Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

Skriv svarNytt inlägg
          > Lite id hjälp och råd, massa frågor - förlåt
          pixieangel
          Inlägg 28-06-2009, 23:28
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 84
          Medlem nr: 8 024

Hejsan

Ibland skäms jag för alla mina frågor och jag har en hel del till om min trädgård men det får vänta. Jag finner att all expertis som jag behöver finns i detta forumet så därför väner jag alltid mig hit.

Min mamma måste nu i Juli flytta pga av den tråkiga ändringar som hennes liv tagit. Vi vill försöka flytta med så många växter så möjligt för den nya trädgården innehåller mest gräsmatta och barrträd. Så jag har massa frågor även om jag bläddrat i böcker och tidningar

1. Roddisar - vad skall man tänka på när man flyttar dom nu på helt fel årstid?
          2. Hon har vad jag tror en Ädelcypress, se bild. Det visar sig att den förökat sig och den har en mindre cypress brevid sig. Hur ifastsatta är de i modeplantan ? Går det att gräva upp och dela ?

Bifogad fil  P6280327.JPG ( 393.46k ) Antal nedladdningar: 39

3. Hon har ett jättehäftigt träd, men tveksam till om vi kan gräva upp det, ca en meter högt. Någon som vet vad det är och om man kan ta stickklingar? Jag har försökt med bara sticklingar i vatten men det gick inte

Bifogad fil  P6280328.JPG ( 394k ) Antal nedladdningar: 42

4. Sen har hon ett antal roser som hon vill ha med - jag har aldrig hållt på med rosor så något man skall tänka på ?

5.Slutligen hon har en jättefin murgröneingång, vad är det enklaste sättet att ta lite sticklingar på

Tack till alla som svarar det betyder jättemycket

Mvh
          Susanne

Citera
          Åsa, mälardalen ...
          Inlägg 29-06-2009, 07:37
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 18 595
          Medlem nr: 31

Den absolut viktigaste frågan här är: Vet de nya ägarna att ni ska ta med er växter? Man får nämligen inte ta med trädgårdsväxter som fanns vid visningen, så man kan bli tvungen att ersätta växter man snott med sig ifall man inte har kommit överrens om att vissa växter inte ingår i köpet. Och har man kommit överrens brukar man även kunna komma och hämta växterna närmre hösten då en flytt lär lyckas bättre.

Oavsett vilka växter man tar med sig under sämsta månaden att flytta växter är jätterotklump, regelbunden nedblötning av både rot och bladverk och det ska vara stora mängder vatten inget småskvättande + man måste ju skugga från sol. +Även om man gör allt rätt är det inte säkert de överlever en flytt.

Trädet är en vanlig hängsälg. Grundstammen är vanlig sälg och i toppen på den har man ympat hängsälg. Stammen blir aldrig högre så ska man ha den som trädgårdsväxt bör man köpa en som har en stamhöjd på runt 1,5-2m åtminstone de där 1m är nog mera tänkta som slit och slängväxt på balkong i kruka.

Murgrönor är lättrotade ifall de är i juvenilt stadium (=har inte blivit gammal nog att blomma). Titta på rankorna många av dem har redan rötter på stammen, bara att klippa sticklingar ca 1 sekatör långa (håll reda på vad som är upp och ner), stoppa ner biten med rötterna i vatten el jord och bladen är ovan vattnet/jorden.

Cypressen får ni nog gräva och kolla om det är en planta med egna rötter cypresser brukar inte skicka upp rotskott el. liknande.

Redigerat av Åsa, mälardalen zon 2: 29-06-2009, 07:38

--------------------
          Mvh Åsa

Människor kan diskutera, men naturen agerar. (Voltaire)

Citera
          Monica B
          Inlägg 29-06-2009, 18:34
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 194
          Medlem nr: 21 546

Håller helt med Åsa i det hon säger frånsett en sak.
          Att inte få ta med sig växter i trädgården(om man inte kommit överens om annat vid visningen / försäljningen) gäller endast om man säljer sitt hus. Om man däremot hyr sin bostad med tillhörande trädgård så är alla växter du själv köpt och planterat din egendom, dvs du kan gräva upp allt du själv planterat i trädgården vid ev. flytt.

Bifogad fil  Signatur.jpg ( 4.9k ) Antal nedladdningar: 2

--------------------

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 29-06-2009, 19:13
          Länk hit: #4

Gäster

CITAT (Monica B @ 29-06-2009, 19:34) *
          Om man däremot hyr sin bostad med tillhörande trädgård så är alla växter du själv köpt och planterat din egendom, dvs du kan gräva upp allt du själv planterat i trädgården vid ev. flytt.

Bifogad fil  Signatur.jpg ( 4.9k ) Antal nedladdningar: 2

Om växter jag som hyresgäst har köpt och planterat är min egendom - har hyresvärden då rätt att gräva upp och slänga mina växter utan att prata med mig först? Min hyresvärd tycks ibland ha inställningen att "det här stället är vårat (hennes och hennes sons) och här gör vi som vi vill". Det har knappast lett till några större katastrofer, men det skulle ändå vara bra att veta vilka regler som gäller.

Olle

Citera
          Monica B
          Inlägg 29-06-2009, 19:46
          Länk hit: #5

Medlem

Nej, hyresvärden kan inte slänga din egendom utan att tala med dig först. Vad har du för kontrakt? Du säger att din hyresvärd betraktar din trädgård som sin egendom eftersom dom äger fastigheten. Om du hyr en fastighet med tillhörande trädgård så kan hyresvärden inte klampa in hur som helst till dig (inbegripet din trädgård). Även om de äger fastigheten så har dom inte rätt att klampa in hur som helst utan att meddela dig och dom har verkligen inte rätt att gräva upp din egendom och slänga den. Du får nog ta ett allvarligt snack med din hyresvärd och göra klart för dom att även om dom står som ägare så har dom hyrt ut fastigheten och därmed så är det du som har besittningsrätt. Jag vet att det finns en hel del fastighetsägare som hyr ut fastigheter men som sedan anser att dom kan komma och bestämma hur det skall se ut och hur det skall vara, det kan dom inte om det inte står skrivet i kontraktet.

Bifogad fil  Signatur.jpg ( 4.9k ) Antal nedladdningar: 4

--------------------

Citera
          pixieangel
          Inlägg 29-06-2009, 20:20
          Länk hit: #6

Medlem

Jag blev lite ledsen när jag läste era svar, att den allra viktigaste var att om de nya ägarna visste om att vi skulle ta med växter. Givetvis så vet vi att det finns lagar och regler och jag känner mig sedd på som om simpel tjuv.

Men inte för att det är relevant men jag kan berätta att där finns ingen ny ägare till detta parradhuset (bostadsrätt) För att bostadsrättsföreningen har blivit likviderad då de röstat på att köpa ut sina rätter. De som inte ville fick bo kvar 3 månader och sedan flytta och bli utköpta av likvidatorn.

Mamma vill inte köpa ut pga av att min pappa har avlidit. Så hon ville ha med de Rhodedendron och Rosor och cypressen som de hade med från sin gamla tomt för många år sedan då här var inga plantor när de flyttade hit förutom häcken.

Och eftersom mamma flyttade redan nu så skulle bostadsrätten stå tom i nästan 3 månader.

Och eftersom det är mkt som händer och jag vill hålla mamma glad så tänkte jag fråga er på forumet för jag brukar alltid få toppensvar om vi på nåt sätt kunde flytta med plantorna med förhoppning att de skulle klara sig

Men jag ber så mkt om ursäkt för att jag tog upp det här.

Citera
          Anki V
          Inlägg 29-06-2009, 20:34
          Länk hit: #7

Medlem
          Antal inlägg: 3 767
          Medlem nr: 5 714

Inte ska du bli ledsen.

Jag tror att vi läser svaren som du fick med olika ögon. Vi som inte vet vad som hänt ser svaren som jätteviktig information till en som sålt sitt hus. Du som sitter mitt i ” härvan” ser det på ett lite annorlunda sätt eftersom du är känslomässigt engagerad.

Jag är övertygad om att ingen vill gör dig ledsen bara hjälpa er att inte göra något som ni senare får ångra....och självklart ska du fortsättta att fråga här på odla. Det finns en helt otrolig kunnskap om det mesta.

/Anki

--------------------
          Rosor är alltid rosor om än i spruckna krus
          Zon 4-5
          Stolt odlare av Blå bergvallmo! ;)

"Vem har sagt att man måste äta hemma i sitt kök?"/Lady Hamilton

Citera
          Lars-Olof Arvids
          Inlägg 29-06-2009, 20:37
          Länk hit: #8

Gäster

Tyvärr har jag bara ett muntligt kontrakt, eftersom hyresvärden inte har velat gå med på något skriftligt. Men nu när jag har bott här i sju år, tycker jag verkligen att det skulle vara på tiden att jag blev skriven här! Även om mamma förhoppningsvis kommer att finnas kvar ett tag till, kan jag ju inte vara skriven i hennes lägenhet hur länge som helst när jag inte bor där. Kanske är det just mina rättigheter som ett skriftligt kontrakt skulle medföra som de är rädda för. Jag ska erkänna att jag är en alltför snäll och medgörlig person, men måste faktiskt börja tjata på dem igen. Hyresvärdens och mitt hus ligger nästan vägg i vägg (mindre än 10 meter emellan) på samma tomt. Gräsmattan och allt nedanför husen sköter hon, medan jag får sköta ängen (som också var gräsmatta först) ovanför mitt hus. Rabatterna invid mitt hus har jag också fått sköta - tills i höstas, då den mindre rabatten var helt uppgrävd och växterna borta en kväll när jag kom hem. Även om det inte var några dyra, oersättliga växter, vill jag inte vara med om något sådant igen.

Olle

Citera
          Monica B
          Inlägg 29-06-2009, 20:51
          Länk hit: #9

Medlem

Men, pixieangel, inte bli sur över att det diskuterades rätten att ta med sig växter eller inte, det blir ibland olika följdfrågor när man ställer någon fråga. Det är ingen som anklagar den ena eller andra för att vara tjuv eller så, Åsas formulering var väl kanske inte helt bra men man får inte ta det så bokstavligt. Jag tror att hon helt enkelt bara ville informera er.

Så, rättning i leden alla. När det gäller flyttning av växter vid den här tiden på året så är det som Åsa sade, inte helt optimalt men måste man göra det så måste man. Det kan ju bli svårt att transportera växterna med jordklumpar så då får man kruka upp dom och det ställer ju krav på att hela tiden hålla dom med vatten, dom blir ju törstigare i och med att dom planterats om. Men som jag ser det så borde det inte vara någon större fara om man bara ser till att vattna dom mycket. Åsa har svarat grundligt på din ursprungliga fråga tycker jag och jag har inget ytterligare att tillägga till det hon svarat när det gäller växterna. Som hon säger, så är man aldrig säker på att växter överlever när man flyttar dom, det gäller vilken tidpunkt som helst på året, inte bara om du/ni flyttar växterna nu. Jag flyttade hela min trädgård i juni förra året och det gick bra, visst var det en del växter som inte riktigt gillade läget men i huvudsak så gick det utmärkt (95% klarade flytten och det kan jag tycka är bra odds). Jag använde dock inte krukor när jag flyttade växterna utan plastpåsar eftersom det är lättare att packa plastpåsar i lådor (lättare att trava växterna ovanpå varandra i lådorna än om man har dom i krukor).

Bifogad fil  Signatur.jpg ( 4.9k ) Antal nedladdningar: 4

--------------------

Citera
          pixieangel
          Inlägg 29-06-2009, 21:18
          Länk hit: #10

Medlem

tack för svaren och jag ber om ursäkt för min reaktion...tack för att ni svarade mig på ett bra sätt tillbaka.

Ja jag hade nog sett på samma sätt som er om jag inte suttit mitt i allt...för mkt känslor..

tack för att ni finns och inte blev arga på mig för min reaktion

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 13:00

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon