Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Enkel fråga om löss och myror?
          sjöbäcken
          Inlägg 12-04-2009, 11:54
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 15 505

Okej, jag har massa myror i mina päronträd och plommonträd. Både svartmyror och stora rödmyror. Jag har fått infot tidigare att de letar bladlöss och om jag har mycket myror så har jag mycket bladlöss. Nu till min fråga; jag har ju massa myror nu, trots att inte knoppar slagit ut ännu, alltså inga bladlöss ännu? Vad gör jag för att stoppa dem? Spruta såpvatten? Problemet är ju att största trädet är sisådär 10 m högt så jag kommer ju bara nå en bråkdel även med spruta.... Alla bra tips är välkomna!

Citera
          Piccante
          Inlägg 12-04-2009, 13:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 6 891

Gör myrorna någon skada på ditt träd då? De kanske bara är ut på lusjakt.

--------------------
          আছে কিছুই গুরুত্বপূর্ণ!

Citera
          Azur
          Inlägg 12-04-2009, 13:42
          Länk hit: #3

Gäster

Myrorna gör ingen skada, förutom att de skyddar bladlössen mot rovinsekter. Anledningen till att de är i trädet är att där finns bladlöss som de mjölkar på sockervatten, eller för att där finns skador på trädet som blöder söt sav.

De gör även nytta genom att äta upp andra insekter - men inte just bladlöss alltså.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 12-04-2009, 20:49
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Azur @ 12-04-2009, 14:42) *
          Myrorna gör ingen skada, förutom att de skyddar bladlössen mot rovinsekter. Anledningen till att de är i trädet är att där finns bladlöss som de mjölkar på sockervatten, eller för att där finns skador på trädet som blöder söt sav.

De gör även nytta genom att äta upp andra insekter - men inte just bladlöss alltså.

Jaha, jag har för mig att svartmyror planterar ut lusaägg för att sedan försvara och mjölka lössen. I alla fall där det finns myror finns det löss, och omvänt.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Azur
          Inlägg 12-04-2009, 23:03
          Länk hit: #5

Gäster

Nej, de placerar inte ut ägg (lössen föder levande ungar) men söker sig till bladlöss, det gör de: de älskar sockervattnet lössen producerar. Lössen däremot söker sig inte aktivt till myror, fast drar förstås nytta av beskyddet när det finns myror.

Citera
          KURT
          Inlägg 13-04-2009, 04:02
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

Under sommaren har bladlössen ofta jungfrufödsel med födsel av levande ungar, men på hösten så har de "normal" tvåkönad befruktning och nästa generation övervintrar som ägg.

Citera
          Azur
          Inlägg 13-04-2009, 09:27
          Länk hit: #7

Gäster

CITAT (KURT @ 13-04-2009, 05:02) *
          nästa generation övervintrar som ägg.
          ...som myrorna fortfarande inte kånkar omkring.

Citera
          KURT
          Inlägg 13-04-2009, 12:16
          Länk hit: #8

Medlem

"Some farming ant species gather and store the aphid eggs in their nests over the winter. In the spring, the ants carry the newly-hatched aphids back to the plants. Some species of dairying ants (such as the European yellow meadow ant, Lasius flavus)[14] manage large "herds" of aphids that feed on roots of plants in the ant colony. Queens that are leaving to start a new colony take an aphid egg to found a new herd of underground aphids in the new colony. These farming ants protect the aphids by fighting off aphid predators.[13]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Aphid

http://insects.about.com/od/coolandunusual...tsandaphids.htm
          http://ipm.ncsu.edu/AG271/corn_sorghum/corn_root_aphid.html

Exemplen som ges rör oftast löss som suger näring från rötterna på plantorna, men även de bladlöss som suger näring på bladen bärs omkring av myror

http://www.insecta.co.za/ZArticles/Aphids/Aphid.htm

Citera
          Azur
          Inlägg 13-04-2009, 12:37
          Länk hit: #9

Gäster

OK ok, jag ger mig. Jag kollade Google Scholar, och hittade bara att myror från tropikerna (t.ex. Acropyga) flyttade runt bladlöss, medan förhållandet ansågs vara opportunistiskt för tempererade myrarter, men efter mer sökande hittade jag också att "In temperate latitudes, several ant species of Lasius keep aphid eggs in their nests, but only during the winter (Way 1963)."

Citera
          smuleborg
          Inlägg 13-04-2009, 13:56
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (KURT @ 13-04-2009, 13:16) *
          "Some farming ant species gather and store the aphid eggs in their nests over the winter. In the spring, the ants carry the newly-hatched aphids back to the plants. Some species of dairying ants (such as the European yellow meadow ant, Lasius flavus)[14] manage large "herds" of aphids that feed on roots of plants in the ant colony. Queens that are leaving to start a new colony take an aphid egg to found a new herd of underground aphids in the new colony. These farming ants protect the aphids by fighting off aphid predators.[13]"

http://en.wikipedia.org/wiki/Aphid

http://insects.about.com/od/coolandunusual...tsandaphids.htm
          http://ipm.ncsu.edu/AG271/corn_sorghum/corn_root_aphid.html

Exemplen som ges rör oftast löss som suger näring från rötterna på plantorna, men även de bladlöss som suger näring på bladen bärs omkring av myror

http://www.insecta.co.za/ZArticles/Aphids/Aphid.htm

Då var jag inte ute och cyklade då.

Vi har ett antal svartmyrbon i de vilda delarna av tomten. Vi har hittills kört huvudet i sanden, men tänker nästa helg gräva bort så mycket som möjligt av myrbona. Vi tror att det bl.a. minskar lusangreppen (det dräller av löss på en handfull växter varje år). Är vi på någorlunda rätt spår? Vi vill inte använda bekämpningsmedel, och vi tror att bortgrävandet av bona är "skonsammare" nu än senare på året.

--------------------

Citera
          KURT
          Inlägg 13-04-2009, 15:18
          Länk hit: #11

Medlem

Det bästa är nog att sätta upp fåglholkar. Om det är bra förhållanden för myror så kommer de nog snart tillbaka. Man kan skydda enstaka växter t ex med limringar på trädstammar, men då måste den sitta riktigt bra så att inte myrorna hittar någon väg förbi.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 13-04-2009, 15:41
          Länk hit: #12

Medlem

CITAT (KURT @ 13-04-2009, 16:18) *
          Det bästa är nog att sätta upp fåglholkar. Om det är bra förhållanden för myror så kommer de nog snart tillbaka. Man kan skydda enstaka växter t ex med limringar på trädstammar, men då måste den sitta riktigt bra så att inte myrorna hittar någon väg förbi.

Tack KURT. Det är bara det att vi har gott om holkar och ett tämligen, tror jag i alla fall, rikt fågelliv. Som håller undan, men för vår del räcker det inte.

--------------------

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 16-04-2009, 18:29
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Vissa fåglar äter myror men knappast så mycket att man kan räkna med någon nämnvärd minskning.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          Lager
          Inlägg 26-04-2009, 16:47
          Länk hit: #14

Medlem
          Antal inlägg: 1
          Medlem nr: 22 197

Man kankse kan hälla kanel i myrboet, har hört att dom inte gillar det och det är ju inte direkt ett bekämpningsmedel.

Jag har en annan fundering gällande de där bladlössen, vi hade löss i vårt påskris förra året och även i år, så jag undrar om någon vet huruvida bladlössen kan lägga ägg i påskfjädrar och dyl?

Citera
          KURT
          Inlägg 26-04-2009, 17:59
          Länk hit: #15

Medlem

De kan nog lägga ägg överallt. Men när äggen kläcks så har de ju inget att äta och dör. Oftast övervintrar de som ägg i knoppar, som kläcks när de kommer in i värme.

Citera
          amaira
          Inlägg 28-04-2009, 08:47
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 6 105
          Medlem nr: 3 398

CITAT (Lager @ 26-04-2009, 17:47) *
          Jag har en annan fundering gällande de där bladlössen, vi hade löss i vårt påskris förra året och även i år, så jag undrar om någon vet huruvida bladlössen kan lägga ägg i påskfjädrar och dyl?

Knappast. Bladlössen föder levande ungar, och lägger sedan bara ägg på hösten, som övervintrar på plats. Äggen kläcks när kvistarna kommer in i värmen, och dessa nykläckta löss föder levande ungar, om de nu hinner utvecklas till könsmogna.
          Men även om de skulle lägga ägg i påskpynt, så överlever inte dessa ägg ett år i något lagerutrymme.

Lössen får du in som ägg tillsammans med riset.

Sedan, hur bekämpar man bladlöss?

Jag håller med om att det inte är kul att ha bladlöss på sina trädgårdsväxter. Men som entomolog (studerar insekter) gläds jag, för då får jag studera ett härligt liv på nära håll. Men när jag inte rör mina bladlöss. tar de "slut" innan jag önskar det!! Det kanske kan vara något att tänka på...

Först kommer bladlössen. Och de kommer ju knappats en och en, som väl alla känner till tongue.gif De är dessutom några hejare på att snabbt föröka sig. Så det kan se illa ut, till att börja med.

Men om jag kikar lite extra in bland bladluskolonierna, ser jag små ägg utspridda lite varstans. Och sprutar jag nu inte bort dem (med gift eller vattenslang), kryper snart en mängs pyttesmå matvrak runt i överflödet. De är så små att de knappast ens syns, men de växer, och även de växer fort. Och aptit har de!

Nu börjar maten minska, och vill det sig illa tar maten slut! crying.gif

På rosorna händer detta hela tiden. Lössen kommer - och de tar slut, försvinner, helt.

På min fläderbuske frodas de stora svartaktiga lössen, och de tar inte helt slut. Så det kan vara lite olika, men man vet inte förrän man gett det hela TID! Och har is i magen, om man inte som jag älskar småkrypen och deras fascinerande och spännande värld. tummenupp.gif

Stora bladlusätare med en hiskelig aptit är blomflugelarver av flera olika arter (mycket vanliga), guldögonsländans larver med sina stora käkar (mycket vanliga), och nyckelpigornas larver av flera olika arter (mycket vanliga). Och förstås även de vuxna nyckelpigorna.

När vi sprutar bort bladlössen, sprutar vi också bort deras fiender. Blomflugor, flera arter nyckelpigor, och guldögonsländorna. Det är tråkigt eftersom de även är vackra och trevliga och en glädjekälla i trädgården.

Jag säger inte att alla ska börja värna sina bladlöss tongue.gif Jag har full förståelse för alla som blir ledsna över dem. Jag berättar bara om vad som händer när vi sprutar, respektive inte sprutar. smile.gif

--------------------
          Zon 3, Mälaröarna utanför Stockholm. Fotoblog

Citera
          KURT
          Inlägg 28-04-2009, 12:33
          Länk hit: #17

Medlem

Det är lite grann som att äta antibiotika så fort man blir lite snuvig, det är inte bra i längden!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 13:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon