Ska jag säga vad jag tror om SOFs inställning? Jag tror att det är så att de drar alla som ställer denna fråga över en kam och väger det positiva fågelintresset mot den eventuella negativa effekt som viss matning ibland kan ha på några individer av vissa vanliga arter, om ni förstår hur jag menar. Allmänhetens fågelintresse ska främjas, även till priset av en eller annan felnärd finkunge. Även vintermatning är mycket omdiskuterad som jag utförligt och med källhänvisningar har redogjort förr i andra trådar, men ingen lyssnar, vanligt folk vill mata. Man vill höra SOF säga att det är okej. SOF skriver på fågelmatspåsar "mata våra stackars fåglar". Jag ser det helt enkelt som reklam, som ett sätt för SOF att komma i kontakt med den vanliga, lite lagom fågelintresserade vintermataren. De bryr sig nog inte så mycket om svaret, inga arter kommer att dö ut om vi matar på våren, alltså säger de "ja ja visst, mata på du *klapp på huvudet*". Jag har kanske inte samma erfarenhet, har inte fått frågan tillräckligt många gånger för att ha slutat bry mig. Jag bryr mig, om så bara en fågel får nedsatt kondition så är det ju negativt även om det inte märks i det stora hela. Men dessutom tar jag dig gunnevi och andra som frågar på allvar, jag tycker det är fint att du har tänkt till och vill göra vad som är bäst för fåglarna, du har förtjänat ett allvarligt menat svar och inte bara en klapp på huvudet. Förresten, om du har holkar och häckar, ogräs och insekter i din trädgård så kommer ju inte fåglarna att försvinna på våren! Här är det massor med fåglar fast jag har slutat mata.
--------------------
Det ska gå.
|