Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Vad menas med grovt grus?, Hur grovt ska det vara?
          Katarina i Skåne
          Inlägg 06-04-2009, 21:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 8
          Medlem nr: 4 902

Jag har fått lära mig att styv lera kan man förbättra med kompost och grovt grus. Det där med kompost fixar jag, men gruset är värre. Hur grovt? Vad kallas det på åkarens språk så att jag vet vad jag ska beställa?
          Jag tänkte fräsa ner grus och Sysav-kompost innan jag planterar buskar. Tyvärr är jorden full av godsaker som kirskål, tistlar, revsmörblomma och annat kul. Har grävt och rensat och grävt och rensat och får nu leva på hoppet att jag fått bort det värsta.

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-04-2009, 21:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 94 312
          Medlem nr: 12 751

Det måste vara ganska grovt, storlek typ som torkade ärtor till ärtsoppan. 4-8 mmm kanske det kan heta...
          Sand fungerar inte, gör bara leran mer kompakt. Har man oerhört gott om kompost så går det säkert jättebra med det. Räkna med att ditt jordförbättringsprojekt är en process som tar några år.

--------------------
          Har du också ett stort monster under sängen?

zon 1

Citera
          HelenJ
          Inlägg 06-04-2009, 21:42
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 1 683
          Medlem nr: 11 521

Nej, att fräsa ner grus är inte bra!

Lerjord förbättras inte med grus utan med organiskt material som till exempel torv, stallgödsel, kompost osv. Det är en aggregatjord som förlorar en del av sina vatten- och näringshållande fördelar om man blandar i grus eller sand. Den blir dessutom väldigt hård och kompakt.
          Och ännu viktigare - kör aldrig med jordfräs i en lerjord! Jordfräsen slår sönder aggregaten och resultatet blir en tunn fin smet som är helt ohanterlig. Anvand spade eller grep istället när du vänder ner det organiska materialet.

Att lägga ner jobb på att jordförbättra och plantera i en jord med mycket rotogräs som kirskål och tistlar är lite synd. Man får sällan bort dem bara med att rensa. Kan du inte gräva ner torvmull i år och sedan täcka hela området med markduk för att svälta ut ogräset? Nästa år är det mesta borta, då kan du gräva ner ytterligare lite mer mull och gödsel, och sen är jorden perfekt att plantera i!

--------------------
          Trädgårdsmästare med bloggen Gröna funderingar

Citera
          Piccante
          Inlägg 06-04-2009, 21:47
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Kolla kornstorlekskalan så ser du http://sv.wikipedia.org/wiki/Jordart#Klass...rnfraktioner.29

Att förbättra lerjord med mullämnen och gödsel har jag försökt med i tio år utan framgång. Grovsand eller grus skulle jag iaf jordförbättra med, mull är inte lika beständigt i längden utan kräver ständig tillförsel.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-04-2009, 21:59
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (HelenJ @ 06-04-2009, 22:42) *
          Nej, att fräsa ner grus är inte bra!
          Lerjord förbättras inte med grus utan med organiskt material som till exempel torv, stallgödsel, kompost osv. Det är en aggregatjord som förlorar en del av sina vatten- och näringshållande fördelar om man blandar i grus eller sand. Den blir dessutom väldigt hård och kompakt.

För en gångs skull håller jag inte med dig, Helen. Mycket styva lerjordar förbättras avsevärt strukturmässigt genom tillförsel av grovt grus, bättre och till en "lägre kostnad" än med kompost.
          (Är uppvuxen med styv lera)

--------------------

zon 1

Citera
          Katarina i Skåne
          Inlägg 06-04-2009, 22:08
          Länk hit: #6

Medlem

Det verkar inte som om ni är helt överens.
          Men om jag tar grovt grus OCH kompost OCH torvmull så borde det väl kunna bli rätt OK. Hoppas att det funkar med såna där stora balar med torvmull som de har överallt. Jag orkar inte köra allt med rullebör från bilsläpet. Tyvärr måste jag nog ta fräsen till hjälp för ytan är för stor för att det ska vara realistiskt att jag ska gräva manuellt.
          Jag kan ju förklara lite hur där ser ut. Jag har en stor yta där det tidigare varit ngt som man teoretiskt sett skulle kunna kalla en gräsmatta. I kanten står en stor bok. I andra kanten stod tidigare några stora träd som vi har fällt. Jordmånen här är i huvudsak sand med ett mkt tunt matjordslager och fullt med bokrötter. Efter diverse annan åverkan på tomten hade vi en stor (STOR) jordhög över. Denna bestod av lerjord och ovan nämnda ogräs. Denna jord har jag grävt och rensat för att sedan sprida ut. Jag vet att det hade varit smartare att täcka jordhögen och kväva ogräset några år först, men det alternativet finns inte. Dessutom är det så att vi bor granne med en kirskålsodlare och ett skogsparti men marktäckning av kirskål, så oddsen är lite taskiga för att vi ska vara kirskålsfria.
          Jag tänkte plantera en massa buskar och täcka med väv och bark och med lite tur så kan jag bli av med det värsta, så att jag om några år kan plantera perenner mellan buskarna. Annars är ju som sagt kirskål en rätt OK marktäckare. Får gräva ner rejäla barriären mot övriga rabatter.
          Jag gillade den där listan förresten med kornstorlekar, men blev lite förvånad. Grovt grus skulle vara 20—60 mm, nog hade jag kallat det för sten!!

Citera
          Aqvakul
          Inlägg 06-04-2009, 22:15
          Länk hit: #7

Medlem

Ooops, det verkar som du har sandjord och tiilfört ett matjordslager av lerjordstyp (hur styv lera?). Nu börjar jag bli rätt tveksam till gruset. Torvmull har en tendens att "ätas upp" rätt fort. En sjuh***tes massa kompost vore nog grejen och helst ingen jordfräs.....

--------------------

zon 1

Citera
          Katarina i Skåne
          Inlägg 06-04-2009, 22:26
          Länk hit: #8

Medlem

Ja, det är sandjord underst och lerjord över. Det är inget planerat direkt utan bara ett resultat av alla andra ändringar på tomten. Jag vet ju att sand + lera = betong så det är därför jag vill få ner en massa annat.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 12:06

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon