Rent allmänt kan man väl säga att växter som man förkultiverar inomhus inte ska planteras ut förrän frostrisken är över. Om de skulle såtts direkt utomhus så skulle fröerna grott när jorden blivit tillräckligt varm och plantorna skulle sedan växa i takt med sommarens ankomst. Anledningen till att vi sår inomhus är ju att vi vill att plantorna ska vara stora redan när det blir varmt, inte börja gro då. Så våra tjuvstartade växter tål inte frost. Vissa kan tåla rätt låga temperaturer så man kan ofta ha plantorna ute redan nu om man ser till att täcka dem med väv alternativt ta in dem vid frostrisk. Detta är lättare gjort om de står kvar i sina krukor. Detsamma gäller perenner man drivit upp inne. Perenner man köper den här tiden har oftast stått ute hos plantskolorna och kan fortsätta stå ute. Men om de kommer långt söderifrån jämfört med där man själv bor så kan det vara på sin plats att ha koll på temperaturerna ändå. Fast dessa plantor dör inte av vårfrost men kan få lite skador på bladen om man har otur. Mina innesådda perenner står numera ute med väv över sig men fortfarande i krukorna. Mina ettåringar står frostfritt i växthuset. Jag räknar med sista frost en vecka in i juni.
CITAT (Tjockepoffa @ 19-05-2009, 20:44)

Hakar på denna tråd jag med och undrar hur Vallmo ska planteras - inne först eller direkt i jorden ute?
Om vi talar om ettåriga vallmosorter här, så brukar man rekomendera att så dem direkt ute där man vill ha dem. De får pålrot och ogillar omplantering. Fast det finns de som lyckas jättebra med det också, så allt kan göras på olika sätt. Problemet med sådd direkt i rabatten är att man så lätt rensar bort småplantorna av misstag tycker jag...