|
Har katter rättigheter? |
|
|
|
21-05-2009, 08:57
|

Medlem
Antal inlägg: 2 292
Medlem nr: 11 481

|
Jag kan inget om katter men jag funderar lite på en sak. Vad har en katt rätt till som minimum?
Det verkar inte finnas någon lag om hur man ska sköta katter. Något vagt bara om att de "skall hållas under sådan tillsyn och skötas på ett sådant sätt som med hänsyn till deras natur och övriga omständigheter behövs för att förebygga att de orsakar skador eller avsevärda olägenheter"
Men vad betyder det? Vad är liksom lägsta standard för en utekatt på landet (typ ladugårdskatt)? Var går gränsen för vanvård? Flyttar en katt om den inte trivs? Kan en katt leva på enbart "möss och råttor"?
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:04
|

Medlem
Antal inlägg: 2 276
Medlem nr: 16 626

|
Som det ser ut nu har väl inga djur några egentliga rättigheter. Man kan ju tolka det där på många sätt och sköta dem som man vill. Det är många som inte sköter om sina djur så bra som de borde och standarden vad gäller katter är nog ganska låg. Vad gäller hundar så finns det i alla fall en del krav som inte finns för katter om jag inte minns fel.
Redigerat av Nauti: 21-05-2009, 09:05
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:05
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
Jag har för mig att man kan hitta "lagen" Jordbruksverkets hemsida. De ändrades härom året vet jag. Där hittar du "gränserna för vanvård".
Visst kan katter överleva på bara möss och råttor, men då ska de ha tillräckligt mycket.
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:14
|

Medlem
Antal inlägg: 8 776
Medlem nr: 16 329

|
En vuxen lagårdskatt, som inte trivs, flyttar gärna till en granne som skämmer bort den med mat på burk. De flesta ladugårdskatter jag träffat får utmärkt omvårdnad och somliga sover tom inomhus.
Vanvårdar du en frigående lagårdskatt får du inte behålla den länge. Den flyttar!
--------------------
Att alltid vara en smula barn, det är att vara riktigt vuxen.
Jevgenij Jevtusjenko
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:44
|

Medlem

|
CITAT (Ingrid Zon3 @ 21-05-2009, 10:05)  Jag har för mig att man kan hitta "lagen" Jordbruksverkets hemsida. De ändrades härom året vet jag. Där hittar du "gränserna för vanvård".Visst kan katter överleva på bara möss och råttor, men då ska de ha tillräckligt mycket. Jag hittar ingen sådan information. Hur kan ägaren veta om det finns tillräckligt med möss och råttor? Man ser väl knappast när de jagar och äter? Kan det verkligen finnas tillräckligt på ett ställe för 3 fullvuxna katter med ungar? CITAT (Red Top @ 21-05-2009, 10:14)  Vanvårdar du en frigående lagårdskatt får du inte behålla den länge. Den flyttar! Så även om den aldrig får kattmat eller "eget" vatten och är jättemager, aldrig bli avmaskad, aldrig sover inne i ett hus, inte är kastrerad och får ungar varje år så är det inte vanvård eftersom ifall det hade varit det så hade den flyttat?
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:46
|

Medlem
Antal inlägg: 3 562
Medlem nr: 11 124

|
Man ser ju på hullet på katterna om de får tillräckligt med mat.
Det kan mycket väl finnas tillräckligt med mat i ett stall, ladugård för flera katter. I ett stall där de inte hade någon stallkatt sprang massor med möss omkring.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:48
|

Medlem
Antal inlägg: 2 212
Medlem nr: 16 777

|
Visst har en katt rättigheter om den inte hade det funnes det ju inte en djurskyddslag eller djurskyddsförordning eller EU-direktiv. http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=482En ladugårdskatt behöver tillgång till vatten i övrigt har den nog allt som lagen kräver.
--------------------
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:48
|

Medlem

|
CITAT (MimmiH @ 21-05-2009, 10:46)  Man ser ju på hullet på katterna om de får tillräckligt med mat. Hur mycket hull ska en katt ha? Ska ryggraden sticka upp som "en spets"?
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:52
|

