Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Misslyckad klematisplantering - men nu jä..., Skam den som ger sig
          Forte
          Inlägg 10-05-2009, 15:39
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 3 182

Har vid två olika tillfällen försökt plantera klematis mot ett soldränkt plank. Grannen har en Jack Manny som blommar fantastiskt i precis samma läge, så läget är nog bra. Men mina klematis (en President och en alpklematis-nånting) har båda växt lite försiktigt första året (har klippt till 50 cm vid plantering), börjat växa andra året och sedan dött sakta men säkert. Tredje året är plantan stendöd. Provade att klippa ner alpklematisen till 10 cm när det började se illavarslande ut, men nejdå, stendog den också. Dessutom stod där faktiskt en Jack Manny när vi flyttade in för 10 år sedan, men den dog också. Tycker jag har följt alla tillgängliga råd, men inte då.

Jag må vara envis intill dumhet, men jag SKA ha klematis där (eller, ok, något snyggt som blommar) och har planer på att försöka igen. Misstänker att jag drabbats av klematisstekel tidigare (stämmer symtomen?) och tänkte nu spraya med Provado redan i preventivt syfte. Verkar detta klokt? Eller ska jag anse mig besegrad av odjur/jordmån/läge eller vad det nu är som är problemet och välja något annat? Har redan kaprifol så då får det bli något annat...

Tips och idéer, både på "klematislösningen" och "annan-blommande-klättrare-som-inte-är-klematis-lösningen"?

/Jonas

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 11-05-2009, 08:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Hej
          Har du bytt ut jorden? Jag har 4 klematis just nu tror jag, en kan vara död, men den dog direkt efter plantering i fjol, planterade den extra djupt för jag såg ett program på Tv:n om att man kunde göra det(bor i norr) men den dog troligen strax efter plantering, frågade på handelsträdgården och han tippsade om att man kan lägga leca runt stammarna istället för jord (ovanför jordklumpen).

För lite vatten?

Har du sett några kryp?

Tycker du ska testa igen för det ska gå. =O)

MVH // SusieQ

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera
          Forte
          Inlägg 11-05-2009, 08:25
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 59
          Medlem nr: 3 182

Tyckte att jag var väldigt grundlig senaste gången: Bytte ut jorden, grävde extra stort planteringshål, gödslade lite lagom, skyddade stammen/rötterna i marknivå, etc. Men jag vet att jag sett spår av klematisstekel, de karakteristiska "bulorna" på stammen. Trodde inte att den rackaren kunde ha ihjäl en planta så effektivt, bara göra den liten, förkrympt och utan blommor. Någon som vet hur det är med den saken? Finns det någon sort som är extra tålig mot ohyra?

/Jonas

Citera
          Crazy4Flowers
          Inlägg 11-05-2009, 08:43
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 848
          Medlem nr: 23 137

Jag tror inte att dom har ihjäl plantan, dom ska ju kunna leva vidare och då borde dom inte döda värden...

Täck ytan runt klematisen med tidningspapper och lägg lite bark eller jord uppepå då kommer inte dom ner i jorden där dom övervintrar. Jag sprutade med Provado eller Radar för att dämpa atackerna när jag bodde i ett annat hus där det fanns en klematis som vart uppäten varje år av stekeln.

--------------------
          Välkommen in på min hemsida www.Crazy4Flowers.se
          Börjar äntligen ljusna, men vad kallt det vart...
          // SusieQ zon 4

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 17:21

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon