Jag var där får något år sedan. Det är en jättestor (var tidigare ivarje fall) trädgårdsmarknad. Man lurar sig om man tror att det enbart är växter, för det är det inte. Det finns allt möjligt som tillhör trädgård på denna växtmarknad även om försäljningen av växter är övervägande. Är man på jakt efter lite äldre växter så kan man få tag på det också om det vill dig väl. De försäljare man kan hitta är verkligen olika, allt från det moderna stora företaget som säljer nymodigheter till den enskilda gamla tanten eller farbrorn som har grävt upp lite från sin egen trädgård och säljer detta. Jag har under åren hittat många fina gamal irisar t ex i Estland, köpta på mindre marknader eller utefter vägarna runt om i landet. Estland har nu blivit dyrare än det var när jag började åka dig i början på 90-talet men de här små torgförsäljarna etc är även idag mer intresserade av att få in några kroon på sina överblivna växter och därmed dryga ut sin kassa.
Den här stora marknaden då. Du får nog beväpna dig med ett par riktigt bekväma skor, området är stort och du kommer helt säkert att bli trött i fötterna

. Sedan kan det också vara bra att beväpna sig med lite plastkassar för att bära växterna (inte alla försäljare har plastkassar). Har du någon form av "dramaten" som vi kallar det här i Skåne (dvs en sådan där liten väska på två hjul som man tidigare hade när man gick och handlade (därav namnet dramaten (=dra maten

)) så är det ju ännu bättre. Annars så kan jag bara önska lycka till! Det blir säkert jättetrevligt.
Redigerat av Monica B: 30-04-2009, 08:02