Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Hur breda blir schersminer?
          tvilling77
          Inlägg 03-05-2009, 12:06
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 369
          Medlem nr: 16 600

Jag har tänkt plantera både smultronschersmin och norrlandsschersmin och vet ju ungefär hur höga dom blir men blir dom väldigt breda? Zon 5-6!
          Anledningen att jag frågar är att de ska planteras i närheten av annan växtlighet...:-)

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 03-05-2009, 13:45
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

Orörda och obeskurna kan smultronschersmin (Philadelphus Lemoinei-Gruppen) bli 2-2,5 meter bred medan norrlandsschersminen (Philadelphus lewisii 'Waterton') kan bli upp mot 3,5 meter bred. Norrlandsschersminen växer, som ung ganska vasformigt men grenarna lägger sig efter hand ganska mycket utåt sidorna. Smultronscherminen är mindre men växer ganska likartad.

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          tvilling77
          Inlägg 04-05-2009, 06:03
          Länk hit: #3

Medlem

Tack för ditt svar!! :-) Dom blir med andra ord rätt stora...

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Betty
          Inlägg 04-05-2009, 07:29
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 14 536
          Medlem nr: 14

CITAT (Big Gardener @ 03-05-2009, 14:45) *
          Orörda och obeskurna kan smultronschersmin (Philadelphus Lemoinei-Gruppen) bli 2-2,5 meter bred medan norrlandsschersminen (Philadelphus lewisii 'Waterton') kan bli upp mot 3,5 meter bred. Norrlandsschersminen växer, som ung ganska vasformigt men grenarna lägger sig efter hand ganska mycket utåt sidorna. Smultronscherminen är mindre men växer ganska likartad.

Ja du Birger, de där måtten gäller säkert för Halmstad wink.gif - men nu var ju frågan hur stora schersminerna blir uppe i zon 5-6. Min erfarenhet av dessa buskar säger: Norrlandsschersmin - Philadelphus lewisii 'Waterton' - slutbredd ca 2 m och sluthöjd ca 2,5 meter och Philadelphus Lemoinei-gruppen - Smultronschersmin ungefär en halvmeter mindre både på bredden och höjden.

Redigerat av Betty: 04-05-2009, 07:31

--------------------
          Norrbottenskusten zon 5-6

Citera
          Big Gardener
          Inlägg 04-05-2009, 17:25
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 1 124
          Medlem nr: 4 943

För all del smile.gif Vi har alla olika erfarenheter. Tack för komplettering

Redigerat av Big Gardener: 04-05-2009, 17:31

--------------------
          Birger Ekenstierna - Hortonom
          Trädgårdscoach.se

Citera
          tvilling77
          Inlägg 05-05-2009, 11:54
          Länk hit: #6

Medlem

CITAT (Betty @ 04-05-2009, 08:29) *
          Ja du Birger, de där måtten gäller säkert för Halmstad wink.gif - men nu var ju frågan hur stora schersminerna blir uppe i zon 5-6. Min erfarenhet av dessa buskar säger: Norrlandsschersmin - Philadelphus lewisii 'Waterton' - slutbredd ca 2 m och sluthöjd ca 2,5 meter och Philadelphus Lemoinei-gruppen - Smultronschersmin ungefär en halvmeter mindre både på bredden och höjden.

Tack Betty! Dom blir ändå rätt stora och det är bra eftersom jag ska använda dem som insynsskydd men dom är ju även vackra! Är dom hyfsat snabbväxande eller?

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Betty
          Inlägg 05-05-2009, 14:57
          Länk hit: #7

Medlem

Svår fråga att svara på, hur snabba de är beror ju på flera faktorer typ jordmån, läge o.s.v. Mina schersminer är planterade i juni -03 och de var ca 1,8 m höga förra sommaren, de står i ganska fet jord men i ett relativt blåsigt läge - i mer vindskyddat läge hade de säkert hunnit få mer höjd vid det här laget.

--------------------

Citera
          tvilling77
          Inlägg 06-05-2009, 07:57
          Länk hit: #8

Medlem

CITAT (Betty @ 05-05-2009, 15:57) *
          Svår fråga att svara på, hur snabba de är beror ju på flera faktorer typ jordmån, läge o.s.v. Mina schersminer är planterade i juni -03 och de var ca 1,8 m höga förra sommaren, de står i ganska fet jord men i ett relativt blåsigt läge - i mer vindskyddat läge hade de säkert hunnit få mer höjd vid det här laget.

Det blir ett soligt ganska vindskyddat läge så kanske växer dom hyfsat fort då...Hur är det med schersminerna i allmänhet, blir dom risiga och fula efter några år för jag hör vissa säga det...det vill man ju inte såklart!

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera
          Betty
          Inlägg 06-05-2009, 08:16
          Länk hit: #9

Medlem

Schersminer har många och tunna grenar vilket kan ge ett rätt så risigt utseende - men bara innan de får löv. Under den grönskande perioden ser de inte alls så risiga ut. Man kan ta bort några 4-5 år gamla grenar/år som föryngring när buskarna blivit lite äldre och om man då tycker att de är för risiga. Såga då längst nere vid marken, att beskära grenar högre upp ger inget bra resultat. (Schersminen är en tålig buske som kommer igen även om man skulle kapa ner den totalt jämns med marken.) Föryngrinsbeskärningen görs tidigt på vårvintern innan lövsprickningen.
          Jag bildsökte på Google och hittade en del fina bilder som visar hur schersminer växer: Bilder. (Mina egna schersminer är ingen idé att fota och lägga in bilder på eftersom de ännu inte har några löv.)

--------------------

Citera
          tvilling77
          Inlägg 06-05-2009, 09:33
          Länk hit: #10

Medlem

CITAT (Betty @ 06-05-2009, 09:16) *
          Schersminer har många och tunna grenar vilket kan ge ett rätt så risigt utseende - men bara innan de får löv. Under den grönskande perioden ser de inte alls så risiga ut. Man kan ta bort några 4-5 år gamla grenar/år som föryngring när buskarna blivit lite äldre och om man då tycker att de är för risiga. Såga då längst nere vid marken, att beskära grenar högre upp ger inget bra resultat. (Schersminen är en tålig buske som kommer igen även om man skulle kapa ner den totalt jämns med marken.) Föryngrinsbeskärningen görs tidigt på vårvintern innan lövsprickningen.
          Jag bildsökte på Google och hittade en del fina bilder som visar hur schersminer växer: Bilder. (Mina egna schersminer är ingen idé att fota och lägga in bilder på eftersom de ännu inte har några löv.)

okej, så man behöver inte bli avskräckt då? Jag gillar nämligen inte den risiga typen av buskar, men allt hänger väl på hur väl man sköter om dom! :-)

--------------------
          Cecilia

Norrlandskusten zon 5/6

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 12:50

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon