Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Pelargonen tappar sina blomblad, Frösådd P. Elongatum
          lovwal
          Inlägg 01-05-2009, 13:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 204
          Medlem nr: 20 471

Jag har tre frösådda pelargoner P. Elongatum vilka stortrivs - antalet blomstänglar och knoppar är mycket glädjande! När de första knopparna slog ut tappade dem blombladen efter någon timme. Fyra utslagna knoppar senare - varav alla kort därefter tappat sina blomblad - ställde jag in pelargonerna och skyllde på blåsten utomhus. Trots detta har nästkommande knoppar tappat sina blomblad inom ett dygn. sad.gif

Vad beror detta på? Är underbart kort eller är något fel? confused.gif

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Bassam
          Inlägg 02-05-2009, 16:53
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 7 985
          Medlem nr: 12 723

Tack för frågan

knoppar torkari torrt varmt väder och lite fuktighet i luften det bästa sättet att undvika detta är att ge dem lite vatten varje dag

H:Bassam

Citera
          Meriona
          Inlägg 02-05-2009, 17:27
          Länk hit: #3

Gäster

Jag skulle aldrig i livet komma på iden att vattna mina pelargoner varje dag, de måste torka upp emellan! OM de står i gassande sol HELA dagen MITT på högsommaren kan de få vatten varje dag, aldrig nånsin annars! blink.gif

Det som du råkat ut för har aldrig hänt mig, men jag skulle nog avvakta, den kommer sig nog ska du se!

Citera
          GunnellF
          Inlägg 02-05-2009, 21:02
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Bassam @ 02-05-2009, 17:53) *
          Tack för frågan
          knoppar torkari torrt varmt väder och lite fuktighet i luften det bästa sättet att undvika detta är att ge dem lite vatten varje dag

H:Bassam

Pelargoner ska inte vattnas ofta utan man ska låta jorden torka upp mellan varven!

Bäst är att ta bort dom första omgångarna knoppar och låta plantorna växa till sig innan man låter dom blomma. Vid odling av Pelargon i större skala plockar man alltid bort några omgångar knopp innan man låter plantorna blomma, som jämförelse.
          Det är dessutom liiite tidigt för Pelargoner att blomma än, dom ska ha mycket sol och varmt för att trivas. Ge plantorna regelbundet med näring, gärna långtidsgödning i jorden... Pelargoner är näringskrävande för att bli fina.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Danne031
          Inlägg 02-05-2009, 22:59
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Jag måste bara passa på att fråga här då det handlar om pelargoner..
          Vi fick för ett tag sedan 2 Mårbacka som ska planteras om i stora krukor i veckan, ska man kanske passa på att blanda i lite kogödsel med planteringsjorden? Eller ska man bara gödsla med vanlig växtnäring i vattnet?

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          GunnellF
          Inlägg 03-05-2009, 08:21
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 914
          Medlem nr: 22 185

CITAT (Danne031 @ 02-05-2009, 23:59) *
          Jag måste bara passa på att fråga här då det handlar om pelargoner..
          Vi fick för ett tag sedan 2 Mårbacka som ska planteras om i stora krukor i veckan, ska man kanske passa på att blanda i lite kogödsel med planteringsjorden? Eller ska man bara gödsla med vanlig växtnäring i vattnet?

Blanda gärna ner lite kogödsel i jorden, inte för mycket bara - kanske en näve eller två (beroende på strl på krukan) per kruka och blanda ordentligt. Pelargoner blir superfina av det! Efter ett tag när dom börjar blomma ordentligt kan du vattna med blomnäring, alltså för blommande växter, eller stoppa ner näringspinnar i jorden (för blommande) eller mylla ner långtidsgödning. Pelargoner kräver god gödning för att bli riktigt fina.

--------------------
          Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt!
          Min hemsida

Citera
          Danne031
          Inlägg 03-05-2009, 15:56
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 373
          Medlem nr: 21 760

Tror krukorna vi har i åtanke är 31cm, jag tror att tanten vi fick dom av brukar både övervintra och ta sticklingar så förhoppningsvis kommer dom bli riktigt stora med lite kärlek smile.gif

Tack för tipsen.

--------------------
          Stundtals passionerad hobbyodlare
          4mil sydost om Göteborg, zon 4
          y

Citera
          lovwal
          Inlägg 03-05-2009, 17:13
          Länk hit: #8

Medlem

tack för ert engagemang!

CITAT (Bassam @ 02-05-2009, 17:53) *

knopparna torkar inte, de är jättefina och likaså blommorna. problemet är att blombladen faller av inom ett dygn.

Jag hoppas att det är som du skriver Meriona, att avvaktan är på sin plats. dunno.gif

CITAT (GunnellF)
          Pelargoner ska inte vattnas ofta utan man ska låta jorden torka upp mellan varven! --- Pelargoner är näringskrävande för att bli fina.

Jorden torkar upp mellan varven och består av blomjord och kogödsel. Tillsätter flytande näring vid vattning.

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera
          Storåtjejen
          Inlägg 04-05-2009, 09:55
          Länk hit: #9

Medlem
          Antal inlägg: 337
          Medlem nr: 5 783

CITAT (lovwal @ 03-05-2009, 18:13) *
          tack för ert engagemang!
          knopparna torkar inte, de är jättefina och likaså blommorna. problemet är att blombladen faller av inom ett dygn.

Jag hoppas att det är som du skriver Meriona, att avvaktan är på sin plats. dunno.gif
          Jorden torkar upp mellan varven och består av blomjord och kogödsel. Tillsätter flytande näring vid vattning.

Men är det inte så att vildpelargoner inte ska ha så kraftig jord som övriga? De växer i mager jord naturligt, om nu inte jag missminner mig alldeles confused.gif Rätta mig om jag har fel, nono.gif ni som kan lite mer om vildpelargoner. P. elongatum är ju en vildis!

--------------------
          / Storåtjejen zon 3-4

Citera
          lovwal
          Inlägg 04-05-2009, 10:04
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Storåtjejen @ 04-05-2009, 10:55) *
          Men är det inte så att vildpelargoner inte ska ha så kraftig jord som övriga? De växer i mager jord naturligt, om nu inte jag missminner mig alldeles

intressant! tummenupp.gif jag avvaktar med flytande näring tills vidare, för visst är det en vildpelargon.

--------------------
          Balkong zon 2.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 25-07-2025, 01:25

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon