Medlem
Antal inlägg: 62
Medlem nr: 21 964
Hej!
Fick höra att man kan se på bladen på en rosbuske om det är tjuvskott och att det inte kommer några blommor på dom. Alltså, jag vet inte hur jag ska formulera frågan, så jag får ta hjälp av foton.
Första bilden föreställer tjuvskott, enligt min källa. Andra o tredje föreställer "äkta". Men nu när jag fotograferade, så såg jag att det faktiskt fanns "grenar" med 7 blad även på den som var äkta! Hur är det egentligen?
Bifogade fil(er)
Tjuvskott.JPG ( 75.64k )
Antal nedladdningar: 104 _kta_ros.JPG ( 79.56k )
Antal nedladdningar: 89 ros.JPG ( 61.42k )
Antal nedladdningar: 69
Medlem
Antal inlägg: 94 312
Medlem nr: 12 751
Förädlade rosor är okulerade på en härdigare rot. Skott som kommer nedanför förädlingsstället (normalt ca 5 - 10 cm under jorden) är "vildskott och har rotens egenskaper. De ser "mindre ädla" ut och har ofta fler och mindre glansiga blad... I praktiken brukar det inte vara några problem att se om det är "vildskott". Något eller några skott sticker upp ur jorden och swer helt annorlunda ut... om man inte tar bort vildskotten så tenderar de att ta över och man får en "mindre ädel" ros så småningomm, som blommar på sitt sätt.
Medlem
Antal inlägg: 194
Medlem nr: 12 827
Hvis du fortsatt er usikker, kan du bare grave deg ned fra siden. Hvis skuddet kommer under podepunktet, er det et villskudd. Kommer det fra podestedet eller over, er det et ekte skudd. Villskuddene skal rives av nedover og ikek klippes bort. Dag