Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Roundup Q, Är det något fel med denna produkt?
          Whatever
          Inlägg 15-04-2009, 20:52
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 22 374

Jag jobbar i butik där vi säljer ogräsmedlet Roundup Q. För ett tag sedan var det en kund som antyde att det var dåligt av oss att sälja denna produkt men vi fick aldrig fram varför. Är det någon här som vet?

Vi har inte fått höra något ifrån vårt huvudkontor om att det skulle vara något fel med produkten. Skulle vara skönt om kunde sprida lite ljus över saken!

Citera
          smuleborg
          Inlägg 15-04-2009, 21:20
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

Jag tänkte först att inte svara för att tiga ihjäl ditt inlägg, men så tänkte jag om.

Vi använder inte och skulle aldrig kunna tänka oss att använda R. Det är så. Punkt.

Läs på. Känn in.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Red Top
          Inlägg 15-04-2009, 21:24
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Du kan använda sökfunktionen uppe till höger och söka på produktnamnet. Det finns många trådar. whist.gif

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          ingrid fuxwall
          Inlägg 15-04-2009, 21:33
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 4 792
          Medlem nr: 5 891

Önskar dig välkommen hit smiley_small_hug.gif

Som Ny här är kanske inte det första man gör är att söka på inlägg från förra året, men jag tänker kanske fel.

ingrid

Citera
          Red Top
          Inlägg 15-04-2009, 21:47
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 8 776
          Medlem nr: 16 329

Det var inte meningen att vara oförskämd. Tyvärr är dock produkten ett hett debattämne och det kändes inte rätt att "väcka den björn som sover". kompiskram.gif

Här är resultatet av den sökning jag gjorde:

Klickbar länk

--------------------

Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.

Jevgenij Jevtusjenko

Citera
          Whatever
          Inlägg 15-04-2009, 21:49
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 22 374

Jag visste inte att man kunde göra så!

Men nu har jag försökt och jag hittar inget. Jag vet inte om jag söker fel, eller vad jag gör. Jag får upp en massa trådar men ingeting som har med det jag vill veta att göra.

Citera
          smuleborg
          Inlägg 15-04-2009, 22:21
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 1 623
          Medlem nr: 10 799

CITAT (Whatever @ 15-04-2009, 22:49) *
          Men nu har jag försökt och jag hittar inget. Jag vet inte om jag söker fel, eller vad jag gör. Jag får upp en massa trådar men ingeting som har med det jag vill veta att göra.

Välkommen hit. Som försäljare av R är du inte, hoppas jag, utan kunskap. Om sökfunktionen inte funkar här, går det att googla eller söka kunskap på annat sätt. Vi icke-lärda tvistar, så ock de lärda.

--------------------
          smuleborg - i ett torp mitt i skogen, tre mil norr om Stockholm.

Citera
          Azur
          Inlägg 15-04-2009, 22:39
          Länk hit: #8

Gäster

CITAT (Whatever @ 15-04-2009, 22:49) *

En del gillar inte kemikalier, och väldigt många gillar inte företaget som tillverkar Roundup.
          Det verkar inte vara mer än så. Det finns miljörisker med glyfosat, framförallt för vattenorganismer, men de verkar totalt sett vara ganska små. Det finns betydligt värre ämnen.

Redigerat av Azur: 15-04-2009, 22:41

Citera
          Preussen
          Inlägg 16-04-2009, 10:58
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (Azur @ 15-04-2009, 23:39) *
          En del gillar inte kemikalier, och väldigt många gillar inte företaget som tillverkar Roundup.
          Det verkar inte vara mer än så. Det finns miljörisker med glyfosat, framförallt för vattenorganismer, men de verkar totalt sett vara ganska små. Det finns betydligt värre ämnen.

äntligen ett sakligt svar.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          PeterDeleter
          Inlägg 16-04-2009, 11:27
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 387
          Medlem nr: 21 848

Trevligt se det kom ett svar till personen som frågade och inte enbart ris för han/hon la frågan. Frågar man inget får man inget veta och detta med att sök på tidigare inlägg får man leva med. Finns faktiskt de som inte är lika bevandrade i sökandes teknik som vissa andra. Detta ser man på alla forum så inget konstigt med det.

Men detta får mig att tänka på när jag hjälpte till avveckla en järnaffär för något år sen som funnits sen urminnes tider och ägaren gått ur tiden. Nere i källaren fann vi lårar med giftmärken och tog dit en saneringsfirma. Det visade sig vara DDT i en och annat smått och gott som idag är tämligen förbjudet. De som sanerade källaren såg ut som astronauter när dom tog hand om det.

Skulle varit kul lägga upp en fråga på forumet att man kommit över DDT och undrar vad bästa användningssättet i trädgården är. Roundup kan väl nästan ses som rena hälsokosten jämfört med det. tongue.gif

Citera
          Preussen
          Inlägg 16-04-2009, 17:05
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 1 443
          Medlem nr: 9 179

CITAT (PeterDeleter @ 16-04-2009, 12:27) *
          Trevligt se det kom ett svar till personen som frågade och inte enbart ris för han/hon la frågan. Frågar man inget får man inget veta och detta med att sök på tidigare inlägg får man leva med. Finns faktiskt de som inte är lika bevandrade i sökandes teknik som vissa andra. Detta ser man på alla forum så inget konstigt med det.

Men detta får mig att tänka på när jag hjälpte till avveckla en järnaffär för något år sen som funnits sen urminnes tider och ägaren gått ur tiden. Nere i källaren fann vi lårar med giftmärken och tog dit en saneringsfirma. Det visade sig vara DDT i en och annat smått och gott som idag är tämligen förbjudet. De som sanerade källaren såg ut som astronauter när dom tog hand om det.

Skulle varit kul lägga upp en fråga på forumet att man kommit över DDT och undrar vad bästa användningssättet i trädgården är. Roundup kan väl nästan ses som rena hälsokosten jämfört med det. tongue.gif

word Peterdeleter word

fast det är aldrig fel att påpeka sökfunktionen för någon gång ska vara första när man hör att den funktionen finns smile.gif

startar du DDT-tråden så får du höra lite.

--------------------
          Odlar i zon0-1!
          bloggen

Citera
          GunnellF
          Inlägg 23-04-2009, 12:15
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

Många har nog motstånd mot RoundUp just för att det är kemisk bekämpning. Fördelen med RoundUp är att det inte lagras i jorden utan går endast in i de växter man ger sig på. Det är ett effektivt medel när det används på rätt sätt och eftersom det får säljas i handeln, till vem som helst, måste anses som ett väldigt milt bekämpningsmedel mot ogräs.

Många drar sig ju inte för att spruta allt möjligt på löss och andra skadedjur vilket är betydligt värre än att spruta Roundup på ogräs!

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          KURT
          Inlägg 23-04-2009, 14:10
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 440
          Medlem nr: 34

CITAT (GunnellF @ 23-04-2009, 12:15) *
          Många har nog motstånd mot RoundUp just för att det är kemisk bekämpning. Fördelen med RoundUp är att det inte lagras i jorden utan går endast in i de växter man ger sig på. Det är ett effektivt medel när det används på rätt sätt och eftersom det får säljas i handeln, till vem som helst, måste anses som ett väldigt milt bekämpningsmedel mot ogräs.

Många drar sig ju inte för att spruta allt möjligt på löss och andra skadedjur vilket är betydligt värre än att spruta Roundup på ogräs!

Nedbrytningsprodukterna av glyfosfat dödar bla kräldjur:

http://vetenskapsnytt.blogspot.com/2005/08...dar-grodor.html

Citera
          Azur
          Inlägg 23-04-2009, 14:54
          Länk hit: #14

Gäster

CITAT (KURT @ 23-04-2009, 15:10) *
          Nedbrytningsprodukterna av glyfosfat dödar bla kräldjur:

POEA är inte en nedbrytningsprodukt utan ett s.k. vätmedel, ett medel som sänker ytspänningen så medlet får bättre kontakt med växten.
          Vätmedel som t.ex. diskmedel är ofta akutgiftiga för vattenorganismer, jag har själv dödat ett akvarium genom att göra vattenbyte med en hink det fanns lite såpa i.

Citera
          karlsdal
          Inlägg 23-04-2009, 15:48
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 13 845

Här kan du läsa lite om företaget som tillverkar RoundUp. (Det är en tidningsartikel)
          Och här...
          Och en blog...

Citera
          GunnellF
          Inlägg 23-04-2009, 16:31
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (karlsdal @ 23-04-2009, 16:48) *
          Här kan du läsa lite om företaget som tillverkar RoundUp. (Det är en tidningsartikel)
          Och här...
          Och en blog...

Ja man må ju bilda sig sin egen uppfattning men jag hittade även denna länk.

http://www.info-roundup.se/

Min egen uppfattning om Roundup är att man naturligtvis inte ska använda medlet till allt som växer där man inte vill ha det, mekanisk bekämpning är självklart bäst. Men ibland måste man ta till annat och då är Roundup effektivt och bra. Det ska användas med förstånd, självklart. Och jag pratar om preparatet och inte om tillverkaren, eftersom jag inte har tillräcklig kunskap om den saken för att kunna bilda mig en uppfattning.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          uno
          Inlägg 23-04-2009, 16:53
          Länk hit: #17

Medlem
          Antal inlägg: 1 310
          Medlem nr: 256

Det var väl tal om att Sverige skulle förbjuda försäljning av
          produkten till privatpersoner. Kanske var det EU som satte P för detta.

Rätt använd och med stor försiktighet använder jag produkten och är nöjd
          med resultatet.

Fortfarande har jag kvar några liter inköpta när det var tal om totalförbud.

--------------------
          unozon1-2

Citera
          karlsdal
          Inlägg 23-04-2009, 20:15
          Länk hit: #18

Medlem
          Antal inlägg: 217
          Medlem nr: 13 845

En video-länk (på engelska) De (en fransman och en RoundUp-demonstratör...) pratar i början om text som tidigare har stått på RoundUp, men som nu är borttaget... Tex att det förr stod "biologiskt nedbrytbart", men inte nu längre.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 22:20

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon