mer eller medveten om att han kan gå runt det - isf dock väl medveten om att det inte är ok hemma!

Annars så har väl hemvärnet och FBU ungdomsavdelningar(om nu inte sådant är nedlagt efter alla nedskärningar?). Där kan han leka krig under överinseende av vuxna personer. Några helgövningar med totalt 4 timmars sömn, 30 km marsch med packning och avslutande vapenvård kanske kan ta knäcken på intresset smile.gif
          -eller som att kasta ved på brasan, men då kommer han åtminstone vara bättre insatt i olika yrkesvägar.

Citera
          Söttok06
          Inlägg 20-03-2009, 23:12
          Länk hit: #13

Medlem

Det verkar vara svårt att blocka sidor utan att för den skulle blockera allt. Jag vill inte att min son sitter och tittar på sidor om hur man gör olika hemmagjorda bomber, stinkbomber o dyl. Inte heller var man kan köpa knark på nätet. Inte bilder som en del lägger ut där de misshandlar någon etc. Nu har han inte, vad jag vet varit inne på just det Men det räcker ju att någon kompis tipsar.

Inte heller timme ut och timme in och glo på olika vapen. Hemma hos mig vill jag inte ha dessa ensidiga intressen. Om han tittar hos kompisar är det svårt att kolla. Men jag måste markera i mitt hem att det inte är okej.
          Det handlar om kontroll och rädsla. Och jag anser att det är min plikt som förälder att hålla koll. Rädd är jag också eftersom jag vet att min son är rätt lättledd på just farligheter. Han dras till sådant som en magnet.

Jag får väl helt enkelt dra ur nätsladden och ha datastopp om jag ser att han är inne på det som är olämpligt.

Själv anser jag att om han har gjort något dumt så får han stå för det. Förstör han medvetet saker, hos andra eller här hemma drar jag av hans månadspengar. Han får betala det han förstört. Kanske hjälpa till att städa eller laga.
          Gör han dumma saker i skolan eller någon annanstans får man ju förstås kolla vad som har hänt så att det inte är falska beskyllningar. Annars får han stå för det också. Det är ingen idé att jag skulle säga "det är nog läraren som har tagit i för mycket" etc. För jag måste lita på att läraren eller skolan gör sitt jobb.
          Men jag accepterar inte heller att min son ska få skit bara för att. Eller för att man ska skylla på just honom i alla lägen när något händer.

Tack för synpunkter.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 12:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon