Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Norrlandsschersmin som häck?
          rymdblomma
          Inlägg 04-05-2009, 13:08
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 10
          Medlem nr: 10 181

Vi har en framsida som behöver en häck - eller jag täntke snarare sätta buskar ganska tätt för att inte behöva vänta på en häck att växa upp. Sträckan är 5 m, och i söderläge i zon 5 eller 6 tror jag (Norrbottenskust)

Jag vill gärna ha något med vita blommor, och har funderat på norrlandsschersmin. Eftersom jag är trädgårdsnybörjare så vet jag inte om det är ett "svårt" val? Min andra favorit är syrenhortensia, men det kanske är ett mer osäkert kort?

Funkar det förresten lika bra med buskar som häck - det får gärna vara tätt och högt, dock ej för brett.

Något speciellt man bör tänka på?

Citera
          SidneyB
          Inlägg 04-05-2009, 17:51
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 10 328

Hmm, jag är inget proffs men som häck skulle jag snarare satsa på svart aronia eller häggmispel. Vanliga och kanske trista i jämförelse men betydligt säkrare.
          5 m är i o f s inte så lång häck men dock. Rätta mig gärna om jag har fel men blir inte schersminer lätt risiga och behöver rensas ur mycket för att inte bara se trista ut? De går inte att beskära bara på höjden heller. Och breda blir de. Häggmispel blir väldigt hög och smal medan aronian blir bredare och har ett kraftigare växtsätt.

Syrenhortensia har jag ingen erfarenhet av.

Bukettapel är ett annat förslag som blir väldigt fin som häck, även som klippt häck med ett myller av blommor på "insidan" om du vill ha något mer romantiskt.

Gå på häckspaning och leta reda på en häck som du gillar och fråga sedan vad det är! Det är det bästa tipset! Och köp gärna buskar istället för häckplantor, då får du en hög och tät häck snabbare (men också dyrare)

Lycka till!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 31-08-2025, 15:08

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon