|
Finns det gödning som passar till allt? |
|
|
|
14-04-2009, 10:14
|
Medlem
Antal inlägg: 85
Medlem nr: 21 465

|
Ska börja inhandla gödning till trädgården. Kommer köpa kogödsel till växthus och trädgårdsland, men vet inte vad jag ska komplettera med till resten, d v s gräsmattan (som innehåller mycket mossa...) rosor, rabatter och fruktträd och bärbuskar. Finns det någon gödning som passar till allt detta? Eller måste man köpa olika? Har sett en massa reklam för Algomin? Erfarenheter? Tacksam för råd!
|
|
|
|
|
14-04-2009, 20:31
|

Medlem
Antal inlägg: 1 683
Medlem nr: 11 521

|
CITAT (FlitigaLisa @ 14-04-2009, 11:14)  Ska börja inhandla gödning till trädgården. Kommer köpa kogödsel till växthus och trädgårdsland, men vet inte vad jag ska komplettera med till resten, d v s gräsmattan (som innehåller mycket mossa...) rosor, rabatter och fruktträd och bärbuskar. Finns det någon gödning som passar till allt detta? Eller måste man köpa olika? Har sett en massa reklam för Algomin? Erfarenheter? Tacksam för råd! Algomin är mycket bra på att marknadsföra sitt varumärke. Men av alla olika Algominprodukter är det bara en enda som innehåller kväve! Och kväve är ett av de viktigaste näringsämnena.... Gödslar du med Algomin måste du alltså tilläggsgödsla med något annat också, lite dumt extraarbete tycker jag. Enda gången Algomin är bra är när man vill gödsla efter midsommar (av någon anledning). Då får man inte gödsla med kväve för att växterna ska hinna avmogna i god tid innan vintern. Hönsgödsel eller stallgödsel är bäst, passar i stort sett alla växter och stallgödseln jordförbättrar också. Har du tillgång till kompost är det överlägset bäst alla kategorier. Chrysan gillar många, det är en blandning av hönsgödsel och NPK (N= kväve, P=fosfor, K=kalium). Blåkorn är bra eftersom det inte innehåller kalk, därför passar det till alla växter, inkl surjordsväxterna. Jag brukar själv köra NPK till gräsmattan och hönsgödsel till resten (plus kompost) om jag inte får tag i stallgödsel.
--------------------
|
|
|
|
|
14-04-2009, 22:12
|
Medlem
Antal inlägg: 102
Medlem nr: 10 461

|
Jag använde enbart algomin förra året - hade ingen aning om att det inte innehåller kväve! Vilken tur att andra vet bättre!  Det är kanske därför mina växter var så ynkliga den sommaren! (jag tog för givet att det var solbrist eller för kallt) Idag har jag för första gången gödslat med hönsgödsel (pellets) och är positivt överraskad över hur smidigt det är. Inget mockande ur ko-påsar, samt en pellet som inte lyser vit eller blå i rabatten. Nice. Pelleten är avlånga, så det känns nästan som om man skulle kunna sticka ner dem som gödselpinnar i krukor också (?) eller i min branta slänt där vanliga pellet bara rullar ner  . Om jag ser ett bra resultat på tillväxten också så kommer jag aldrig att använda något annat! Utom när jag behöver lite jordförbättring förstås. Det luktade i och för sig en hel del när jag precis strött och myllat ner det. Inte särskilt otrevligt, men man blir ju lite orolig att grannarna ska komma och undra vad jag håller på med  Jag gissar att lukten försvinner ganska fort...eller? /Nöjd höns-bajs-användare
|
|
|
|
|
14-04-2009, 23:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 623
Medlem nr: 10 799

|
CITAT (HelenJ @ 14-04-2009, 21:31)  Algomin är mycket bra på att marknadsföra sitt varumärke. Men av alla olika Algominprodukter är det bara en enda som innehåller kväve! Och kväve är ett av de viktigaste näringsämnena.... Gödslar du med Algomin måste du alltså tilläggsgödsla med något annat också, lite dumt extraarbete tycker jag. Enda gången Algomin är bra är när man vill gödsla efter midsommar (av någon anledning). Då får man inte gödsla med kväve för att växterna ska hinna avmogna i god tid innan vintern.
Hönsgödsel eller stallgödsel är bäst, passar i stort sett alla växter och stallgödseln jordförbättrar också. Har du tillgång till kompost är det överlägset bäst alla kategorier. Chrysan gillar många, det är en blandning av hönsgödsel och NPK (N= kväve, P=fosfor, K=kalium). Blåkorn är bra eftersom det inte innehåller kalk, därför passar det till alla växter, inkl surjordsväxterna.
Jag brukar själv köra NPK till gräsmattan och hönsgödsel till resten (plus kompost) om jag inte får tag i stallgödsel. Algomin EKO och trädgårdsgödsel INNEHÅLLER KVÄVE. Det viktigaste är att du FlitigaLisa vet vad du har för jord och vad den behöver. Och vad plantorna du sätter i jorden behöver. Kanske är stallgödsel (rätt förvarad och rätt brunnen) bäst som allround som HelenJ skriver. Hönsgödsel är jag tveksam till om man inte vet vad jorden och växterna behöver (lätt att kväveöverdosera).
--------------------
smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm. 
|
|
|
|
|
15-04-2009, 06:40
|
Medlem

|
Smuleborg jag håller med om att man säkert ska vara försiktig med hönsgödsel under resten av året, men baserat på all information jag letat, så ska det vara utmärkt för vårgödsling - och då utan större risk att överdosera. Trötta växter kan tvärt emot behöva en liten kväve-boost för att komma igång på våren. Som jag förstått det i alla fall... Sedan kan jag ibland tycka att det är lite trist med mina växter som har typ ETT blad trots att de har många fina blommor. För min del får de gärna gröna till sig lite hellre än att bara ha blommor. Jag återkommer och berättar vad mina blommor tyckte om min nya strategi Lukten har i alla fall lagt sig redan efter natten...
|
|
|
|
|
15-04-2009, 06:41
|

Medlem
Antal inlägg: 942
Medlem nr: 5 956

|
Rätta mig om jag har fel, men kan man verkligen använda kompost som gödning? Visst innehåller den näringsämnen men främst är den väl ett jordförbättringsmedel, eller?
--------------------
******Majsan-zon 1****** På kanten till Österlen >>>>>>>>><<<<<<<<<
|
|
|
|
|
15-04-2009, 07:59
|

Medlem
Antal inlägg: 914
Medlem nr: 22 185

|
Helt rätt av dig! Kompost är bra jordförbättring men man måste tillföra nån form av gödning.
När det gäller kväve så kan man ha som grundregel att sånt som enbart är grönt behöver mer kväve än sånt som blommar. Sånt som blommar vill ha mer fosfor och kalium, därför ska man gödsla med olika gödning utifrån behov. Algomin har några varianter numera som passar för hela trädgården kan man säja och Algomin är dessutom naturgödsel. NPK är konstgödning (NPK betyder KväveForforKalium) och man väljer ju själv om man vill gödsla med naturgödsel eller konstgödsel. Kogödsel är bra grundgödning för trädgården på våren, till perenner, buskar och träd. Kväve ska man vara försiktig med efter juli månad just pga av avmognadsprocessen som nån skrev om i ett annat inlägg. Gräsklipp och också bra, både som gödning och som stopp mot ogräs. Kanske inte så snyggt men smart!
--------------------
Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!Min hemsida
|
|
|
|
|
15-04-2009, 08:08
|
Medlem

|
Tack för alla bra svar! Kan tillägga att jag bor på en rullstensås, och "jorden" är den gulaste sand man kan hitta  Med ett par centimeter jord ovanpå förstås..
|
|
|
|
|
15-04-2009, 09:51
|

Medlem

|
Då är det idealiskt läge för gräsklipp!!
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2009, 19:16
|

Medlem

|
CITAT (Lady Hamilton @ 15-04-2009, 09:00)  Den absolut bästa gödningen är GRÄSKLIPP det kan man använda till allt. Köp en gräsklippare med uppsamlare så har du gödsel till allt. När du vill gödsla själva gräsmattan så klipper du bara gräset utan uppsamlare. Så har jag gjort i många år och det fungerar perfekt Jo, ja. Och tack också till GunnellF. Nu kommer svammel - sluta läs om du inte gillar svammel! Vi har ingen gräsuppsamlare, vi låter gräset få tillbaka sitt. Första trädgårdsåret klippte vi glatt och enkelt med den gamla icke-motordrivna-gräsklipparen. Jag tyckte gräsmattan var OK, vi vill inte ha en stel golfmatta (torparträdgård). Andra trädgårdsåret fick sambon för sig att gödsla gräsmattan med Algomin. Vi fick tjockt och frodigt gräs, som ledde till att vi åkte iväg och köpte en motordriven Klippo för, ja var det 8 tusen spänn? Jag som tyckte om ljudet av och känslan att klippa med den gamla gräsklipparen... Mer svammel, förlåt Förra året gödslade vi halva gräsmattan med Algomin (det räckte inte till hela, och vi kom oss inte för att köpa till). Man kunde tydligt se skillnaden, det var två olika mattor (färg och täthet). Jag lägger ingen värdering i det. Jag saknar ljudet och känslan att klippa med den gamla gräsklipparen.
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2009, 19:22
|

Medlem

|
CITAT (GunnellF @ 15-04-2009, 10:51)  Då är det idealiskt läge för gräsklipp!! Natur och Trädgård, han som odlar i sand/gräsklipp. Ibland är minnet som ett såll, hjälp mig eller snarare FlitigaLisa.
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2009, 19:27
|

Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751

|
CITAT (smuleborg @ 15-04-2009, 20:22)  Natur och Trädgård, han som odlar i sand/gräsklipp. Ibland är minnet som ett såll, hjälp mig eller snarare FlitigaLisa. Nils Åkerstedt, kanske...
--------------------
Har du också ett stort monster under sängen?  zon 1
|
|
|
|
|
15-04-2009, 19:39
|

Medlem

|
CITAT (Aqvakul @ 15-04-2009, 20:27)  Nils Åkerstedt, kanske... Ja, tack. Hoppas den Flitiga läser det här. Spännande odlingsteknik.
--------------------
|
|
|
|
|
15-04-2009, 20:31
|
Medlem
Antal inlägg: 23 015
Medlem nr: 6 358

|
NPK är en benämning av olika typer av produkter.
jag använder Blåkorn och olika naturliga produkter som exempel kogödsel eller gräsklipp.
Blåkorn - till allt som jag krukodlar och till växter i marken som behöver snabb näring på våren. även blommande växter behöver kväve och en del mycket! exempel änglatrumpet är en som kan få mycket kväve och ändå blomma.
Natuligtgödsel - använder jag som jordförbättring men också till odlingar i marken. det går ju också ha till sånt man kruklodlar exempel urin(Guldvatten), Nässelvatten m.m.
sedan beror det på vilken jord man har, en del riktigt bra jordar man köper innehåller ju näring för hela växtssäsongen. plus har man ler eller sandjord så kan mycket kompost och bra plantjord med mycket naturlig gödsel vara väldigt bra att använda.
sedan allt som ska övervintra ute, utsättas för frost bör inte ges näring efter Juli(en del inte efter Juni). jag använder INTE höstgödsel. många träd och buskar har sin aktiva tillväxt under våren-försommaren och det är då dom behöver mycket vatten och ev näring som behövs. där efter avtar deras tillväxt.
|
|
|
|
|
15-04-2009, 21:51
|
Medlem

|
Flaxss, nu blev jag nyfiken..varför använder du INTE hästgödsel (med versaler  )?? Det är alltså inte jämförbart med kogödsel som man ibland hör? Guud vad spännande det är med gödseldiskussioner! Alla har sina knep och preferenser och varje gång man testar en ny gödseltyp så finns det en gnagande känsla av att man gör något fel, eller att det finns något ÄNNU bättre. Aldrig har väl uttrycket "gräset är alltid grönare..." passat bättre. Eller kanske "smaken är som baken" Jag ser fram emot fler tips och knep! Någon mer än jag som vågar sig på hönsgödsel till perenner i rabatten? Haha, Flaxss jag ber om ursäkt. Att läsa hÖstgödsel som hÄstgödsel gav din mening en helt annan innebörd. Men nu fattar jag
|
|
|
|
|
16-04-2009, 07:29
|

Medlem

|
CITAT (Nina K @ 15-04-2009, 22:51)  Flaxss, nu blev jag nyfiken..varför använder du INTE hästgödsel (med versaler  )?? Det är alltså inte jämförbart med kogödsel som man ibland hör? Guud vad spännande det är med gödseldiskussioner! Alla har sina knep och preferenser och varje gång man testar en ny gödseltyp så finns det en gnagande känsla av att man gör något fel, eller att det finns något ÄNNU bättre. Aldrig har väl uttrycket "gräset är alltid grönare..." passat bättre. Eller kanske "smaken är som baken" Jag ser fram emot fler tips och knep! Någon mer än jag som vågar sig på hönsgödsel till perenner i rabatten? Haha, Flaxss jag ber om ursäkt. Att läsa hÖstgödsel som hÄstgödsel gav din mening en helt annan innebörd. Men nu fattar jag  Hönsgödsel innehåller lite väl mycket kväve men visst funkar den till perenner på våren/försommaren.
--------------------
|
|
|
|
|
16-04-2009, 08:49
|
Medlem

|
CITAT (smuleborg @ 15-04-2009, 20:16)  Förra året gödslade vi halva gräsmattan med Algomin (det räckte inte till hela, och vi kom oss inte för att köpa till). Man kunde tydligt se skillnaden, det var två olika mattor (färg och täthet). Jag lägger ingen värdering i det. Jag saknar ljudet och känslan att klippa med den gamla gräsklipparen. Smuleborg! Tack för svammel  Den del av gräsmattan som blev gödslad med Algomin blev den bättre då antar jag?!
|
|
|
|
|
16-04-2009, 18:18
|

Medlem

|
CITAT (FlitigaLisa @ 16-04-2009, 09:49)  Smuleborg! Tack för svammel  Den del av gräsmattan som blev gödslad med Algomin blev den bättre då antar jag?! Det beror på vad man tycker om. Den gödslade delen hade en mörkare grön färg, var tätare och växte snabbare.
--------------------
|
|
|
|
|
17-04-2009, 12:51
|
Medlem
Antal inlägg: 172
Medlem nr: 15 850

|
Gunnel F och embees ; nu förstår jag inte, har jag missuppfattat här, ni skriver att kompost inte är gödning utan främst ska användas till jordförbättring ? Tycker mig ganska säker på att jag flera gånger läst att kompost är så starkt näringskoncentrerad att man måste blanda ut det , upp till 10 gånger har jag sett nånstans. Näring = gödning i min värld, har jag fått det här om bakfoten ? Är nybörjare och försöker förstå lite av sammanhangen. Vårdar min kompost ömt och lägger ut runt buskar och träd och har också då inbillat mig att jag ger både jordförbättring och rikligt med gödning.
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|