Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Plantera Thuja brabant
          Bonitas
          Inlägg 22-04-2009, 08:17
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 33
          Medlem nr: 18 392

Har nyss lagt en beställning på 235 st thuja brabant som planeras levereras ut den 15 maj. Vi har hyrt en minigrävare till den 23 maj. Något man skall tänka på medans man inte har planterat ner thujan? Bevattning etc?

Tacksam för alla svar thanks.gif

Citera
          ingrids
          Inlägg 22-04-2009, 08:38
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Om de är barrotade och det tar så lång tid emellan bör de nog jordslås för att inte torka ut. D.v.s. lägg dem ner och skyffla jord över rötterna, jorden kan du sedan vattna.

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          blomkronan
          Inlägg 22-04-2009, 08:45
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 3 467
          Medlem nr: 17 820

CITAT (Bonitas @ 22-04-2009, 09:17) *
          Har nyss lagt en beställning på 235 st thuja brabant som planeras levereras ut den 15 maj. Vi har hyrt en minigrävare till den 23 maj. Något man skall tänka på medans man inte har planterat ner thujan? Bevattning etc?

Tacksam för alla svar thanks.gif

OJ, 235 st fear.gif vilket jobb du har framför dig... smile.gif När jag satte mina tujor fick jag rådet att låta dom vara dom första åren... bara vattna inte klippa!!!! ursh va fula dom blev... klena... sad.gif

Finns det någon som kan ge "rätt" klippråd... så Bonitas inte gör samma misstag som mig smile.gif

Citera
          Bonitas
          Inlägg 22-04-2009, 09:35
          Länk hit: #4

Medlem

CITAT (ingrids @ 22-04-2009, 09:38) *
          Om de är barrotade och det tar så lång tid emellan bör de nog jordslås för att inte torka ut. D.v.s. lägg dem ner och skyffla jord över rötterna, jorden kan du sedan vattna.

Måste dom verkligen jordslås? Dom kommer levererade i 2 liters kruka.

CITAT (blomkronan @ 22-04-2009, 09:45) *
          OJ, 235 st fear.gif vilket jobb du har framför dig... smile.gif När jag satte mina tujor fick jag rådet att låta dom vara dom första åren... bara vattna inte klippa!!!! ursh va fula dom blev... klena... sad.gif

Finns det någon som kan ge "rätt" klippråd... så Bonitas inte gör samma misstag som mig smile.gif

Haha, jaaa smile.gif 76 m häck, 3 plantor per meter tongue.gif Därför har vi hyrt minigrävare. Jag har läst att man ska klippa sidorna, men inte topparna förens man har fått önskad höjd. Har också läst att thujan kräver mycket vattning!

Citera
          ingrids
          Inlägg 22-04-2009, 11:40
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 2 677
          Medlem nr: 8 727

Nej, det var därför jag skrev "om de är barrotade", utgick helt enkelt från att det var det när det var så många ... Är de krukade så är det bara att ställa skuggigt och vattna - mycket mindre bök smile.gif

--------------------
          Trädgården blir aldrig klar, men vissa dar känner jag mig rätt färdig

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 22-04-2009, 11:48
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

235 st, tufft. Se till att de får bra jord och mycket vatten och vatten och vatten. Så fixar det sig nog. Här har jag beskrivit hur jag gjorde med min thuja häck men det är inte så många plantor som dina.
          http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=2083

Lycka till

--------------------
          zon 3-4

Citera
          Bonitas
          Inlägg 23-04-2009, 12:40
          Länk hit: #7

Medlem

Tack snärra rara för era svar! Ringde till plantskolan och pratade med en trevlig kvinna. Hon sa lixom ni att det inte skulle vara några problem, så länge man vattnar dem smile.gif Så nu ser vi fram emot slutresultatet. Har hyrt minigrävare som sagt, så SÅÅÅÅ jobbigt borde det väl inte bli? Haha, jag har nog inte förstått vad jag har gett mig in på!

CITAT (Lilla Sibirien @ 22-04-2009, 12:48) *
          235 st, tufft. Se till att de får bra jord och mycket vatten och vatten och vatten. Så fixar det sig nog. Här har jag beskrivit hur jag gjorde med min thuja häck men det är inte så många plantor som dina.
          http://www.odla.nu/forums/index.php?automo...&album=2083

Lycka till

Det är faktiskt dina bilder som har inspirerat mig och sambon att skaffa thuja. Vi var lite mot det innan, men såg din häck och den är ju jättefin! Vi funderar på det här med bevattningen.. häcken kommer att bli 76 m lång. Vattnar du med slang, eller har du grävt ner en sån där bevattningslang (är inte alls hemma inom det här området).

Citera
          Lilla Sibirien
          Inlägg 23-04-2009, 19:21
          Länk hit: #8

Medlem
          Antal inlägg: 230
          Medlem nr: 14 465

Jag vattnade med en sån där slang med små hål, men jag vattnade väldigt mycket. Jag vattnade långsamt och hela nätter igenom. Det var därför min man sen installerade en vattenmätare på allt vatten som förbrukas utomhus.

Det var endast de två första åren som jag vattnade, nu får den klara sig själv. Däremot försöker jag hålla marken täck för att undvika avdunstning. Första året var det täckbark på påse, men det blev dyrt, höll endast ett år. Sen blev det spån från marsvinsburen, därefter har jag tagit vad som funnits.

--------------------
          zon 3-4

Citera
          chrille112
          Inlägg 25-04-2009, 13:46
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 70
          Medlem nr: 14 775

Sibirien: Vi har en väldig massa sågspån, tror du det kan fungera som marktäckare eller behövs det något grövre?

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 03:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon