Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Yuccapalm som blöder, luktar och är mycket hängig
          lovebuz
          Inlägg 21-03-2009, 18:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3
          Medlem nr: 21 728

Har en tre stammig yuccapalm som tyvärr inte mår så bra. Den var fin då den köptes men nu är den hängig och det har börjat "blöda" från den ena stammen.

Det har även bildats en illaluktande klump på stammen där det har runnit som verkligen luktar urk. Bladen gulnar och dör, och restrerande blad är bleka.

Vattnas gör den när jorden är torr och står ungefär 2,5-3 meter från fönstret där det kommer sol första tiden på dagen.

Jag har bilder på min hemsida så ni kan se hur den stackaren ser ut. Det känns som att den inte har många dagar kvar i detta hus men jag gör ett litet försök och se om något vet vad det är för fel på den. Det var ju inte en alltför billig rackare...

Tillägg: Den drabbade stammen känns ganska mjuk...

Redigerat av lovebuz: 21-03-2009, 18:46

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 22-03-2009, 09:09
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jag tycker det ser ut som om den har ruttnat och "blomflugorna" = sorgmyggorna är ytterligare en indikation på detta, deras larver älskar ruttna växtdelar + denna fluga gillar då man vattnar för mycket, så en massa såna flugor runt en ganska stor krukväxt indikerar övervattning. Jättepalmliljan (kallas yuccapalm) vill skötas mera åt kaktushållet. Torven som växterna sitter i är förrädisk ibland är den torr på ytan men blöt längre ner i krukan så man kan behöva köra ner fingret djupt i krukan för att känna efter.

En rutten växt går inte att bota.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 22-03-2009, 09:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Jag visste inte att en yucca bara kunde börja blöda... utan anledning..? ..eller pga för mycket vatten??? Hur kan det komma sig? (-Åsa..?)
          Kan det vara så att katten ligger bakom problemet? Har den vässat klorna i yuccan?

Synd på ett fint exemplar, tycker jag. Vore det min så skulle jag göra ett sista försök att få den att överleva genom att flytta fram den till fönstret och strypa vattentillgången!
          Kanske är inte alla tre stammarna lika förstörda och i så fall har den nog bättre chans att komma till livs igen, närmare ljuset.

Citera
          lovebuz
          Inlägg 22-03-2009, 10:08
          Länk hit: #4

Medlem

Nu är växten flyttad närmare fönstret. Kände på stammen lite mer noga och det är egentligen bara barken som man känner lösare än de andra, stammen i sig är hård. Nu låter vi den vara utan vatten och se vad som händer.

Det lilla gröna skottet jag fotade igår har under natten (!) fått en grön polare till.

Blomflugor, finns inte de automatiskt i jorden? Menar, blomflugor dyker ju upp på de flesta personers blommor.

CITAT (Sussie F-Flower @ 22-03-2009, 09:30) *
          Jag visste inte att en yucca bara kunde börja blöda... utan anledning..? ..eller pga för mycket vatten??? Hur kan det komma sig? (-Åsa..?)
          Kan det vara så att katten ligger bakom problemet? Har den vässat klorna i yuccan?

Synd på ett fint exemplar, tycker jag. Vore det min så skulle jag göra ett sista försök att få den att överleva genom att flytta fram den till fönstret och strypa vattentillgången!
          Kanske är inte alla tre stammarna lika förstörda och i så fall har den nog bättre chans att komma till livs igen, närmare ljuset.

Tillägg: Njae katten har aldrig visat intresse för växten så jag tror hon är oskyldig smile.gif

Citera
          Sussie F-Flower
          Inlägg 22-03-2009, 10:53
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

CITAT (lovebuz @ 22-03-2009, 10:08) *
          Nu är växten flyttad närmare fönstret. Nu låter vi den vara utan vatten och se vad som händer. Det tycker jag låter som en bra idé! tummenupp.gif

Det lilla gröna skottet jag fotade igår har under natten (!) fått en grön polare till. Det var ju också positivt! Den försöker ju själv att överleva...

Blomflugor, finns inte de automatiskt i jorden? Menar, blomflugor dyker ju upp på de flesta personers blommor. Jag vet inte säkert, men jag inbillar mig att "flugor" kan man få mer eller mindre av, genom de flesta jordar. Mycket fukt ökar dock förutsättningen för att äggen ska gynnas och kläckas...

Ta gärna en blompinne eller nåt och stick ner och rucka på den lite här och där i krukan, så kommer det ner syre som kan hjälpa att den torkar upp.

Citera
          lovebuz
          Inlägg 22-03-2009, 11:09
          Länk hit: #6

Medlem

Bra tips! Nu har jorden rörst om lite så att det lukras upp en aning. Väntar spänt på och se vad växten själv tycker. Kommer fota den för att se hur den tar sig =)

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 22-03-2009, 11:53
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (lovebuz @ 22-03-2009, 10:08) *
          Nu är växten flyttad närmare fönstret. Kände på stammen lite mer noga och det är egentligen bara barken som man känner lösare än de andra, stammen i sig är hård. Nu låter vi den vara utan vatten och se vad som händer.

Det lilla gröna skottet jag fotade igår har under natten (!) fått en grön polare till.

Blomflugor, finns inte de automatiskt i jorden? Menar, blomflugor dyker ju upp på de flesta personers blommor.
          Tillägg: Njae katten har aldrig visat intresse för växten så jag tror hon är oskyldig smile.gif

är barken rutten ? såfall kommer dom stammarna där barken är rutten att dö. det är i barken som näring och vatten transporteras igenom är den rutten så får växten inget vatten och näring och då dör.

sorgmyggor och trips är inte samma sak som blomflugor. blomflugor är helt ofarligt för växter. och finns oftast.

harmlösa blomflugor.
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Blomflugor

dessa skadar växterna.
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Tripsar

dessa trivs och kommer om man vattnar växterna för mycket.
          http://sv.wikipedia.org/wiki/Sorgmyggor

Redigerat av flaxss: 22-03-2009, 11:54

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 04:24

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon