Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Jord i kolonilott, Jord och gödsling i kolonilott
          officinalis
          Inlägg 29-04-2009, 08:35
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 098
          Medlem nr: 21 126

Jag försökte skriva i en kolonilottråd, men fick aldrig något svar, så jag skriver en ny tråd istället.

Jag tycker jorden verkar fin, något lerigare än torvrik jord, men fortfarande lätt att gräva i. Kompostmaterialet jag hade på förbättrade jorden avsevärt. Hittade dock väldigt lite djur i jorden vilken förvånade mig eftersom jag på ett annat ställe där jag odlar hittar enormt mycket med gråsuggor, myror, tusenfotingar, maskar och lustiga skalbaggar (och övervintrande paddor ibland). Är jorden i vår lott näringsfattig? Jag tänkte jordförbättra med lite kogödsel också, främst jordgubbslandet vi fick ärva som har spritt sig lite väl mycket.
          Det blir ca 150 liter kogödsel på 50kvm. Kan det behövas mer?

Jordgubbslandet ska vi flytta på. Vi gräver upp dom finaste plantorna, ganska djupt så att vi inte stör rotsystemet för mycket och gräver ned dom på en ny plats. Där jordgubbarna stått ska vi istället sätta några sättpotatisar och lite andra växter.

Har även Biobact-strö som näringstillskott och det hade jag tänkt ösa ut enligt anvisningarna nu i vår. Har även funderat på att ordna en ordentlig hink och vattna med nässelvatten under somrarna. Men jag kanske borde undvika nässelvattnet till exempelvis potatis eftersom nässlorna är så kväverika?

Ska sätta lök och potatis till helgen troligen. Men jag kanske ska skippa både kogödsel och tillförande näring där? Såvitt jag vet så utvecklar lökarna och potatisarna mest blast ifall man ger näring.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2009, 08:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 10 733
          Medlem nr: 2 529

Hej!

Jag missade ditt inlägg i andra tråden -fear-.gif ... På år lott finns inte heller så mycket djur, förutom sniglar och maskar då. Men när lerjorden torkar ser man inte mycket av dem heller. Vi hade ett gamalt övervuxet jordgubbsland på vår lott också som vi hackade upp med stor möda och planterade potäter där. Jorden är fortfarande som sämst där, i år har jag grävt ner löv och kompost som ej förmultnat men var död, i leran. Får se om det får fart på myllan. Jag kan ej det där med jord, så det kan jag ej svara på på ett proffsigt sätt. Jag har i flera år kört ner hästens torvbädd minus bajs på vår lott, det har växt som hejjsan! Även potatisen trots grannarnas glada tillrop om det det bara skulle bli blast shy.gif . I år blir det ingen torv, har köpt hönsskit. Men köpt gödsel har jag aldrig förr använt, så jag får se hur det går! Jag ska också hämta koskit från en bonde, men jag vet ej hur mkt man borde ta.. Jag öser på!

Det svåraste är att variera var potatisen ska växa, eftersom vi har mest av det. (PGA sniglar det enda som växer numera).

Av mina svar blev du nog inte klokare rolleyes.gif ..
          Kicki

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          officinalis
          Inlägg 29-04-2009, 09:52
          Länk hit: #3

Medlem

Ja, men det var väl litegranna i alla fall. Tack för svaret.
          Hönsgödslet är väl ganska starkt och ska väl bara ösas ut någon/några ggr på sommaren?
          Får hoppas att vi slipper sniglerproblemet. Har inte hört med närliggande folk om det än.
          Hade jag haft tillgång till bil hade jag hört mig för bland lokala bönder också. Onödigt att köpa fint paketerade gödselpaket hos blomsterbutiken tror jag.

--------------------
          Odlar i zon 3 och skriver om grönsaksodling, trädgård och natur med förhållandevis jämna mellanrum.

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2009, 13:38
          Länk hit: #4

Medlem

Ja, höneskiten verkar vara stark, kände att det var lättast att få med i bilen! Koskiten tar jag nog och lånar en transport till, men först måste jag få ner potatis och lök. Kan du inte muta någon och låna en bil en kväll? Fast trädgårdshandeln ska ju gå med vinst de med, kan vara bra att gynna dem ibland wink.gif

Hoppas också du slipper sniglarna, de är ett elände man inte förstår vidden av förrens de invaderat.

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera
          officinalis
          Inlägg 29-04-2009, 14:16
          Länk hit: #5

Medlem

Ja, usch. Har sett snigelrika områden fuktiga kvällar. Det är rätt ofattbart hur mycket sniglar det är.
          Jag har några idéer dock rolleyes.gif
          Ja, det är en idé om att muta någon. Det fick jag faktiskt göra när jag ordnade färdigpaketerad kogödsel. Tills nästa år så ska jag kika vidare på det.

--------------------

Citera
          Wilmer
          Inlägg 29-04-2009, 15:24
          Länk hit: #6

Medlem

Jag tänkte väl det, jobbigt att släpa kopåpåsen på bussen smile.gif

Alla snigeldödartips mottages tacksamt!!!!!!!!

--------------------

Killerq Mini Wrigg.jpg

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 09:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon