CITAT (Lager @ 26-04-2009, 17:47)

Jag har en annan fundering gällande de där bladlössen, vi hade löss i vårt påskris förra året och även i år, så jag undrar om någon vet huruvida bladlössen kan lägga ägg i påskfjädrar och dyl?
Knappast. Bladlössen föder levande ungar, och lägger sedan bara ägg på hösten, som övervintrar på plats. Äggen kläcks när kvistarna kommer in i värmen, och dessa nykläckta löss föder levande ungar, om de nu hinner utvecklas till könsmogna.
Men även om de
skulle lägga ägg i påskpynt, så överlever inte dessa ägg ett år i något lagerutrymme.
Lössen får du in som ägg tillsammans med riset.
Sedan, hur bekämpar man bladlöss?
Jag håller med om att det inte är kul att ha bladlöss på sina trädgårdsväxter. Men som entomolog (studerar insekter) gläds jag, för då får jag studera ett härligt liv på nära håll.
Men när jag inte rör mina bladlöss. tar de "slut" innan jag önskar det!! Det kanske kan vara något att tänka på...
Först kommer bladlössen. Och de kommer ju knappats en och en, som väl alla känner till

De är dessutom några hejare på att
snabbt föröka sig. Så det kan se illa ut, till att börja med.
Men om jag kikar lite extra in bland bladluskolonierna, ser jag små ägg utspridda lite varstans. Och sprutar jag nu inte bort dem (med gift eller vattenslang), kryper snart en mängs pyttesmå matvrak runt i överflödet. De är så små att de knappast ens syns, men de växer, och även de växer fort. Och aptit har de!
Nu börjar maten minska, och vill det sig illa tar maten slut!
På rosorna händer detta hela tiden. Lössen kommer - och de tar slut, försvinner, helt.
På min fläderbuske frodas de stora svartaktiga lössen, och de tar inte helt slut. Så det kan vara lite olika, men man vet inte förrän man gett det hela TID! Och har is i magen, om man inte som jag älskar småkrypen och deras fascinerande och spännande värld.
Stora bladlusätare med en hiskelig aptit är
blomflugelarver av flera olika arter (mycket vanliga),
guldögonsländans larver med sina stora käkar (mycket vanliga), och
nyckelpigornas larver av flera olika arter (mycket vanliga). Och förstås även de vuxna nyckelpigorna.
När vi sprutar bort bladlössen, sprutar vi också bort deras fiender. Blomflugor, flera arter nyckelpigor, och guldögonsländorna. Det är tråkigt eftersom de även är vackra och trevliga och en glädjekälla i trädgården.
Jag säger inte att alla ska börja värna sina bladlöss

Jag har full förståelse för alla som blir ledsna över dem. Jag berättar bara om vad som händer när vi sprutar, respektive inte sprutar.