Medlem

|
CITAT (*Ulrica* @ 21-05-2009, 10:48)  Hur mycket hull ska en katt ha? Ska ryggraden sticka upp som "en spets"? Inte enligt min mening iaf. Men det är klart - djur i naturen kan ju vara så magra. Jag känner en som har en schäferhund som är väldigt sparsam med mat - där ser man ryggraden sticka upp som en spets. vad säger ni andra?
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:52
|

Medlem

|
CITAT (Platinum @ 21-05-2009, 10:48)  En ladugårdskatt behöver tillgång till vatten i övrigt har den nog allt som lagen kräver. Oj...  Vilken skillnad mot hundar eller får eller kor eller höns eller...  Jag fattar nog inte riktigt varför det är/ska/brukar vara sån skillnad i skötsel mellan hund och katt.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 09:59
|

Medlem

|
CITAT (Platinum @ 21-05-2009, 10:48)  Visst har en katt rättigheter om den inte hade det funnes det ju inte en djurskyddslag eller djurskyddsförordning eller EU-direktiv. http://dsmweb.sjv.se/Steria/templates/Page.aspx?id=482En ladugårdskatt behöver tillgång till vatten i övrigt har den nog allt som lagen kräver. Fast djurskyddslagar kan också tolkas på många sätt, de betyder i princip ingenting eftersom de ändå inte efterföljs och ingen kontrollerar det. Men det ser såklart fint ut på pappret i alla fall.
Redigerat av Nauti: 21-05-2009, 10:01
--------------------
Earthlings - En dokumentär om människans syn på djur och hur hon behandlar djur. Med användning av dolda kameror får man se hur djur behandlas i kött-, klädes-, husdjurs-, nöjes- och forskningsindustrin.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 10:04
|

Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 22 816

|
Det kanske inte är optimala förhållanden, jämfört med att vara bortskämd innekatt. Men det behöver inte vara vanvård, skulle jag säga. Är de blanka i pälsen, har klar blick och verkar pigga?
Hur mycket hull en katt "ska" ha går väl inte riktigt att svara på. De är ju som folk är mest, olika i sin byggnad och aptit. Känner innekatter som får så mycket bra mat och vatten de vill som fortfarande är tunna och beniga.
Eget vatten verkar inte katter bry sig om det minsta. De kan ha nypåfylld vattenskål och ändå gå och dricka ur något på diskbänken, i nån spann på tomten eller vad som helst. Katterna behöver ha någonstans att finna värme på vintern när det är kallt. Finns det djur i stallet och någonstans att krypa ihop brukar det väl inte vara något problem. Mina tillbringar mycket tid i uthuset även vintertid, i någon isoleringsbal, trots att de kan komma in precis när de vill.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 10:09
|

Medlem

|
Okej, det verkar som om jag oroar mej i onödan. Jag får väl acceptera att en del katter är någon sorts mellanting mellan vilda djur och husdjur. De enda katter jag känner är nog "bortskämda innekatter". Min systers katt har det lika bra som våra hundar. Sover i sängen, får veterinärvård, utmärkt foder etc.
|
|
|
|
Azur
|
21-05-2009, 10:18
|
Gäster

|
CITAT (*Ulrica* @ 21-05-2009, 09:57)  Kan en katt leva på enbart "möss och råttor"? Det är nog mycket sällan det finns så mycket möss och råttor att en katt som inte utfodras överlever vintern. Den lilla stam "riktiga" vildkatter som finns i Skåne överlever genom att huvudsakligen äta kaniner.
Redigerat av Azur: 21-05-2009, 10:19
|
|
|
|
|
21-05-2009, 10:21
|

Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 22 816

|
Skillnaden mellan katter och många andra husdjur är väl att de kan fixa sin mat själva. Jag försöker ge mina katter den ideala kombinationen av att vara innekatter med så stor frihet som möjligt att vara ute och leva som de själva vill. Ibland väljer de innekattslivet med sängsovning, kel och torrfoder. Andra gånger ser jag dem knappt på en vecka. Vikten pendlar som på värsta jojobantarna över årstiderna, men de är pigga och verkar trivas. Avmaskningsmedel och veterinärbesök vid behov. Där jag hyrde förut matade jag en av gårdskatterna. Hon gick och jamade, sprang in och stal av gamelkattans mat, såg allmänt mager och tovig ut. Hon klarade sig inte själv. Så det är väl olika med katter och katter också. Hankatten på samma gård kom hem med fasantuppar och var fin som en huskatt i päls och hull. Honan försvann innan jag flyttade. Misstänker att hyresvärden sköt henne.  Annars hade jag tagit med henne när jag flyttade. Hon blev så tam och go.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 10:40
|

Medlem

|
Det är lättare för en hankatt att föda sig själv i naturen. En (okastrerad) hona ska ju förutom åt sig själv även skaffa mat åt ungarna. Hanen hjälper inte till att utfodra ungarna.
--------------------
MVH Mimmi zon 2-3
|
|
|
|
|
21-05-2009, 11:13
|

Medlem
Antal inlägg: 1 228
Medlem nr: 5 153

|
CITAT (*Ulrica* @ 21-05-2009, 10:44)  Jag hittar ingen sådan information. Hur kan ägaren veta om det finns tillräckligt med möss och råttor? Man ser väl knappast när de jagar och äter? Kan det verkligen finnas tillräckligt på ett ställe för 3 fullvuxna katter med ungar?
Så även om den aldrig får kattmat eller "eget" vatten och är jättemager, aldrig bli avmaskad, aldrig sover inne i ett hus, inte är kastrerad och får ungar varje år så är det inte vanvård eftersom ifall det hade varit det så hade den flyttat? Här hittar du infon. En tumregel för om en katt är i rätt vikt är att du ska kunna känna revbenen men inte ryggraden. Utan att köra in fingrarna, alltså. Ser man ryggraden är den definitvt mager. Sen måste man ju också titta på situationen och allmäntillståndet. Att en diande hona är mager är inte onormalt. Och en kull per år är ju inte mycket att orda om, tre förekommer men de honorna brukar inte bli gamla... Har de mask ska de avmaskas (inte annars). Även om "vilda" katter klarar sig ute på egen hand så har man som ägare ansvar som stäcker sig utöver det. Om du anser att katterna vanvårdas så bör du anmäla det, tycker jag. Det finns många katter som far illa på olika sätt. Honor flyttar ibland om mathållningen och miljön passar bättre på annat håll.
Redigerat av Ingrid Zon3: 21-05-2009, 11:15
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 11:56
|

Medlem
Antal inlägg: 19 798
Medlem nr: 12 674

|
CITAT (*Ulrica* @ 21-05-2009, 10:52)  Oj...  Vilken skillnad mot hundar eller får eller kor eller höns eller...  Jag fattar nog inte riktigt varför det är/ska/brukar vara sån skillnad i skötsel mellan hund och katt. Av någon konstig anledning har katter "mindre värde" än hundar. Slit och släng. Får och kor har det ofta riktigt bra, medan höns och grisar nog är de som har det värst. Normal höns- och grishållning är rätt och slätt djurplågeri som dessutom är alldeles laglig. Var har du fått det ifrån att höns skulle ha det bra? De lider!!! Ni såg inte det här norska programmet om en tjej som ville testa att äta hund och hålla en gris som husdjur? Provocerande och mycket tänkvärt. Jag tycker inte att man ska acceptera när katter far illa. Klart ryggraden inte ska vara så spetsig som du beskriver. Den har alldeles säkert mask också. Dessutom är det idiotiskt att inte kastrera sina katter. Vad jag har förstått så är det svårt för katter att klara sig på enbart möss på vintern. Men jag vet inte om det är någon lösning att anmäla för djurplågeri. Vad händer då? Antingen avlivas katterna eller så kanske de tas om hand, men det är smockfullt på alla katthem, väntetiderna är flera år och livet i en bur är inte heller kul.
--------------------
Det ska gå.
|
|
|
|
|
21-05-2009, 12:18
|

Medlem

|
CITAT (Myosotis @ 21-05-2009, 12:56)  Ni såg inte det här norska programmet om en tjej som ville testa att äta hund och hålla en gris som husdjur? Provocerande och mycket tänkvärt. Vad var det för program och var kan man se det?
--------------------
|
|
|
|
1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
0 medlem(mar):
|
|
 |
|