Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > när plantera ut det ni sått?
          hjert
          Inlägg 19-05-2009, 18:49
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 21 260

Jag har planterat stockros, malvor, mynta, röd rubeckia, vallmo mm. Hur stora ska de vara för att planteras ut i rabatten, skulle de klara frost när de är så här små? På vissa förpackningar står det ju att de ska direktsås från mars-juni och då måste de väl ändå klara kylan eller hur funkar det?

Andra tips iinför utplanteringen tas tacksamt emot, det är första gången för mig confused.gif

Citera
          SidneyB
          Inlägg 19-05-2009, 19:34
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 45
          Medlem nr: 10 328

Ja, jag funderar över samma sak...

Men svaret beror nog på i vilken zon vi bor i, jag bor i zon 5 och bör nog vänta några veckor till.
          Gäller samma sak för perenner som jag köpt? Är de lika känsliga för nattfrost som uppdragna frön?

Sen är det det där med "avhärdning". Plantorna mår bäst av att flyttas ut på dagarn och in på nätterna ett tag för att acklimatisera sig.

Jag ser fram emot svar från mer erfarna odlare!

Citera
          Tjockepoffa
          Inlägg 19-05-2009, 19:44
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 38
          Medlem nr: 22 918

Hakar på denna tråd jag med och undrar hur Vallmo ska planteras - inne först eller direkt i jorden ute?

Citera
          Eva 33c
          Inlägg 19-05-2009, 20:06
          Länk hit: #4

Gäster

Rent allmänt kan man väl säga att växter som man förkultiverar inomhus inte ska planteras ut förrän frostrisken är över. Om de skulle såtts direkt utomhus så skulle fröerna grott när jorden blivit tillräckligt varm och plantorna skulle sedan växa i takt med sommarens ankomst. Anledningen till att vi sår inomhus är ju att vi vill att plantorna ska vara stora redan när det blir varmt, inte börja gro då. Så våra tjuvstartade växter tål inte frost. Vissa kan tåla rätt låga temperaturer så man kan ofta ha plantorna ute redan nu om man ser till att täcka dem med väv alternativt ta in dem vid frostrisk. Detta är lättare gjort om de står kvar i sina krukor. Detsamma gäller perenner man drivit upp inne. Perenner man köper den här tiden har oftast stått ute hos plantskolorna och kan fortsätta stå ute. Men om de kommer långt söderifrån jämfört med där man själv bor så kan det vara på sin plats att ha koll på temperaturerna ändå. Fast dessa plantor dör inte av vårfrost men kan få lite skador på bladen om man har otur. Mina innesådda perenner står numera ute med väv över sig men fortfarande i krukorna. Mina ettåringar står frostfritt i växthuset. Jag räknar med sista frost en vecka in i juni.

CITAT (Tjockepoffa @ 19-05-2009, 20:44) *
          Hakar på denna tråd jag med och undrar hur Vallmo ska planteras - inne först eller direkt i jorden ute?

Om vi talar om ettåriga vallmosorter här, så brukar man rekomendera att så dem direkt ute där man vill ha dem. De får pålrot och ogillar omplantering. Fast det finns de som lyckas jättebra med det också, så allt kan göras på olika sätt. Problemet med sådd direkt i rabatten är att man så lätt rensar bort småplantorna av misstag tycker jag...

Citera
          hjert
          Inlägg 20-05-2009, 09:55
          Länk hit: #5

Medlem
          Antal inlägg: 68
          Medlem nr: 21 260

tack för svaret, då får man vänta lite till då. Börjar bli fullt inomhus biggrin.gif
          Bor i zon 2 förresten

Citera
          Ywonne
          Inlägg 26-05-2009, 15:56
          Länk hit: #6

Medlem
          Antal inlägg: 158
          Medlem nr: 16 253

Jag har skickat ut allt mitt nu...
          de som inte var riktigt mogna har jag kvar i IKEA växthuset, men ställt ut det...
          vi får se hur det går...de har stått ute några dygn nu...och verkar inte må dåligt av det. flirting.gif

--------------------

Citera
          HelenN
          Inlägg 26-05-2009, 17:31
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 923
          Medlem nr: 10 333

CITAT (Tjockepoffa @ 19-05-2009, 20:44) *

Jag har både förkultiverat o direktsått massor av Vallmo. Jag föredrar ju att förså för de blommar tidigare och i massor. Även de perenna Vallmona jag sått blommar samma år.

Ja har planterat ut alla mina förkultiverade ettåringar och tvååringar. Ettåringarna täcker jag med fiberduk...det brukar räcka. Man kan ju hålla lite koll osså om det är frostrisk......då kanske man kan lägga över en handduk eller ett lakan osså.

--------------------
          Mitt gamla alias var "Lämås"

Odlar, påtar och rensar i zon 4. Klicka HÄR för att komma till min trädgårdsblogg.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 00:54

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon