Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Men vad är det för något!, Höga bruna stavar....
          charro
          Inlägg 25-04-2009, 18:16
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 22 668

Jag blir galen eller snart gråtfärdig här.
          För 1½ år sedan köpte vi en tomt som hade tillhört huset och som nu stod som "tipp". Vi har röjt den bra från skräp och fixat gräsmatta m.m.

MEN vi har ett problem, det dyker upp märkligt ogräs. Varken vi, grannarna eller de kunniga vi känner inom ogräs vet vad det är o har aldrig sett något liknande.

Bifogar bilder.
          Kan berätta att de växer antingen i klungor eller ensamma, stjälken är först mjuk för att efterhand bli stenhård ju högre de blir, de blir minismå taggar på dem. Roten är bara rakt ner ingen rot som sprider eller så. Bara en bit rakt ner, de går lätt att dra upp efter regn.

Förra året provade vi med ättika, salt, ogräsmedel som man sprayade rakt på föremålet.

Men de kommer ändå igen...de försökar sig snabbt med. Har halva gräsmattan med skiten (ursäkta)

Har barn med som ska leka på tomten.

*Tillägg när vi såg dem första gången var dem 1½m höga och då kunde vi bryta av stammarna högre upp och det vat stammen ihålig. Verkar som om ju större de blir desto kraftigare blir stammen och desto ihåligare.

Tar tacksamt emot alla förslag på vad det kan vara o hur vi får bort eländet.

Redigerat av charro: 25-04-2009, 18:22

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 25-04-2009, 18:22
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Jätteslide ett av de mest svårutrotade ogräsen, kallas även fattigmansbambu. Överlever t.o.m roundup så tyvärr grävmaskin el. liknande är nog det som gäller ifall den finns på stora ytor.

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          charro
          Inlägg 25-04-2009, 18:25
          Länk hit: #3

Medlem

Du milde himmel! Jo den finns på en yta av 400kvm. Räcker det med att gräva förhand?! Eller måste man ta till grävmaskin? Vet inte ens om vi får in en grävmaskin på tomten...hmm...

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 25-04-2009, 19:22) *
          Jätteslide ett av de mest svårutrotade ogräsen, kallas även fattigmansbambu. Överlever t.o.m roundup så tyvärr grävmaskin el. liknande är nog det som gäller ifall den finns på stora ytor.

Citera
          noora
          Inlägg 25-04-2009, 18:42
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

Är du säker på att ni får upp hela roten när ni drar upp dem? Jag har fått uppfattningen att den sprider sig med rotskott och att den går väldigt djupt sad.gif

Har ni gräsmatta på platsen? Vad händer om ni klipper gräset ofta? Skotten är ju rätt veka när dom är små och går att klippa med gräsklipparen.

Vi har nån sorts slide i trädgården. Någon har förmodligen planterat den som prydnadsväxt och den dyker upp lite varstans utanför själva planteringsstället, men vi kör över de oönskade skotten med gräsklipparen.

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          charro
          Inlägg 25-04-2009, 20:17
          Länk hit: #5

Medlem

Jaha, så roten går längre ner än det vi kan dra upp. Trodde vi fick upp slutet för det såg "kapat" ut i änden på något sätt.
          Jo tanken är gräs på den biten, just nu har vi dragit bort hallonbuskar o ska fixa till mot ogräset.
          Funkar säkert att klippa med gräsklipparn, men de växer ju snabbt.

CITAT (noora @ 25-04-2009, 19:42) *
          Är du säker på att ni får upp hela roten när ni drar upp dem? Jag har fått uppfattningen att den sprider sig med rotskott och att den går väldigt djupt sad.gif

Har ni gräsmatta på platsen? Vad händer om ni klipper gräset ofta? Skotten är ju rätt veka när dom är små och går att klippa med gräsklipparen.

Vi har nån sorts slide i trädgården. Någon har förmodligen planterat den som prydnadsväxt och den dyker upp lite varstans utanför själva planteringsstället, men vi kör över de oönskade skotten med gräsklipparen.

Citera
          charro
          Inlägg 27-04-2009, 07:10
          Länk hit: #6

Medlem

Okej, har googlat runt en massa ett par dagar och fattar att vi har flera års arbete framför oss. *pust*

Men jag hittar inte svar på HUR långt ner rötterna går, 1m eller mindre/mer.

Vad tror ni om att lägga en stor dammduk (har en som bara ligger då vi inte ska ha damm pga småbarn)
          Täcka duken med jord o gräs.
          Skulle rötterna söka sig utanför duken och komma upp ändå eller skulle de dö eller rent av komma igenom duken?!

Kan man bränna bort det, alltså sätta fyr under kontroll givetvis.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 27-04-2009, 09:02
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Slide har jag lyckats utrota med Roundup men på ett speciellt sätt. Låt skotten växa upp en meter eller så. Klipp sen av stammen alldeles under en nod och häll ner Roundup i den ihåliga stammen. Att spruta på bladen ger inte så mycket resultat. Räkna med att kanske få upprepa behandlingen och att det skvätter ut på marken runtomkring med åtföljande bruna fläckar. Jag anser dock att boten är bättre än soten, slide verkar komma upp direkt från helvetet för att pina mänskligheten.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          charro
          Inlägg 27-04-2009, 09:33
          Länk hit: #8

Medlem

Ju mer jag läser om detta elände så fattar jag inte varför folk verkligen vill ha skiten.
          Vi får helt enkelt gränsa av med nät så inte ungarna går dit under tiden det växer upp, det växer ju rätt fort så det går ju säkert bra. Att det blir förstör runt omkring gör ju inget, vi har inte fullt gräs där ännu så det är ju lätt att fixa till sedan.
          Tack för tipset! :-)

CITAT (Gossen Ruda @ 27-04-2009, 10:02) *
          Slide har jag lyckats utrota med Roundup men på ett speciellt sätt. Låt skotten växa upp en meter eller så. Klipp sen av stammen alldeles under en nod och häll ner Roundup i den ihåliga stammen. Att spruta på bladen ger inte så mycket resultat. Räkna med att kanske få upprepa behandlingen och att det skvätter ut på marken runtomkring med åtföljande bruna fläckar. Jag anser dock att boten är bättre än soten, slide verkar komma upp direkt från helvetet för att pina mänskligheten.

Citera
          noora
          Inlägg 27-04-2009, 22:12
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 1 699
          Medlem nr: 678

CITAT (charro @ 27-04-2009, 10:33) *
          Ju mer jag läser om detta elände så fattar jag inte varför folk verkligen vill ha skiten.

Den lilla klunga vi har är väldigt dekorativ. Jag har inte kommit fram till om det är parkslide eller jätteslide vi har, men den ser fin ut där den står mitt i gräsmattan och den håller sig ganska väl på plats om man kan köra gräsklipparen runt omkring. Riktigt lika fint är det inte borta vid tomtgränsen där den har kommit upp mitt ibland en massa buskar och är svårrensad eftersom man inte bara kan köra över den med gräsklipparen.

Det är nog mer elakt mot grannarna att plantera slide. Bara för att man själv tycker att det är okej att rensa rännande skott så är kanske inte grannen av samma åsikt...

--------------------
          Noora - med trädgård i Tullinge, zon 2-3
          Nooras Örtagård - min webbsida om örter

Citera
          netaave
          Inlägg 27-04-2009, 22:18
          Länk hit: #10

Medlem
          Antal inlägg: 8 016
          Medlem nr: 3 244

Hade hela framsidans ena gräsmatta full med bambuskott när vi flyttade hit för 22 år sen, det tog många år innan den försvann helt, kan än idag hitta faktiskt, min erfarenhet är att om man väntar till man får ordentligt tag med handen att dra upp dom ju lättare följer roten med. Gräver man är det lätt att man gräver av en bit som blir kvar o så kommer det ännu fler.

--------------------

Citera
          Andypandy
          Inlägg 28-04-2009, 21:17
          Länk hit: #11

Medlem
          Antal inlägg: 149
          Medlem nr: 5 596

Där ser man hur nyttigt det är att bara ta en stund planlös surf på Odla.nu

Har sett en jättefräck hög växt som liknar bambu växa fritt intill en väg i bohuslän..
          jag har åkt den vägen i ett par års tid och jag vill minnas att den fanns på andra sidan diket förut.. nu hänger den över vägen.

Funderade på att ta hem en planta och sätta i ett hörne av tomten.Den ser ju faktiskt bra ut slap.gif

Idag så såg jag den på bild här....!
          googlade på den nu i 10 minuter... -fear-.gif -fear-.gif

*pust... det där var nära* tongue.gif

--------------------
          Krylbo, Sonnbo i Södra Dalarna

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2009, 15:33
          Länk hit: #12

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Hihihi, ja, ibland ska man tänke efter före. Jag har faktiskt också varit sugen på att gräva hem en planta, tur att jag är så trög annars hade jag säkert importerat dem innan jag lärt mig bättre.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          Chamomille
          Inlägg 29-04-2009, 15:53
          Länk hit: #13

Medlem
          Antal inlägg: 10 013
          Medlem nr: 11 250

Är det den som kallas Turkiskt vete?

--------------------
          Camilla zon 2-3

Ett gott skratt förlänger munnen.

Citera
          charro
          Inlägg 29-04-2009, 17:25
          Länk hit: #14

Medlem

Jätteslide eller falskbambu, tror jag det var den kallades för.
          Namnet spelar inte så stor roll för mig, för den ska väck.

Nu har jag efter massmail till släkt/vänners kontakt till kontakt fått hjälp med att beställa rätt produkt. Dock är denna produkt licensierad och används bla bönderna. Inget vi ska göra själva utan denna person kommer personligen hit o hjälper oss.

Det finns enligt honom två sätt att bli av med det hela.
          1. klippa, klippa så fort det kommer upp nytt på så sätt tröttar man ut växten, tar dock lång tid ibland flera år innan det försvinner. Kan även ligga latent för att sedan ploppa upp på annan del på tomten.
          2. Bekämpingsmedel av licens. då låter man först växten växa upp til iaf 15cm höjd, klipper av strax under blomman. Därefter droppar man ner detta medel rakt i den ihåliga stammen. Rakt ner till roten som dör. Snabbt, o effektivt och precis vad vi ska göra.

Att täcka över, bränna eller annat lönar sig inte då roten sitter så pass djupt o stjälken är så kraftig så den kommer igenom.

Citera
          Gossen Ruda
          Inlägg 29-04-2009, 19:48
          Länk hit: #15

Medlem
          Antal inlägg: 23 957
          Medlem nr: 296

Värt att komma ihåg är att Roundup som många hatar är rena växtgödningen i jämförelse mad andra medel som dock inte vem som helst får hantera.

--------------------
          Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです

Straight for ever. Cogito, ergo sum.

Citera
          CillaM
          Inlägg 29-04-2009, 20:25
          Länk hit: #16

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Min erfarenhet av slide är att ju mer man bökar för att få bort den, ju mer sprider man den. En grävmaskin är det enda. Och det ska helst göras mitt på sommaren. Sliden blommar sent och nu när alla rensar, krattar och river i jorden där sliden står sprider man också fröerna.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 03:51

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon