CITAT (Thé @ 14-05-2009, 09:56)

I rosvärlden räknas minst 6 timmar som full sol (det är där gränsen går för de solälskande sorterna). 3 timmar är halvskugga. På ett ungefär, naturligtvis. Man kan tänka sig att någon eller några av dess 3 respektive 6 soltimmar bör infalla mitt på dagen, eller i varje fall inte väldigt tidigt eller sent, för att resonemanget ska fungera.
Men beror det inte också på hur det ser ut runt växterna? I radhusområdet där jag bor ligger våra framsidor mot ost-sydost. Så här års kommer solen fram vid 05.30-06.00 och försvinner framåt 11-12. Många har underbart vackra rosor på sin framsida! Dom frodas verkligen. Läget är relativ skyddat mot vinden då förrådsväggen täcker in norrsidan (det blåser nästan alltid från det hållet) och har man sen sten/betongplattor närmast huset så blir det väldigt varmt där. Vi kan tex lätt ha +25 och på baksidan huset +8 på morgonen.
Med det som ledning har jag planterat Crown Princess Margareta och Little White Pet i stoora krukor för någon månad sen. Bladen spirar vackert och löftesrikt...